Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tanúként hallgatták ki a PPO vezetőit

2010.01.15. 17:08 Módosítva: 2010-01-15 17:08:28
Tanúként hallgatták meg az Investech igazgatóját, a rendőrség lemásolja a cég szervereit, az oldal pénteken elérhetetlen volt. Közben kiderült, hogy visszakérhetik pénzüket a PPO ügyfelei, de a folyamat több hónapig is eltarthat. Az úgynevezett chargebackkel az ügyfél kérheti a szerinte jogosulatlan terhelés jóváírását.

Mi történt?

Hétfőn derült ki, hogy a ppo.hu oldalon korábban ingyenes szolgáltatásra regisztrált felhasználóktól az általános szerződési feltétlek egyoldalú, vitatott módon közéttet módosítása után 2490 forintos díjat vont le az oldal üzemeltetője. A felhasználók jelentős része már csak a terhelésről értesült, a hatóságokhoz százával érkeztek a bejelentések, a rendőrség már nyomoz.

Tanúként hallgatták ki ma a rendőrségen Simén Tamást, az Investech igazgatóját – tudtuk meg ügyvédjétől. Hegedűs László azt nyilatkozta, hogy Simén rendkívül részletes vallomást tett.

Közben teljesen elérhetetlenné váltak az Investech által üzemeltetett oldalak, például a PPO.hu, az autopalyamatrica.hu. Hegedűs Lászlótól megtudtuk, hogy ennek oka, hogy a rendőrség lemásolja a szervert a további nyomozás érdekében.

Az ügy folytatásáról a következőket mondta az ügyvéd: ha a rendőrség nem állapít meg jogsértést, akkor a cég folytathatja működését. Ha azt állapítja meg, hogy jogsértés történt, akkor azt kell majd kivizsgálnia, hogy ki követte el. Jelenleg ugyanis ismeretlen tettes ellen folyik a nyomozás. A rendőrségre több száz feljelentés érkezett, ezek többsége azonos szövegezésű volt – mondta az ügyvéd. Ennek az az oka, hogy a fórumokon többször bekommenteltek formanyomtatványokat, hogy a károsultak könnyen meg tudják tenni feljelentésüket. Az ügyvéd azt nem árulta el, hogy a cég többi vezetőjét is kihallgatta-e a rendőrség, erre ugyanis nincs felhatalmazása.

Visszakérhetik pénzüket

Közben a PPO ügyfelei folyamatosan tanácsokkal látják el egymást, egy honlapot is nyitottak, ahol az összes, üggyel kapcsolatos információt megjelentetnek. A legutóbb felmerült lehetőség az úgynevezett chargeback intézménye.

A chargeback egy összetett reklamáció-kezelési folyamat, melyet a MasterCard kártyák esetében a kártyatársaság Chargeback Guide dokumentuma szabályoz – tájékoztatta az Indexet a MasterCard. A szabályzat elérhető a MasterCard honlapján.

Általában véve a chargeback jogtalan kártyaműveletek után indítható. Első lépésként a kártyabirtokos reklamál a kártyáját kibocsátó banknál, amely megvizsgálja a műveletet és mérlegeli a chargeback indításának lehetőségét a szabályzat értelmében. Ha ilyenre lehetőség van a kibocsátó bank visszaterheli a kártyás művelet összegét a kereskedő bankjára (elfogadó bank) és a MasterCard szabályzata szerint az ügyfél számláján jóvá is írja a tranzakció összegét.

A chargeback elindítására a reklamáció típusától függően többnyire tranzakciót követően 45 illetve 60 napig van lehetőség. A chargeback folyamat következő lépése, hogy a kereskedő bankja is megvizsgálja a visszaterhelés jogosságát, és vagy elfogadja azt, vagy érvénytelen chargeback-re hivatkozva elutasítja majd újra megterheli a kibocsátó bankot. Amennyiben a művelet továbbra is vitatott, a MasterCard döntését kérik, ám erre csak az esetek igen kis részében kerül sor. A teljes folyamat több hónapot vehet igénybe.