Natália
-3 °C
7 °C

Hazugságvizsgálóval keresik a Mucuska-gate kiszivárogtatóját

2005.11.07. 22:10
Csaknem száz nemzetbiztonsági tisztet vetettek alá hazugságvizsgálatnak a Mucuskagate kiszivárogtatója utáni nyomozásban, értesült az MTV Híradója. A hírműsor értesülései szerint a készülék több esetben is bejelzett. Az NBH-t felügyelő államtitkár a konkrét ügyről nem kívánt nyilatkozni.

A Nemzetbiztonsági Hivatal csaknem száz tisztjét vetették alá saját beleegyezésükkel hazugságvizsgálatnak a román-magyar kémügy kiszivárgása miatt, jelentette az MTV Híradója. A Mucuska-gateben a sajtóhoz került NBH--s lehallgatási jegyzőkönyvek, ezek kiszivárogtatása bűncselekménynek, államtitoksértésnek számít

Tóth András, a nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő államtitkár nem kívánta megerősíteni az MTV értesülését, mivel a konkrét vizsgálatról nem beszélhet, de annyit elismert, hogy a titkosszolgálatoknál bevett szokás a hazugságvizsgáló használata ilyen jellegű nyomozásoknál, ha a vizsgált személy beleegyezik. Az MTV értesülései szerint egy titkosszolga sem tagadta meg a vizsgálatot.

A készülék egy-két esetben jelzett, ami azt is jelentheti, hogy az illető hazudott. Az ügyészség és a bíróság előtt nem perdöntő az ilyen vizsgálat.

Tóth András a Mucuska-gateről készült összefoglalójában fideszes képviselők érintettségét vetette fel.

A kémsztori

A kémsztorit a Magyar Nemzet robbantotta ki augusztus közepén, azt állítva, az egyébként Magyarországra települt házaspárt kiszorították az országból, miután kiderült, hogy a román hírszerzésnek dolgoztak. A lap ugyan nem nevezte meg a Szatmári-házaspárt, de egyértelművé tette közlésében, hogy kikről lehet szó, hiszen közölték például Szatmári Ildikó korábbi munkahelyének nevét, ami a Határon Túli Magyarok Hivatala volt.

De dolgozott az állítólagos kémnő az oktatási tárcánál, és kurátor, sőt a kuratóriumi elnökhelyettes is volt az Apáczai Közalapítványban. A lap arra is utalásokat tett, hogy a hölgy intim kapcsolatba került egy korábbi és egy jelenlegi miniszterrel. A lap már akkor tudni vélte, hogy a politikusok és a nő bensőséges kapcsolatát lehallgatási jegyzőkönyvek bizonyítják.

A lap által hivatkozott dokumentumokból végül nem a Magyar Nemzetben, hanem a bukaresti Cotidianulban jelentek meg először részletek, később a kolozsvári Transindex közölt részleteket Magyar Bálint és Szatmári Ildikó lehallgatott beszélgetéseiből. Az ügyben megszólalt ugyan a titkosszolgálatokat felügyelő államtitkár is, aki érdemben nem cáfolta, ugyanakkor meg sem erősítette, hogy a kémsztori létezik.

Tóth András csupán annyit közölt, hogy az ilyen típusú információk államtitkot képeznek. A politikus hangsúlyozta, hogy "a törvény is szigorúan szankcionálja információk, félinformációk vagy akár dezinformációk kiadását, kiszivárogtatását a nemzetbiztonsági szolgálatok műveleti munkájáról". A Népszabadság szerdán azt pedzegette, hogy van alapja a kémsztorinak, ám nem Szatmári Ildikó, hanem a férje volt kém. Az ügyben egyébként vizsgálódik a Nemzetbiztonsági Hivatal, amely a miniszterelnök kérésére kezdett hozzá az ügy tisztázásához.