További Gazdaság cikkek
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
- Kétéves mélyponton a magyar deviza
Leginkább a TV2-nek kedvezhet az a bizottsági módosító javaslat, amelyet az utolsó pillanatban készülnek benyújtani a reklámadóról szóló törvényjavaslathoz. Úgy tudjuk a kormánypárti módosítás csökkenthetővé tenné az előző évi elhatárolt veszteség felével az ezévi adóalapot.
Az adót már először is leginkább az RTL Klubra szabták, eleve ők fizették volna a legtöbbet. Az új módosító benyújtása és elfogadása után viszont tovább nyílhat az olló a két nagy kereskedelmi csatorna adóterhe között.
A javaslat indoklásában különösebb magyarázat egyébként nincs, mindössze annyit írnak, hogy csökkenteni kívánják azoknak a cégeknek a terheit, "akiknek a társasági adóban, személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteség halmozódott fel."
Elhatárolt veszteség
Ha az adóalap bármely adóévben negatív, ezzel az összeggel az adózó a következő adóévekben döntése szerinti megosztásban csökkentheti az adózás előtti eredményét, feltéve, hogy a negatív adóalap "a rendeltetésszerű joggyakorlás elvének betartásával" keletkezett.
Mint ismert, az adót a reklámbevételek félmilliárd forintot meg nem haladó része után kell fizetni sávosan, 15 és 20 milliárd között 30 százalékot, 20 milliárd forintot meghaladó rész után már 40 százalékot kell adózni.
A TV2 pont veszteséges
A 2014-ben a TV2 mindössze 16 milliárdos árbevételt ért el, szemben az RTL 26 milliárdos bevételével, ennek az összegnek akár háromnegyede is reklámból származhat. A két csatorna közül viszont csak a TV2 volt veszteséges, idén 10,8, tavaly, 6,7 milliárdos mérleg szerinti mínuszt hozott össze.
Hogy egészen pontosan mennyivel csökken az új módosító hatására az adóalapjuk, nem tudjuk. Mint arra a vitában a fideszes Szabó Zsolt is rámutatott, a társasági vagy a személyi jövedelemadó miatt keletkezett elhatárolt veszteség mértéke nem derül ki a mérlegből vagy az eredménykimutatásból.
Erős fegyver az adó
Tavaly ugyan nem vezették be a reklámadót, mégis két nagy titkos csatát megnyert az ötlet belengetésével a Fidesz, a fókuszban akkor is a TV2 állt. A csatorna december 21-én jelentették be, végül az addigi vezérigazgató Simon Zsolt és a gazdasági igazgató Yvonne Dederick vette meg a céget többek között az eladó ProSiebenSat1-csoport által biztosított kölcsönből.
Az MSZP és az Együtt PM is támadta később a felvásárlást, szerintük Fidesz-közeli érdekcsoportok állhatnak az ügylet mögött. Annyi biztos, hogy tavaly még nagyon érdeklődött a TV2 iránt a Magyarországon a Viasat3-at működtető Modern Times Group is, de a reklámadó belengetése után újraszámolták üzleti tervüket, és az addiginál kedvezőtlenebb ajánlatot adtak a ProSiebenSat1-csoportnak, így el is vesztették végül a licitet.
Társadalmi károkat okoz
Gulyás Gergely fideszes képviselő a köztelevízió reggeli műsorában azt mondta, a két kereskedelmi televízió „nagy társadalmi károkat okoz“, ezért a reklámadót e médiumok „egészségügyi termékadójának” tekinti.
A tervezett reklámadó elleni tiltakozásul az RTL Klub valamennyi magyarországi csatornája csütörtök este negyedórára elsötétült. A tervezet ellen a legfontosabb hazai médiaszereplők mind tiltakoztak, akkor mondjuk a TV2 még nem kapott kegyelmet. Erről itt írtunk. A reklámadóról szóló törvényjavaslat kivételes sürgősséggel, egy nap alatt ment át a parlamenten, a zárószavazás szerdán lesz.
A kormány támogatja az ötletet
Az MTI beszámolója szerint az ülésen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kormány támogatásáról biztosította a bizottságot. A szocialista Bárándy Gergely a jobbikos Szilágyi Györggyel együtt arra várt választ: mely médiumok a módosító javaslat kedvezményezettjei. A független Fodor Gábor szerint az egész törvényjavaslat a sajtószabadságot fenyegeti, a módosító javaslat pedig a TV2-nek kedvez.
A szocialista Tóth Bertalan lex TV2-nek titulálta a módosítást, és a törvényjavaslat legfelháborítóbb részének nevezte a bizottsági javaslatot. A fideszes Balla György viszont úgy érvelt: az előterjesztés nem tesz különbséget kormánypárti vagy ellenzéki médiumok között. A kis médiumokat szinte érintetlenül hagyja - mondta -, miközben "a ránk sok szennyet bocsátókat jóval nagyobb mértékben adóztatja".
Frakciótársa, Szabó Zsolt egy ellenzéki kritikára válaszul úgy vélekedett: az adózás szempontjából éppen jó időpontban születik az idei adóévre vonatkozó javaslat. L. Simon László válaszában a legnagyobb tévedésnek nevezte, hogy a javaslat sértené a sajtószabadságot vagy tönkretenné a semleges médiumokat, szerinte a politikai vélemény sokszínűségét szolgáló médiumokat nem veszélyezteti. Sorolta azokat a kormánypártinak tartott médiumokat, amelyeket jelentősen érint a reklámadó. Szerinte ma a sajtószabadságra leginkább a tulajdonosi vélemények hatnak.