Mária
-7 °C
3 °C

Visszaépítik a Várhegyet a Moszkva térre?

2006.09.07. 11:19
Zöld dombot, többszintes kialakítást, villamosozóknak alagutakat, gyalogosoknak föld alatti passzázst, autósoknak körforgalmat, a lakóknak akár házbontást is tartogathat a Moszkva tér új szabályozási terve.

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön tárgyalta a Moszkva tér kerületi szabályozási tervét (KSZT), amelyet az összbudapesti testületnek is jóvá kellett hagynia ahhoz, hogy érvénybe léphessen. A tér átépítése minden választási kampány előtt szóba kerül, aztán minden marad a régiben. Legutóbb a 2006-os tavaszi választások előtt jelent meg a téren Demszky Gábor és Kóka János sokmilliárdos fejlesztéseket ígérve.

Új kijárat és elágazás a metrón

A terv - amely semmiféle dátumot nem tartalmaz - elképzelhetőnek tartja a Retek utcai háztömb elbontását vagy átalakítását, egy második metrókijárat építését, továbbá a 61-es és a 18-as villamosok összekapcsolását, e vonalak föld alatti vezetését, az 56-os villamos végállomásának megszüntetését és az autók számára körforgalom létesítését.

Távlatilag a terv számol azzal is, hogy egy közúti alagút köti esetleg majd össze a pesti Podmaniczky utca-Vágány utca térségét a Duna alatt a Moszkva térrel, illetve a Szilágyi Erzsébet fasorral. A kerület terve tartalmazza a 2-es metró elágazását és így új állomás kialakítását a János kórháznál, a végállomás pedig a Budagyöngyénél lenne.

Nemcsak a Moszkva térrel foglalkoznak

A KSZT a szűkebben vett Moszkva téren túl a Széna tér-Retek utca-Szilágyi Erzsébet fasor- Krisztina körút-Várfok utca-Vérmező utca által határolt területre vonatkozik. A II. kerületi önkormányzattól az Index úgy értesült, hogy a Moszkva tér átépítésére a KSZT elfogadása után nemzetközi pályázatot írnak ki. A tér átalakítása Demszky Gábor főpolgármester becslése szerint 30 milliárd forintba kerülne.


Kattintson a nagyításhoz!

Mint kiderült, a kerület a civil szervezetek véleményét figyelembe véve két változat közül az úgynevezett "B" verziót, a "zöld domb" koncepciót terjesztette elő. Ennek lényege a zöldfelületek növelése a téren, illetve az egykori bányagödör helyén a budai Várhegy elhordott lejtőjének, dombjának mesterséges visszaépítése.

A Gödör

A Moszkva teret egyébként sokáig csak a "Gödör" néven emlegették, hiszen eredetileg agyagbányák működtek a helyén. A környező épületek pedig az 1880-as évektől kezdve épültek fel, nagyrészt az 1940-es évekig. Napjainkban a "Gödör" kifejezés az Erzsébet téren befejezetlenül hagyott Nemzeti Színház-alapokra szállt át.

A teret az elmúlt fél évszázadban a metró 1972-es megnyitása változtatta meg: ekkor készült a vitatott homlokzatú metrókijárat is a térre, meg a kör alakú pavilonok.

Többszintes lesz a tér

A tervek szerint a Moszkva téren több szintet alakítanak majd ki: legalul, a mínusz egyes és mínusz kettes szinten parkolók lennének, a jelenlegi BKV autóbusz-végállomás alatt.

A mínusz egyes szinten a gyalogosforgalom bonyolódna, illetve a Széna tér és a Moszkva tér közötti terepszint alatti üzletutcátt alakítanának ki. Itt lehetne a metróállomás kijáratának süllyesztett fogadószintje is, de ez csak távlati terv.

Eggyel feljebb, a Széna téri szinten villamosmegállók, autóbusz-végállomás lenne, és természetesen itt is gyalogosok közlekednének. Legfelül, a Várfok utcai szinten, a "mesterséges dombon", városias park létesülne.

Tervek és realitások

A Moszkva tér beépítési lehetőségeinek városépítészeti feltárása során a 3H Kft. három változatban vizsgálta. A változatok közös vonása, hogy a gyalogos közlekedés és tömegközlekedési átszállóhelyek füvesített domb alá - fedett térbe kerülnek.

A terület forgalmi rendjét ennek megfelelően a 2-es metró állomása körül kialakított körforgalom, a 18-as és a 61-es villamosok összekapcsolása, a 4-es és 6-os villamos fejvégállomása, illetve egy önálló autóbusz végállomás jellemezné.

Ezt a gyalogosok számára épített aluljárórendszer (passzázzsal) kísérné, és számolnának egy második metrókijárattal is. (Az Index korábbi információi szerint ez az új mozgólépcső körülbelül négymilliárd forintba kerülne, és a Széna tér felé vezetne, a közeljövőben nem biztos, hogy ez a fejlesztés megvalósul.)

Zöld domb és házbontás

A zöld domb koncepció szerint a Moszkva tér a Csalogány utcától a Szilágyi Erzsébet fasorig városias zöldfelületet alakítanának ki, a megbontott Budai Várhegy hiányzó részét érzékeltető "mesterséges dombot" hoznának létre.

A tér látványát a zöldfelületként dombszerűen kialakított fedés alatt elhelyezett funkciók, a Postapalota és a Csaba utcai lakóépület látványa, a Retek utcai tömb átépített vagy elbontása esetén a Mammut Üzletház Retek utcai homlokzata határozzák meg. A lefedés zöldfödém kialakítású "zöld domb", a kertet gyalogos utak hálózzák be. A kertet mozgólépcsők és liftek kapcsolják össze a felszín alatti közlekedési és egyéb funkciókkal.

Villamosok az 'alagsorban'

Az átmenő villamospálya az egyik változata szerint a Szilágyi Erzsébet fasor-Moszkva tér-Vérmező szakaszon terepszint alatti alagútban épülne meg. A Várfok utcai villamos-áttörés átépítésével a közút az áttörésben haladhatna. A Várfok utca felől így a tér központi részét lefednék.

A Széna téri parkot is rendeznék: a téren terepszint alatt két szint és ott is egy "zöld domb" épül. A Széna tér rendezésénél a Csalogány utca 2x2 sávra esetleges bővítését sem zárja ki a terv, minthogy mindössze két épület akadályozza az utca második pályájának kiépítését.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!