Gyógyszerészeti, vegyészeti és fényképészeti tanulmányai után Bécsben kezdte pályáját, majd 1867-ban, az osztrák–magyar kiegyezés évében költözött Pestre, ahol fényírdát nyitott. Már ismert városfotós volt, amikor 1873-ban meghívást kapott a bécsi világkiállításra, így rövidesen a Bécsi Fotóművészek Szövetsége is a tagjai közé választotta.
A későbbiekben echós szekerén – amit sötétkamraként is használt – körbeutazta az országot, hogy vidéki kastélyokat fotózzon, megörökítette többek között Kossuth Lajos gyászmenetét, a milleniumi földalatti vasút építését, az első villamosokat, illetve a Magyar Fényképészek Országos Szövetségének alelnöke lett. Gazdag pályája során nemcsak a kiegyezés utáni Magyarországot, hanem a Pest, Buda és Óbuda 1873-as egyesítése utáni főváros fejlődését is végigfényképezte.
„Klösz fotói nélkülözhetetlen kordokumentumok, a korabeli Budapestet jórészt az ő képein keresztül ismerjük. Megörökítette az Ördögárok kiöntését az 1875-ös nyári zivatarkor, az 1876-os pesti árvizet, az 1879-es szegedi nagy árvíz pusztításait. Végigfotózta a Nyugati pályaudvar építését (1873-76), a Nagykörút kialakítását, a Várat és palotáit, Savoyai Jenő lovas szobrát. Fényképezte a Rózsadombot a Wörner-villával, a Rác-fürdőt, a Margitszigetet, az újlipótvárosi malmokat, a Láng gépgyár szerelőcsarnokát, a sorra megépülő hidakat” – írta róla a Budapesti Városvédő Egyesület is.
Most pedig Budapest Főváros Levéltára egészen meglepőt lépett: a Fortepanon szabad felhasználásúvá tett 1500 századforduló körüli Klösz-képet, amikkel még a közeljövőben is foglalkozunk. „Igen, ezek azok a képek amikkel a leggyakrabban találkozhatunk, ha a millenniumi Magyarországról van szó, a falinaptárok, képeskönyvek, könyvillusztrációk kihagyhatatlan fotói. És mennyivel több még! Közel ezer budapesti felvétel, és benne hetven a Dunára néző városról“ – fogalmazott Tamási Miklós a levéltár nevében az anyagról. Ezekből a képekből válogattunk most. Duna-parti túránk déltől észak felé, az összekötő vasúti hídtól egészen az újpesti rakpartig tart.
Kilátás a Gellért-hegyről Pest és az éppen épülő a Déli összekötő vasúti híd felé, 1876-ban. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
A rakpart a Fővám térnél. A Duna túlpartján a Sáros fürdő, az 1894-es bontás előtt, ami tényleg sáros volt: a nevét a víz alján leülepedett, gyógyhatású iszapról kapta. Ez volt a legrégebbi olyan fürdő Budapesten, amelyet nem a rómaiak alapítottak. Helyén építették a Gellért Szállót. Jobb oldalt a Gellért-hegy, tetején a Citadellával. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
A pesti alsó rakpart valamikor a századforduló környékén. Háttérben a Gellért-hegy, fenn a Citadella, alatta, a rakparton pedig a Rudas fürdő épülete. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Pest látképe a Gellért-hegyről 1885-ben. Középpontban a Fővámház, amelyet Ybl Miklós tervezett – igaz, terveit a városatyák kétszer is visszadobták, és végül a harmadik változat épülhetett meg. Az épület ma a Corvinus Egyetem központi épületeként ismert. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Faúsztatók a Műegyetem előtti rakpartnál, valamikor 1900 körül. Háttérben a Ferenc József híd, amit ma leginkább Szabadság hídként ismerünk. Megnyitása után másfél évvel, azaz 1898 májusában már villamos közlekedett rajta. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Bem rakpart a Lánchídról a Batthyány tér felé nézve. Balra a Lánchíd Palota, a Lánchíd Társulat székháza látható, amelyet Ybl Miklós tervezett. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Belvárosi házak, a Tabán és a Királyi Palota a régi Városháza tornyából nézve. Jobb oldalon a Nagyboldogasszony ortodox székesegyház tornyai. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
A Vigadótól jobbra az Első Magyar Általános Biztosító Intézet székháza, a Grand Hotel Hungária és a Hotel Bristol épülete a Dunáról nézve. A kép jobb szélén ismét a Nagyboldogasszony ortodox székesegyház. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Újabb látkép a Gellért-hegy felől a Lánchíd és a Margitsziget felé nézve. Balra a Tabánban a Szerb templom, mögötte pedig az Alexandriai Szent Katalin-plébániatemplom. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Piac a pesti alsó rakparton, a Petőfi téri hajóállomásnál, 1896-ban, az első újkori olimpia évében. Balra a Királyi Palota, a távolban pedig a Lánchíd látszik. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Kikötő a pesti alsó rakpartnál, 1895. A Duna túlpartján a Várkert Bazár és a Királyi Palota. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
A bezárt Grand Hotel Ritz, a későbbi Dunapalota és a pesti rakpart a Lánchíd felől nézve. A szálló állandó lakója volt például az a gróf Pálffy-Daun József is, aki túlélte a 22 ember életét követelő biatorbágyi merényletet is, de megszállt itt sokak közt VIII. Edward, Nagy-Britannia és Írország királya, illetve India császára, továbbá az egyik kapurthalai maharadzsa is. A távolban az Erzsébet híd, balra pedig Eötvös József szobra látható. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Rakodópart a Lánchíd pesti hídfőjénél, háttérben a Királyi Palotával, 1896-ban. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Pesti alsó rakpart az Újvidéki Csavargőzös Vállalat kikötőjével. A Duna túlpartján, a Tabán házai között, a Szerb templom és tőle jobbra az Alexandriai Szent Katalin-plébániatemplom, ismét. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
A Steindl Imre által tervezett Országház a századforduló idején, a Bem rakpartról nézve. Az építész fő műve felavatását már nem élhette meg, az épületet halála után öt héttel avatták fel, de a részletmunkák még további két éven át tartottak. Az előtérben az Esztergom lapátkerekes gőzhajó, valamint a rajta dolgozók láthatók. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Pesti alsó rakpart a Fővámháznál, 1890-ben. A támfalnál látható alagútbejáratok vezettek a Fővámház alatti, raktárként szolgáló pincerendszerbe. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Pesti rakpart a Margit hídnál, ami Budapest második állandó hídja volt. Tervpályázatát egy francia mérnök, Ernest Goüin nyerte meg, aki egyike annak a 72 tudósnak, akiknek a neve szerepel az Eiffel-torony oldalán is. A távolban a Rózsadomb látható. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
A Margit híd pesti hídfője a vámházakkal, 1896-ban. A túloldalt, a budai hídfő felett a Gül Baba türbéje köré épített Wagner-villa is felsejlik. (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Utunk végállomásához érkeztünk: az újpesti rakpart a Hagenmacher és a Pannonia gőzmalmokkal, a Margit híd felől nézve, 1890-ben. Köszönjük, hogy velünk tartottak! (Fotó:
Klösz Görgy / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan)
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!
Rovataink a Facebookon