Ilyen volt a magas élet, a 30-as években
Vitorlások az égkék Balatonon, mosolygó feleség, vadászat vizslákkal, magas élet - mintha csak az Instagramon járnánk, pedig Ember Károly színes fotói a 30-as években készültek. Az orvos egyszerűen azt fotózta, amitől boldog volt. A barátokkal töltött nyarak és a nagypolgári család emlékezete a szintén fotós unokája, Ember Sári munkáiban is visszhangzik; idén tavasszal zárta le a három generáció óta meghatározó körúti lakás történetét.
Dr. Ember Károly és Asbóth Magdolna a harmincas évek derekán házasodtak össze, nem sokkal azután, hogy Magdolna 1936-ban hazaköltözött Berlinből. Ezt a boldog évtizedet, a háború előtti Magyarország nagypolgári életének minden szépségét sugározzák a képei is. A családja azt mondja, akkor fotózott, mikor elégedett volt az élettel, a szereplők pedig mind családtagok és barátok. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
A képek szinte kiáltják: nézd, milyen jó nekünk! Kisebbik fia, Ember Sándor szerint viszont nem a nagyközönségnek, csak a közeli barátoknak szánták őket: "Édesapám sosem gondolta volna, hogy a képei szűkebb rokonokon és barátokon kívül másokat is érdekelhet. Ő ezt csak kedvtelésből csinálta, amikor boldog volt. Szívesen vetítette családi körben és baráti összejöveteleken, de kiállítása vagy akár nyilvános bemutatója sosem volt.” - mondta a Mai Manó Háznak. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
A harmincas években egy Leicával dolgozott, később áttért az akkor megjelent csúcsgépre, a Contaxra, amiben már automata fényérzékelő is volt. Nem sok színes képet találhatunk a háború előtti Magyarországról, főleg nem ilyen jó állapotban. Ember Sándor szerint apja kizárólag Agfa diafilmre dolgozott. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Hogy miért ilyen ismerősek ezek a fotók? A kollégánk nagyon találóan megállapította, olyan érzés, mintha egy hetven évvel ezelőtti Instagram-profilt nézegetnénk (Valencia filterrel!). Ahogy az okostelefonos fotósok, úgy Ember Károly is a családjával, barátaival töltött boldog pillanatokat szerette megörökíteni - és bár a képek a szűk családi körről készültek, annyira jól komponáltak, mintha a külvilágnak szólnának. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Kék Balaton, vidám emberek, náci zászló: egészen bizarr a kontraszt a közös életet kezdő pár és a háborúba sodródó Magyarország közt, amit a képek is jól visszaadnak. A család története és a nagybetűs történelem többször is furcsán metszették egymást. A harmincas évek jó idők voltak Emberéknek, 1939-ben született a nagyobbik fiú, ifjabb Ember Károly, a két háború közt készült fotók rendszeres szereplője. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Az orvos talán leggyakrabban megjelent képének címe "A vörös ajak vonzza a tekintetet”. Ez is a Balatonon készült, egyike a kevés korabeli színes képnek, ami a magazinokon kívüli divatot is megmutatja. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Unokája szerint volt akkoriban egy mozgalmas balatoni sportklub, ezért jártak rendszeresen a Balatonra, ahol a nagyapának saját hajói is voltak. A klub tagjai rendszeresen találkoztak a tónál, együtt versenyeztek. A képen az Ember-fiúk feszítenek a papa vitorlásán. Sándor emlékszik rá, hogy őket is tanítgatta a fotózásra: “Mindketten 10-12 éves korunkban kaptunk egy fényképezőgépet, és megtanított minket exponálni, fényértéket számítani, és egy kicsit a kompozícióról is mesélt." (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
(Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Dr. Ember Károly (bal szélen) és barátai vizslával, vadászat után.
(Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Hosszú ideig a Duna-parton, az akkori Ferenc József, mai Belgrád rakparton lakott. Innen költöztek családjával a három generációnak meghatározó Múzeum körút 19.-be. A lakás minden porcikája a budapesti nagypolgári életről mesél - a belmagasság, a sok szoba, a kilátás a túloldali ELTE-épületre. Itt lakott Károly két kisfiával, feleségével és, ahogy dukál, nevelőnővel, szakácsnéval és szobalánnyal. A háború, és utána 1947-es válása teljesen új fejezetet nyitott a család életében. Károly a fiúkkal a Múzeum körúton maradt, Magdolna elköltözött otthonról. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
A háború alatt a Múzeum körút 19. vöröskeresztes ház lehetett, több orvos is lakott az épületben, akik együtt látták el a betegeket. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Sándor úgy emlékszik vissza, testvéréről '39-ben még rengeteg fotó készült. "Rólam alig egy-két kockát nyomott csak el, pedig az ostrom és a pincében élés biztosan sok izgalmas témát adott volna." Neki a film nem dokumentáció, hanem a szép napok megörökítése volt, a háború alatt nemigen fotózott. Több családi anekdota szól arról, hogy hosszú napokat töltöttek pincében, ezekről viszont csak elvétve találni képet. Az orvosnak a háború alatti időről még van néhány fotója, a válás viszont nagyon megrázta, és élete utolsó 9 évében szinte soha nem fényképezett. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Emberék sorsa hatalmasat fordult 1956-ban, mikor a nagyapa februárban elhunyt, rákos volt. Nagyobbik fia disszidált, Sándor és családja maradtak a hatalmas Múzeum körúti lakásban, aztán még az évben visszaköltözött Magdolna az új férjével. Unokája, a szintén fotós Ember Sári az ArtPortalnak mesélt róla, hogy a lakás a gyerekkorának természetes részét képezte, de már akkor is voltak félelmetes elemei: nem volt például kellemes végigmenni a sötét hallon. A családi örökség, mint az üknagyapa, Hubay Jenő zeneszerző kottái vagy az antik Herendi cserépkályha súlyos családi történetet mesélnek, amivel együtt élni ma már nem volt egyszerű. Sári megpróbálta: "Azt gondoltam: hát, majd arrébb tolom a bútorokat, és akkor mintha ezt a múltat is el tudnám tüntetni. De kiderült, hogy ez nem ilyen egyszerű." - írja. A lakásban a barátaival lakott együtt, ekkor értette meg, mit jelent egy ilyen hely annak, aki nem itt nőtt föl. Minden másra túl nagy lett volna, viszont közösségi térként jól működött: a társasággal együtt berendezték a Szalont, ahol koncerteket, színházi előadásokat, performanszokat tartottak. Ma már új bérlője van a lakásnak aki át is alakította a teret. Mielőtt átadta volna, Sári a három generációs otthontól az év elején egy kiállítással búcsúzott: a lakás őshonos tárgyai, az örökség értékét részletező nagymama videója és saját modern alkotásai is helyet kaptak a térben. (Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
(Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
(Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
(Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
(Fotó:
Dr. Ember Károly / FORTEPAN)
Rovataink a Facebookon