Hedvig
7 °C
23 °C

Reklámadó: legyűrte a kormányt az RTL

2015.02.03. 19:37 Módosítva: 2015-02-04 00:40:48

A reklámadó csökkentését és a mostani sávos helyett egykulcsos rendszer bevezetését javasolja Lázár János. A Miniszterelnökséget vezető miniszter az egykulcsos adónem lehetséges mértékéről nem beszélt, az MTI szerint többször is hivatkozott arra, hogy az osztrák ötszázalékos reklámadó a legmagasabb az Európai Unióban.

Lázár szerint a kormány tavaly augusztus óta folyamatosan kap formális és informális jelzéseket arról, hogy az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának komoly aggályai vannak a magyarországi reklámadóval kapcsolatban.

A főigazgatóság január végén küldött levelében konkrétan a reklámadó progresszív, azaz sávos rendszerét ellenezte, mert az az alacsony reklámbevételű vállalkozásoknak szelektív gazdasági előnyt jelent, valamint mértékét is kifogásolta, mert az „objektíve is alkalmas arra, hogy gazdasági hátrányt okozzon” − mondta Lázár, és hozzátette:

A kabinet emellett olyan „tanácsokat” is kapott uniós szinten, hogy ha az RTL Klub tulajdonosa egyeztetés céljából jelentkezik nála, akkor fogadja a megkeresésüket, ellenkező esetben az „elmarasztalás lehetősége áll nyitva” Magyarország előtt.

A Bertelsmann-csoport tett is mérlegelést érdemlő rendezési javaslatot, amely figyelembe veszi, hogy az európai uniós tagállamokban a legmagasabb reklámadó - öt százalék - Ausztriában van, mondta Lázár, megerősítve, hogy a kormány november óta tárgyal Luxemburgban és Budapesten a Bertelsmann-csoporttal a vita peren kívüli, vagy európai bizottsági eljáráson kívüli megoldásáról.

Lázár szerint a kormánynak mérlegelnie kellett, hogy

egy bizonytalan kimenetelű jogvitát, vagy egy jó egyezséget választ.

Emiatt Lázár szerdán tájékoztatást ad az ügyről a Fidesz-KDNP képviselőcsoportjának mezőkövesdi kihelyezett frakcióülésén, és mérlegelésre javasolja a reklámadó csökkentését, valamint a sávos rendszer felülvizsgálatát. Szerinte mindez nem feltétlenül jelent bevételkiesést, mert bár "kevesebb lesz az adó, de többen fogják fizetni". Az így várható adóbevételt 6 és 10 milliárd forint közé tette.

A már befizetett reklámadó esetleges visszafizetését ugyanakkor elképzelhetetlennek nevezte.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Anke Schäferkordt, az RTL Csoport társ-vezérigazgatója a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lapban megjelent interjúban megerősítette, hogy vannak tárgyalások az RTL Csoport és a magyar kormány között a reklámadóról. A reklámadóra vonatkozó kérdésre elmondta, hogy megterheli a magyarországi üzleti eredményt a "magas" reklámadó, "amellyel a kormánypárt nyomást akar gyakorolni" az RTL Klubra.

Hozzátette, hogy az RTL Csoport panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál a reklámadó miatt és "megindított jogi lépéseket". Mindazonáltal "jelenleg vannak tárgyalások a magyar kormány és az RTL Csoport között", és "tudomásunk szerint a kormány a reklámadóról szóló törvény módosításán dolgozik" -mondta Anke Schäferkordt, aki hozzátette, az RTL tovább folytatja független hírszolgáltatását.

Január végén írtuk meg, hogy a reklámadóról is beszélt egy háttérbeszélgetésen Orbán Viktor miniszterelnök. Orbán szerint luxemburgi nyomásra kezdtek neki a tárgyalásoknak a reklámadóról-tehát azt nem Lázár János, hanem az RTL-Group kezdeményezte. Még nem dőlt el semmi, de a kormányfő nem enged a reklámadóból befolyt 7-10 milliárd forintnyi bevételből - tehát ha az RTL adója csökken, máshonnan kell elvonnia ezt az összeget.

A Népszava pedig arról írt, hogy öt százalékra szállítják le a reklámadó mértékét, a kábelszolgáltatóktól pedig sérelem nélkül kérhet programdíjat az RTL Klub, mely cserében "szoftosítja" híradóját és hírháttér műsorait. Az Index forrásai szerint azonban ennél jóval szofisztikáltabban megy az egyezkedés, nem egyenes követelésekkel, hanem inkább finom üzengetésekkel.

Mi lesz akkor a Híradóval?

A reklámadóval, illetve a kormány és a Bertelsmann-csoport közti tárgyalásokkal kapcsolatban a magyar RTL Klubnak nem, kizárólag a luxemburgi cégnek van joga nyilatkoznia a sajtónak, kaptuk a választ az RTL-től.

Az általunk megkérdezett, a tárgyalásokra rálátó forrásaink szerint ugyanakkor a luxemburgi vezetés többször is hangsúlyozta a magyar RTL Klub dolgozóinak, legutóbb éppen hétfőn, hogy a megegyezés nem jelenti azt, hogy bármilyen módon változtatni kellene a Híradó szerkesztési elvein. Az RTL-eseknek állítólag azt is jelezték, hogy a tegnap indult Magyar Balóval című hírháttér-elemző műsor sincs veszélyben. 

A luxemburgi vezetés azzal magyarázza a magyar kormány meghátrálását, amivel Lázár János is: állítólag Budapesten belátták, a reklámadót jelenlegi formájában mindenképpen diszkriminatívnak nyilvánítaná az Európai Unió. Forrásaink szerint az RTL híradójának irányvonalát is érintő alkuról szóló pletykák Fidesz-közeli körökből származnak, állítólag így próbálják kommunikációs szempontból menteni a meghátrálást.

Ettől függetlenül azt, hogy az RTL híradója az alku részét képezi-e, majd csak a jövő dönti el. Az viszont kérdéses, hogy egy európai médiacég megengedheti-e magának, hogy egy ilyen felfokozott nemzetközi figyelem közepette újból egy moderált hírműsort készítsen.