További Chart cikkek
Abban nagyjából egyetértenek a szakértők, hogy a jó oktatási rendszerhez jó tanárok is kellenek, ahhoz pedig, hogy jó tanáraink legyenek, az kell, hogy lelkes, elhivatott és okos emberek akarjanak tanárok lenni. Ehhez pedig az kellene, hogy a tanári szakma vonzó legyen, hogy az érettségizők sorban álljanak a tanári szakokon, hogy taníthassák a jövő gyerekeit. Viszont az OECD egyik nemrég megjelent tanulmányában találtunk egy érdeket ábrát, ami szerint
Hogy lesz itt így jó oktatási rendszer?
Az OECD egy 2015 decemberében megjelent tanulmányában van egy érdekes chart egy felmérésről, amit még a 2006-os PISA felméréssel együtt végeztek el több országban. Az akkor 15 éves gyerekeknek tették fel a kérdést, hogy szeretnének-e tanárok lenni, ha felnőnek. A válaszok már csak azért is érdekesek, mert az akkor 15 éves gyerekek nagyjából most vannak abban a korban, hogy elkezdhetnének tanárként dolgozni. No de melyik országban, mennyien akartak egyáltalán tanítani?
A megoszlás nagyon erősen szór, Törökországban például a kamaszok negyede képzelte el magát tanárként, míg
Az OECD átlag 4,8 százalék, a fiúk között kicsit alacsonyabb, csak 3, a lányok között pedig magasabb, 6 százalék az arány.
Hogy mi magyarázza az eltérést, azt nehéz lenne megmondani. Az OECD tanulmánya csak annyit ír, hogy átlagosan ott szeretnének többet tanárok lenni, ahol a tanárok fizetése magasabb. Ehhez képest például Németországban, ahol az átlagnál egy kicsit keresnek jobban a tanárok most, még Magyarországnál is kevesebben akartak tanárok lenni még 2006-ban, míg Lengyelországban az arány 6,1 százalék.
Még talán érdekes adat az OECD tanulmányából, hogy azok a míg átlagosan azok a gyerekek, akik tanárok szerettek volna lenni, rosszabbul teljesítettek a PISA matek és olvasás felmérésén, mint akik más értelmiségi pályára készültek, addig Magyarországon (és még Németországban, Norvégiában, Chilében és pár országban) ilyen különbség nincs. Remélhetőleg legalább abból a 0,9 százalékból tényleg tanár lett, és így bár kevesen vannak, legalább nem rosszabb képességűek, mint a más pályát választó volt osztálytársaik.
Rovataink a Facebookon