Tanúként hallgatták ki a PPO vezetőit

2010.01.15. 17:08 Módosítva: 2010.01.15. 17:08
Tanúként hallgatták meg az Investech igazgatóját, a rendőrség lemásolja a cég szervereit, az oldal pénteken elérhetetlen volt. Közben kiderült, hogy visszakérhetik pénzüket a PPO ügyfelei, de a folyamat több hónapig is eltarthat. Az úgynevezett chargebackkel az ügyfél kérheti a szerinte jogosulatlan terhelés jóváírását.

Mi történt?

Hétfőn derült ki, hogy a ppo.hu oldalon korábban ingyenes szolgáltatásra regisztrált felhasználóktól az általános szerződési feltétlek egyoldalú, vitatott módon közéttet módosítása után 2490 forintos díjat vont le az oldal üzemeltetője. A felhasználók jelentős része már csak a terhelésről értesült, a hatóságokhoz százával érkeztek a bejelentések, a rendőrség már nyomoz.

Tanúként hallgatták ki ma a rendőrségen Simén Tamást, az Investech igazgatóját – tudtuk meg ügyvédjétől. Hegedűs László azt nyilatkozta, hogy Simén rendkívül részletes vallomást tett.

Közben teljesen elérhetetlenné váltak az Investech által üzemeltetett oldalak, például a PPO.hu, az autopalyamatrica.hu. Hegedűs Lászlótól megtudtuk, hogy ennek oka, hogy a rendőrség lemásolja a szervert a további nyomozás érdekében.

Az ügy folytatásáról a következőket mondta az ügyvéd: ha a rendőrség nem állapít meg jogsértést, akkor a cég folytathatja működését. Ha azt állapítja meg, hogy jogsértés történt, akkor azt kell majd kivizsgálnia, hogy ki követte el. Jelenleg ugyanis ismeretlen tettes ellen folyik a nyomozás. A rendőrségre több száz feljelentés érkezett, ezek többsége azonos szövegezésű volt – mondta az ügyvéd. Ennek az az oka, hogy a fórumokon többször bekommenteltek formanyomtatványokat, hogy a károsultak könnyen meg tudják tenni feljelentésüket. Az ügyvéd azt nem árulta el, hogy a cég többi vezetőjét is kihallgatta-e a rendőrség, erre ugyanis nincs felhatalmazása.

Visszakérhetik pénzüket

Közben a PPO ügyfelei folyamatosan tanácsokkal látják el egymást, egy honlapot is nyitottak, ahol az összes, üggyel kapcsolatos információt megjelentetnek. A legutóbb felmerült lehetőség az úgynevezett chargeback intézménye.

A chargeback egy összetett reklamáció-kezelési folyamat, melyet a MasterCard kártyák esetében a kártyatársaság Chargeback Guide dokumentuma szabályoz – tájékoztatta az Indexet a MasterCard. A szabályzat elérhető a MasterCard honlapján.

Általában véve a chargeback jogtalan kártyaműveletek után indítható. Első lépésként a kártyabirtokos reklamál a kártyáját kibocsátó banknál, amely megvizsgálja a műveletet és mérlegeli a chargeback indításának lehetőségét a szabályzat értelmében. Ha ilyenre lehetőség van a kibocsátó bank visszaterheli a kártyás művelet összegét a kereskedő bankjára (elfogadó bank) és a MasterCard szabályzata szerint az ügyfél számláján jóvá is írja a tranzakció összegét.

A chargeback elindítására a reklamáció típusától függően többnyire tranzakciót követően 45 illetve 60 napig van lehetőség. A chargeback folyamat következő lépése, hogy a kereskedő bankja is megvizsgálja a visszaterhelés jogosságát, és vagy elfogadja azt, vagy érvénytelen chargeback-re hivatkozva elutasítja majd újra megterheli a kibocsátó bankot. Amennyiben a művelet továbbra is vitatott, a MasterCard döntését kérik, ám erre csak az esetek igen kis részében kerül sor. A teljes folyamat több hónapot vehet igénybe.