A Pannon is szerződést bont a PPO-val
További Magyar cikkek
Miről szól a történet?
Egy hete derült ki, hogy a ppo.hu oldalon korábban ingyenes szolgáltatásra regisztrált felhasználóktól az általános szerződési feltétlek egyoldalú, vitatott módon közétett módosítása után 2490 forintos díjat vont le az oldal üzemeltetője. A felhasználók jelentős része már csak a terhelésről értesült, a hatóságokhoz százával érkeztek a bejelentések, a rendőrség már nyomoz.A Pannon is kezdeményezte a PPO-val kötött szerződés felbontását. A mobiltársaságnál lapunknak elmondták, hogy az indok az egyenlegfeltöltés ingyenességének biztosítása. Mint arról beszámoltunk, pénteken az Állami Autópályakezelő bontott szerződést a céggel.
A Gazdasági Versenyhivatal a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény megsértése miatt két héten belül elindítja vizsgálatát a PPO ügyben. Addig a hatóság további információt gyűjt arról, pontosan milyen tájékoztatást kaptak a szerződési feltételekről az ügyfelek. Azt is tisztázni kell, hogy mely vállalkozások voltak érintettek a vélhetően jogsértő magatartásban, vagyis mely cégekre kell kiterjeszteni az eljárást.
A versenyhivatalhoz egy hét alatt háromszáz bejelentés érkezett. A panaszokból kiderül, hogy a legtöbben évek óta nem, vagy nagyon ritkán használták a honlapot. Sokan pedig 2008. november és 2009. január között regisztráltak az oldalon és a Light 2009 akciós díjcsomagot választották, így 2009-ben nem kellett az éves adminisztrációs díjat megfizetniük. A panaszosok azt sérelmezik, hogy csak a belső levelezési rendszeren keresztül kaptak tájékoztatást, így nem volt lehetőségük a pénz levonása előtt arról nyilatkozni, hogy a következő évben igénybe akarják-e venni a szolgáltatást, az automatikusan megújult. Több fogyasztó kifogásolta, hogy csak a pénzösszeg levonásának napján kapott a belső levelezési rendszerben 2009. november 18-ai dátummal értesítést az ÁSZF módosításáról.
A versenyhivatal szerint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése merülhet fel az ügyben. Ilyenkor a GVH azt vizsgálja, hogy a vállalkozás eleget tesz-e a szakmai gondosság követelményeinek, vagyis a fogyasztókat az adott termékkel kapcsolatban minden lényeges, a megalapozott fogyasztói döntéshez szükséges információról tájékoztatja-e. A GVH a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt akkor jár el, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, vagyis országos méretű vagy legalább három megyére kiterjedő.
A GVH mellett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is vizsgálódik, hozzájuk is több száz panasz érkezett az elmúlt egy héten. A vállalkozás tájékoztatási gyakorlatának vizsgálatakor felmerülhet a távollevők között kötött szerződésekről szóló kormányrendelet alkalmazhatósága.
A rendőrség csütörtökön jelentette be, hogy nyomozást indít az ügyben, pénteken meg is hallgatták az Investech igazgatóját, Simén Tamást. Aznap a szervereket is lemásolták, emiatt néhány órára elérhetetlenek voltak a cég által üzemeltetett honlapok, így a PPO.hu is. Információink szerint ma károsultakat is meghallgatott a rendőrség.
Az adatvédelmi biztoshoz több mint 250 beadvány érkezett, az ombudsman soron kívül vizsgálódik. Korábban is érkezett panasz a Centillion Consulting and IT Technology itthoni képviselőjével szemben, illetve adatkezelésükkel kapcsolatban - ez a svájci cég emelte le a számlákról pénzt, mint a szolgáltatás tényleges gazdája, a ppo.hu oldalt üzemeltető Investech kft. megbízója. A fő kifogások között a kéretlen hírlevelek szerepeltek, a panaszosok szerint nem volt biztonságos az online adatkezelés, nem lehetett a bankkártya-regisztrációt törölni, nem volt rendezett az adatok bank számára történő megadásának jogalapja. A régebbi beadványok közül három zárult le eddig, ebből egy esetben jogsértést állapítottak meg.
A károsultak hétfő délutánra tüntetést szerveztek a cég székháza elé, de fél órával a meghirdetett időpont után is csak a szervező volt jelen.