Házasság után hétköznapok: újabb Hámori-fotók a Fortepanon
A Fortepanon egyelőre 1000 Hámori-fotó található . Itt és most jöjjenek közülük egy zárt világ képei: túlélés és boldog esküvők után a budapesti ortodox zsidóság hétköznapjai a negyvenes évekből.
Elegáns férfiak csoportja a Kazinczy utcai ortodox zsinagóga bejárata előtt. Akár a háború előtt is készülhetett volna a kép. A zsinagóga sértetlennek látszik, bár egyes források szerint 1944 márciusa után a németek bútorraktárnak használták, kapuját és ablakait elhordták. Ami maradt, a felszabadult gettó lakói vitték el tüzelőnek (dr. Balázs Pál: Forgószélben).
1947-re sikerült újraépíteni és újraindítani a pesti ortodox intézményrendszert, működött a zsinagóga, a tanház, a rabbikar, az iskolák, az óvoda, a rituális fürdő, a kóser konyha és a vágodák. Ez sem tudta megállítani azonban a cionizmus terjedését, mely „nincs vesztenivalóm”-alapon különösen a fiatalok között erősödött fel: vállalták a Palesztinába, majd 1948 után Izraelbe való alijázás és újrakezdés kockázatát, hiszen sokszor sem családtag, sem vagyontárgy nem kötötte őket már Magyarországhoz. Vajon a képen sorfalat állók közül hányan döntöttek az alijázás mellett?
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Külföldi segélyek feldolgozása az Ortodox Hitközség egyik helyiségében. A túlélő zsidók csaknem mindegyike rászorult a különböző szervezetek segítségére. Ami a magyar államot illeti, a zsidótörtvényeket hatályon kívül helyezték, segélyalapot hoztak létre, de kárpótlásra vagy jóvátételre nem telt.
Idővel a magyar szervek, mint például a Magyarországi Zsidó Deporáltakat Gondozó Országos Bizottság (DEGOB) is a Joint (American Jewish Joint Distribution Committee) hatáskörébe kerültek és a Joint forrásaiból fizették a segélyeket. 1948-ban a Haladás c. lap a budapesti túlélőkkel kapcsolatban azt írta, hogy „a segítés mértékében semmi különbséget nem tesznek a hazatértek között, se vallási se más tekintetben. Teljesen mindegy, hogy a hazatérőt vallási, faji, vagy politikai okból deportálták. […] Ebben a pillanatban 1500 deportáltnak adunk havonta 150 forint készpénzsegítséget, ezenkívül ruhát, orvost, gyógyszert. A felszabadulás óta 79.851 visszatért zsidót tartunk nyilván, akik valamennyien segítséget kaptak tőlünk. Az első időkben kivétel nélkül mindenki hozzánk fordult. Ma már megoszlik a segítség néhány szerv között. […] Maga a deportálás nem jogcím a segítségre. Ha a hazatérőnek anyagi helyzete nem követeli meg, akkor mi nem támogatjuk.” (Haladás, 1948. április 8.)
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Ortodox zsidó esküvő, a helyszín ismeretlen. A lakodalmi ebéd szigorú rend szerint zajlott, külön asztalnál étkeztek a nők és a férfiak. Eredetileg koldusasztalt is állítottak, ahol a környék szegényeit vendégelték meg - ez a háború utáni korszakban nyilván elvesztette jelentőségét. Az ortodox zsidóság számára a kóser étkezés alapokig meghatározó volt, visszaemlékezések szerint akár a munkaszolgálatos behívóra adott zsigeri válasz is lehetett a „de mi lesz a koszttal?”.
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Új asszony a régiek gyűrűjében. Talán holnap már ő is parókát hord. Régi ortodox zsidó szokás szerint ugyanis az egynapos feleséget az idősebb asszonyok elkísérték a mikvébe, ahol megfürdették, haját kopaszra vagy alig egy centisre vágták. Így tartották maguktól távol a testi és a lelki tisztátalanságot.
Ugyanakkor egyre kevesebben voltak, akik maradéktalanul betartották a vallás előírásait, és egyre többen, akik elhagyták vallásukat. Sőt, igyekeztek titkolni származásukat, sokszor gyerekeik előtt is.
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Családi otthon, valahol Erzsébetvárosban. Ezen a környéken nagyszámú ortodox zsidóság élt, hogy a szombatokon gond nélkül eljuthassanak a zsinagógába járművel való utazás vagy túl sok gyaloglás nélkül is. A fotón az idősebb asszonyokon paróka, kendő. A hajadon lány saját hajjal és fedetlen fejjel is mutatkozhatott, amíg férjhez nem ment.
A legnehezebb helyzetbe pont ők, a vallási hagyományaikat megtartani akaró ortodox zsidók kerültek. Azzal, hogy a Rákosi-korszakban bevezették a szombati munkanapot, miközben az egyéni iparengedélyeket bevonták és a kisipart, kiskereskedelmet ellehetetlenítették – választásra kényszerítették őket megélhetés és vallás között. Megoldást csak a szombattartó szövetkezetek jelenthettek (itt a korábbi kisiparosok és –kereskedők kaphattak munkát és a szombati nap hallgatólagosan nem volt munkanap).
A lakáskérdés egyébként a háború utáni élet egyik nagy problémája volt. A kibombázottak, menekültek, visszatértek elhelyezése sok gondot okozott. A Haladás így írt erről 1948-ban: „Ha a deportált lakását kényszerű távolléte alatt másnak utalták ki, vagy akár önhatalmúlag foglalta el valaki, akkor a hazatérő zsidónak egy szobát vissza kell kapnia. Kivétel az az eset, ha a lakás csak egy szobából áll. Ebben az esetben a deportált hazatérő nem kapja vissza a lakását.”
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Óvodások szerepjátéka: apa, anya és a gyerekek várják a szombat bejövetelét. A kendő alatt két kerek fonott kalács, pohárban bor, így szentelték meg a péntek estét. Az ortodox zsidó életre való felkészítés bizonyára a háború előtti óvódai nevelésben is fontos szerepet kapott. Most viszont más feladatokkal is szembe kellett néznie a pedagógusoknak és a gyermekvédőknek. A gyerekek többségének egyik vagy akár mindkét szülője meghalt, ők maguk testileg és lelkileg traumatizálva indultak az életnek. Sok „apátlan-anyátlan magyar zsidó gyermeket” a koncentrációs táborokból már egyenesen Palesztinába vittek (Népszava, 1946. április 11.).
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)A Magyarországra visszatért ortodox zsidó árvák nagy része a Szent Domonkos (ma Cházár András) utca 9. sz. alatti árvaházban nevelkedett. Iskolai könyvek tanúsága szerint onnan jártak be a Dob utcai elemi és polgári iskolába. Dombi Gábor zsidó kultúratörténésztől tudjuk, hogy „a náci éra alatt Wallenberg és a cionisták látták el az intézményt élelmiszerrel. A háború után a cionisták szervezték meg a gyerekek vidéki felerősítését, nyaraltatását, majd kivándorlásukat Palesztinába (a későbbi Izraelbe). Volt olyan lakója a háznak, aki csak 1956-ban jutott ki Izraelbe, mert nem volt elég erős és egészséges ahhoz, hogy 1948-ig, amíg a határok véglegesen le nem zárultak, megtegye a hosszú utat.”
A képen purimspil, beöltözős színjáték óvódások előadásában, mely legtöbbször Eszter történetét idézi, többnyire jiddis nyelven.
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Ismét óvodások a színpadon, de a helyszín most a hitközség díszterme a Dob utca 35-ben. A Budapesti Autonóm Orthodox Hitközség „kétéves küzdelem után jöhetett létre a neológia aktív ellenállása ellenében. A küzdelmek hevességét jelzi, hogy az országgyűlésben Deák Ferenc és Jókai Mór hívta fel a figyelmet arra, hogy a lelkiismereti es vallásszabadság a zsidó vallás tradícióit őrző közösségeknek is jár, különösen, ha azok a zsidóság többségét is alkotják. 1871. november 15-én jelent meg az a rendelet, amely törvényesen lehetővé tette, hogy a zsidó orthodoxia létrehozza a maga szervezetét” - írja Dombi Gábor.
A hitközség ma is álló épületét és a zsinagógát a Löffler-fivérek tervezték az 1910-es években. A Kazinczy utca felől sikátoron keresztül megközelíthető épületben kapott helyet az elemi és a polgári iskola egy része, udvarán ma is ott áll a Hámori Gyula esküvői fotóin is sokszor felbukkanó hüpe (esküvői sátor).
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)A „hannás” gyerekek szüleinek nagy része valószínűleg nemrég még a vidéki, kisvárosi ortodox zsidóság számát gyarapította. Az a kevés, aki a deportálásból visszatért, inkább a több lehetőséggel kecsegtető Budapestet választotta. Így itt legalább volt lehetőség az ortodoxia újjáéledésére, míg a vidéki ortodox zsidó intézményrendszer ugyanezért teljesen ellehetetlenült.
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Hámori Gyula az utolsó, viszonylagos nyugalomban eltelt évek egyikében készíthette ezt a fotót. 1948 után a magyarországi zsidóság egyre nehezebb helyzetbe került. A Rákosi-korszak egyházellenes intézkedései természetesen rájuk is vonatkoztak: eltörölték az iskolai hitoktatást, a héber nyelvű érettségit, lapjuk papírhiány miatt nem jelenhetett meg. A már említett szombati munkanap bevezetése pedig alapjaiban nehezítette meg életüket. Amikor 1950-ben rendeletben egyesítették az ortodox és neológ irányzatokat, Rákosi tulajdonképpen elérte, ami a zsidó vallási vezetőknek hosszú ideig nem sikerült. A budapesti ortodox hitközség 1994-ig a Budapesti Izraelita Hitközség ortodox tagozataként működött.
(Fotó: Hámori Gyula / FORTEPAN)Köszönet Lózsy Tamásnak, a Budapesti Autonóm Orthodox Hitközség gyűjteményvezetőjének a beszélgetésért és a dokumentumokért, Dombi Gábor zsidó kultúratörténésznek a kiegészítésekért és Hámori Péternek. Az általános áttekintéshez dr. Balázs Pál: Forgószélben. A budapesti ortodox zsidóság és iskolái (2009) c. könyvét használtuk.
Rovataink a Facebookon