Átírták a 30 milliárdos M0-tender eredményét

2009.09.25. 00:59 Módosítva: 2009.09.25. 10:24
A Közbeszerzési Döntőbizottság szerdán hozott határozatában lényegében teljesen felülírta az M0-s körgyűrű M6-os és 51-es közötti szakaszának szélesítésére kiírt közbeszerzési tender eredményét. A három pályázóból eredetileg egyet zártak ki, a legdrágább ajánlatot benyújtó konzorciumét, győztesnek a Porr ajánlatát hozták ki. A KDB viszont a két olcsóbb ajánlat benyújtóját zárta ki, viszont visszahozta a versenybe az eredetileg kizárt pályázót, amely így egyetlen érvényes ajánlattal várhatóan elnyeri a munkát.

Augusztus 24-én tette közzé az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastrukktúrafejlesztő (NIF) Zrt. annak a közbeszerzési eljárásnak az eredményét, amelyet az M0-s déli, az M6-os és az 51-es főút közötti szakaszának szélesítésére írtak ki (térképünkön az ominózus szakasz). A kivitelezői tenderre három ajánlat érkezett: a Porr Építési Kft.-é, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt.-é, valamint az M-0 déli ág II.konzorcium. Ez utóbbit a Hídépítő-csoport egyik társasága vezeti, tagjai két Strabag-cég, a Közgép Zrt. és a Colas Zrt.

A NIF által kiírt tenderről határozó bírálóbizottság akkori döntése értelmében úgy tűnhetett, hogy a kivitelezést a Porr végezheti majd el. A három pályázóból ugyanis ez az – egyébként a Strabaghoz hasonlóan osztrák érdekeltségű – cég nyújtotta be a legalacsonyabb árat tartalmazó ajánlatot: nettó 28,3 milliárd (egészen pontosan 28 339 397 756) forintért vállalta a munkát. Az elbírálás során a három jelentkezőből egyet, a 34,87 milliárd forintos, vagyis legdrágább ajánlatot benyújtó konzorcium pályamunkáját érvénytelennek nyilvánították.

Többfrontos harc

Azt már a szokatlan körülmények között – a győztest augusztus 19-én választották ki, de nevét csak augusztus 24-én, és az elmúlt időszakban kialakult szokástól eltérően nem sajtótájékoztatón, hanem csak sajtóközleményben – bejelentett eredmény után két nappal tudni lehetett, hogy a pályázati döntést megtámadják. Nemcsak a második helyen végzett, Nagy Elek nevéhez köthető Nemzetközi Vegyépszer Zrt. fordult azonban a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, hanem a kizárt konzorciumot vezető A-Híd Építő Zrt. is (ők ketten ráadásul egymást is támadták: az A-Híd a Vegyépszer kizárását kérte, míg a Vegyépszer azt, hogy az ellenük beadott kérelmet a KDB részben mint elkésettet, részben mint alaptalant, utasítsák el).

A Közbeszerzési Döntőbizottság szerdán hozott határozatot a jogorvoslati kérelmekről. Ezzel a több mint ötvenoldalas határozattal lényegében teljesen átírták a bírálóbizottság augusztusi döntését. Megsemmisítették ugyanis az ajánlatkérő NIF-nek az eljárást lezáró döntését, érvénytelennek nyilvánítva nemcsak a győztes Porr, hanem a második helyre rangsorolt Nemzetközi Vegyépszer pályázatát is. Ugyanakkor visszahozták a versenybe az eredetileg kizárt konzorciumot, mondván: a NIF indokolatlanul minősítette azt a pályázatot érvénytelennek. A Közbeszerzési Döntőbizottság emellett 5 millió forintos bírságot is kiszabott a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztőre.

Hatmilliárddal drágább lesz

A KDB döntése nyomán a tendernek egyetlen érvényes résztvevője maradt, az M-0 déli ág II.konzorcium, így értelemszerűen ez a konzorcium lesz az eljárás győztese. A NIF péntek délelőtt kiadott közleményében azt írta: "30 nap áll rendelkezésére az új döntés meghozatalára. A lehető leghamarabbi időpontra kezdeményezzük a Bíráló Bizottság összehívását, annak érdekében, hogy mihamarabb javaslatot tehessünk a döntéshozó részére".

Ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy az eredetileg kihirdetett nettó 28,3 milliárd forintnál bő 6 milliárd forinttal többe, 34,87 milliárd forintba kerülhet az M0-snak lényegében a Csepel-szigeten átívelő szakaszának kétszer háromsáv plusz leállósávosra szélesítése – a meglévő útpályától délre egy új pálya építésével –, valamint a két új Duna-híd megépítése.

A beruházás során a hídon túl további kilenc műtárgyat kell építeni, át kell alakítani három csomópontot is. A beruházás végére az M0 teljes déli szakasza 2x3 sávos plusz leállósávos autópályává bővül. A helyzetet az teszi pikánssá, hogy az útépítés költségeinek 85 százalékára – ami a Porr győzelme esetén 24 milliárd lett volna, így több mint 29 milliárd forint lesz – az Európai Unió ad támogatást. Vagyis uniós pénzből tervezett beruházás közbeszerzési tendere bukott el a KDB előtt.

Szabálytalanságok sora

A két jogorvoslati kérelemben több mint tucatnyi kifogást fogalmazott meg a két kérelmező. Ezek nyomán a döntőbizottság egyebek között azt állapította meg, hogy a Porr érvénytelen pályázatot nyújtott be, mert olyan eszközt tüntetett fel sajátként, ami nem az övé volt. Emellett bizonyos referenciáit sem fogadhatta volna el a NIF érvényesnek, azok ugyanis a Porr-csoport más cégeinek munkáiról szóltak.

Továbbá a KDB megállapította azt is, hogy mind a Porrnál, mind a Nemzetközi Vegyépszernél problémák voltak egyes szakemberek életútjával is, több szakembert az előírt szakmai végzettség vagy tapasztalat nélkül neveztek meg a pályázatban.

A NIF Zrt.-nél lapunk megkeresésére azt mondták, a KDB határozatát még csak most kapták meg, azt egyelőre tanulmányozzák, és csak azt követően döntik el, hogy kéri-e a határozat felülvizsgálatát a Fővárosi Bíróságon.

Az M0-s déli szektorát két szakaszban fogják a jelenlegi útpálya megduplázásával kiszélesíteni, emellett épül egy új, hatkilométeres szakasz is az 51-es út és az M5-ös között. Ez utóbbi közbeszerzési eljárás eredményét ugyancsak megtámadták, ám az akkor szintén kizárt Sedesa–Szeviép páros jogorvoslati kérelmét a KDB elutasította.