További Bulvár cikkek
Nem jelezték a hibát
A Profilnak kiszivárogtatott értesülés szerint a magyar vasutasok észlelték, hogy a szerelvény egyik kocsiján hibás egy légtelenítő szelep, ezért azt elzárták. Mivel azonban így a kocsi fékjei nem működtek, a vagont "utánfutóként" a szerelvény végére kötötték. Ez nem tilos, és nem is túl ritka, mert egyetlen fék nélküli kocsit a szerelvény egésze könnyen lefékez. Ám a magyar vasutas nem jelentette az "utánfutó" tényét osztrák kollégájának - ez volt az első hiba.
A szerelvényről azonban Ebenfurthban lekapcsolták a magyar mozdonyt, s másik végére még két vagonnal osztrák mozdonyt kapcsoltak: ezzel ugyanis a hibás kocsi a szerelvény végéről a mozdony utáni harmadik helyre került.
A legtöbb vagonon nem működött a fék
A Profil szerint itt következhetett be a második emberi mulasztás: az illetékes vasutasnak az előírt, és végre is hajtott fékpróbánál észlelnie kellett volna, hogy a fékek csak az osztrák mozdonyon és a vele a szerelvényhez kapcsolt két kocsin működnek, a mögöttük haladó 26 vagonon nem, s ezt annak ellenére is észre kellett volna vennie, hogy nem tájékoztatták az "utánfutóról".
A baleset úgy következett be, hogy a szerelvény nem tudott megállni a wampersdorfi állomáson - ahol el kellett volna engednie az egy sínpárú szakaszon érkező kamionos vonatot -, s így következett be az ütközés.
A Profil megemlíti, hogy a múlt héten a magyar kamionosokat szállító vonat balesete három ütközés közül csak egy volt: hétfőn Stájerországban kisiklott egy tehervonat - itt senki nem sérült meg. Kedden történt a wampersdorfi baleset, amelyben hat ember életét vesztette és számos könnyebb sérült mellett négyen súlyosan megsérültek. Szerdán egy bécsi pályaudvaron két tehervonat ütközött össze, miután az egyik vezetője elnézett egy jelzést, s mindkét vonat vezetője megsérült.
Vita a vonatütközések számáról
Sokat idézik a balesetek nyomán az osztrák Számvevőszék által az ÖBB-ről decemberben készült jelentését, amely megállapítja, hogy a vonatütközések száma 1995-1999 újra az 1992-es szintet érte el, s aggasztónak minősíti, hogy tehervonatoknál a gyors fékezés kisikláshoz vezethet rendes üzemben is. Az ÖBB az ütközések számának növekedéséről tett megállapítást a statisztika téves értékelésének, a tehervonatokra vonatkozó megállapítást pedig egy műszaki probléma téves értelmezésének minősítette. Az ütközésekről azt mondták a vasúti illetékesek, hogy számuk 1992 és 2000 között változatlan sávban ingadozik.
|