Ambrus
-7 °C
3 °C

A SZDSZ nyomozást kér a köztévé előző elnökére

2002.08.09. 14:23
Ne csak Szabó László Zsolt, a Magyar Televízió korábbi elnökének tevékenységét vizsgálják, hanem a tisztségéről nemrég lemondott Mendreczky Károlyét is - javasolta Pető Iván szabaddemokrata politikus.
Pető Iván szabad demokrata ügyvivő pénteken, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján az újságokban megjelent hírekre utalva közölte: Mendreczky Károly, az MTV lemondott elnöke röviddel a választások után a köztévé 15 munkatársának szerződését módosította, majd őket közös megegyezéssel távozni engedte.

Közszolgálatból politika

- A volt elnök ezzel több tízmillió forintos kárt okozott a Magyar Televíziónak - jelentette ki Pető Iván, majd hozzátette: Mendreczky Károly a közszolgálati állásokat lényegében átminősítette politikai állásokká, és ezzel miközben listázta az MTV előző kormányt szolgáló főbb politikai munkatársait, durván rombolta a közszolgálati morál kialakulásának esélyeit.

- A módosított szerződésekkel az érintettek vállalták a "foglalkoztatási tilalmat", bár - fogalmazott Pető - szerinte nem fenyegette őket az a veszély, hogy más televíziók alkalmazásába kerülnek.

Kis tapasztalat, nagy pénz

A sajtótájékoztatón kiosztott dokumentum szerint Csermely Péter - aki "televíziós múlt nélkül lett 1999-ben az MTV hírigazgatója" - távozása a választások után módosított szerződése alapján 23 millió forintba került. A dokumentum szerint Varjú Frigyes, a Ma Reggel című műsor főszerkesztője szintén kétszeres, 18 millió forintos végkielégítést kapott.

Csermely szerint Pető hazudik
Csermely Péter, a Magyar Televízió volt hírigazgatója közleményben tudatta: végkielégítésének szerződés alapján járó bruttó összege "messze nem éri el" a Pető Iván által pénteken közölt 23 millió forintot. Csermely úgy fogalmazott: nem ismeri a Pető Iván által bemutatott dokumentumot, és úgy véli, hogy az abból levont következtetésekben "éppen annyi igazság van, mint az SZDSZ választási programjában".

- Kuncze Gábor hazugsága után, amely az én állítólagos 70 milliós végkielégítésemre vonatkozott, most Pető Iván is hazudik - olvasható a közleményben.

Gulyás István, a Fidesz-kurzus embereként lett az MTV munkatársa, a májusban végrehajtott szerződés-módosítás eredményeként, Mendreczkynek köszönhetően ő is kétszeres végkielégítéssel távozhatott - áll a dokumentumban.

Az iratban kitérnek arra, hogy Rér Éva - akit korkedvezményes nyugdíjból vettek vissza kulturális igazgatónak - 20 millió forintos végkielégítést kapott.

Kifizetések

Az iratból kiderül, hogy "az Orbán Viktorral szoros kapcsolatban álló Vitézy László" két cégének, a Profilmnek és a Filmexnek 1,2 milliárd forintot fizetett ki a köztévé.

Kitérnek arra, hogy "Orbán Viktor személyes operatőrjének, Káel Csabának és személyes reklámszakemberének, Wermer Andrásnak az érdekeltségébe tartozó" Ezüsthajó Kft.-nek 1,4 milliárd forintot fizetett ki Szabó László Zsolt és Mendreczky Károly 1999 óta.

- Érthetetlen, hogy miért nem kapcsolódnak össze a Wermer-birodalom különböző ágaiban indított nyomozások - közölte Pető Iván, hozzátéve: ugyanaz a cégbirodalom, vagyis Orbán Viktornak ugyanaz "a bizalmi embere" áll a Millenáris, az Országimázs Központ, a Magyar Televízió milliárdos közpénzvesztési ügyei mögött.

SZDSZ-es elvárások

A szabad demokrata ügyvivő elmondta: az SZDSZ adott esetben hajlandó formális feljelentést is tenni, de mint mondta, az ügyészségnek hivatalból, pusztán sajtójelentések alapján is kötelessége volna lépni.

Pető Iván leszögezte: az SZDSZ elvárja a közmédiumok vezetőitől, hogy a jövőben az intézményeket a közszolgálatiságot valóban garantálni képes szakemberek fémjelezzék.