Idén már nem lesz kamionmentes Szeged

2010.07.13. 10:25 Módosítva: 2010.07.13. 15:41
Jó esetben év végére lehet kész az M43-as autópálya szegedi Tisza-hídja – tudta meg az Index. A híd és a hozzá tartozó útszakasz építését a tízmilliárdos adóssággal küzdő Szeviép csődje, valamint a rendkívüli időjárási helyzet nehezíti. Az M43-ast Szeged és Makó között augusztus végén kellene átadni, de addigra biztosan nem készül el. Hivatalosan még nem dőlt el, mennyit csúszik, de amíg nincs kész, addig hiába is épül meg az M43-as többi része.

Mint június közepén megírtuk, csúszásban vannak az M5-ös autópályától a nagylaki magyar-román határátkelővel vezető, egyelőre Makóig épülő M43-as autópálya Tisza-hidas szakaszának építői. A Szegedet északról elkerülő, nagyjából 70 milliárd forintos európai uniós támogatással megvalósuló sztráda három szakaszban készül, az eredeti szerződések szerint mindhárom építkezésnek idén augusztus 31-ig kellene befejeződnie. A 47-es út és lényegében a Tisza között épülő rész azonban biztosan nem lesz kész nyár végére.

Forrás: roads.extra.hu
Forrás: roads.extra.hu

Két hónapja állnak

A Sedesa SA, a Szeviép Zrt. és a Hídépítő Zrt. alkotta Tisza M43 konzorcium – amely nettó 26,79 milliárd forintért vállalta a nagyjából kilenc kilométeres út és a híd elkészítését – már májusban kérte a kivitelezői szerződés módosítását. Arra hivatkoztak, hogy a híd építését gyakorlatilag a kivitelezés kezdete óta akadályozták a külső, időjárási körülmények.

Tavaly decemberben, ez év elején, majd az elmúlt hónapok árvizeinek idején összesen nagyjából 150-160 napot nem tudtunk dolgozni – mondta kérdésünkre Orosz Károly, a Hídépítő területi igazgatója. A híd most már lassan két hónapja nem épül, az igazgató szerint talán a hét közepén be tudnak jutni a munkások az ártéren lévő építési területre, és akkor csütörtök-pénteken megkezdődhet az érdemi munkavégzés.

A 150-160 nap kiesése azt jelenti, hogy csaknem félévet csúszhatna a híd átadása, ám Orosz Károly azt mondta: szeretnék a munkát még ez év végén befejezni. „A munka javát november végére meg kell csinálni, nem akarunk belecsúszni a télbe, az ugyanis újabb időjárási bizonytalanságokat hozna, rossz idő esetén újabb hónapokat vesztegethetnénk el” – mondta az igazgató.

Nem lehet kettőt lépni

A Tisza két partjáról két kisebb ártéri híd épül a mederhídig, ezekkel nincs gond, olyan technológiával készülnek, amely lehetővé teszi a gyorsabb munkavégzést. A mederhídnál alkalmazott konzolos építési technológia viszont olyan, hogy „nem lehet egyszerre kettőt lépni” – fogalmazott Orosz, ott csak a hétvégi munkákkal, 24 órás műszakra átállással lehet felgyorsítani az építkezést. Hivatalos döntés egyébként még nincs a határidő módosításáról, noha azt már biztosan lehet tudni, hogy augusztusra nem fejeződik be a munka.

A konzorcium által benyújtott szerződésmódosítási kérelmet, annak indokoltságát az építkezés mérnöke vizsgálja meg. A döntést ezt követően, a mérnök javaslata nyomán az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. hozza meg. A NIF-nél július elején felmentették a vezetőket és megszüntették az igazgatóságot, aminek a korábbi szervezeti felépítésben döntenie kellett volna a kérelemről. Az állami sztrádaberuházó mostani kérdésünkre azt közölte: a rendkívüli időjárás valóban jelentősen megnehezítette a kivitelezést, a konzorcium ezért „szerződésmódosítási kérvényt nyújtott be, melyet jelenleg is vizsgálunk”.

Se híd, se út

Az M43-asnak ezen a szakaszán nemcsak a híd építésének akadozása jelent problémát. A konzorciumban résztvevő Szeviép áprilisban a fizetési problémái miatt csődvédelmet kért. Ezt követően kiderült, hogy a Szeviép nemcsak tagja volt a Tisza M43-nak, hanem alvállalkozói szerződést is kötött – a NIF korábbi álláspontja szerint szabálytalanul – a konzorciummal. A NIF a kivitelezői szerződésben arra kötelezte a konzorciumot, hogy harminc napon belül fizessen alvállalkozóinak, amit a Tisza M43 ezzel a megoldással trükkösen teljesített.

Az államtól kapott pénzt a konzorcium ugyanis a szerződés előírásainak megfelelően valóban kifizette egy alvállalkozónak: a Szeviépnek. Ez viszont már nem fizette tovább a pénzt – de legalábbis annak egy jelentős részét – az utat ténylegesen építő cégeknek és vállalkozóknak. A csődbejelentést követő hetekben kiderült: a Szeviép több építkezésen, így az M43-ason is, több milliárd forinttal maradt adósa a munkát ténylegesen végző alvállalkozóknak.

szeged

Tízmilliárdos adósság

Az alvállalkozók a másik két konzorciumi taggal azóta is tárgyalnak, illetve tárgyaltak a követelések átvállalásáról, ám megállapodni nem tudtak. A milliárdjaikra váró útépítő kisvállalkozók többször demonstráltak – legutóbb a múlt héten –, valamint májusban elkezdték az elkészült út bontását is (igaz, ezt gyorsan abbahagyták). Bár a NIF korábban szerződésbontással is megfenyegette a konzorciumot, végül az állami sztrádaberuházó ezt a lépést – ami az M43-as átadását teljesen bizonytalanná tette volna – nem tette meg.

Szeviép: csődben, perben

Az M43-ason kívül több szegedi és város környéki beruházásban vesz részt a különféle cégeken keresztül Pistrui László és Baranyi Sándor többségi tulajdonában lévő Szeviép Zrt., amely ellen április óta két bírósági végrehajtás is folyik. A cég tagja volt az 1-es villamosvonal felújítását végző konzorciumnak, amely ellen 740 millió forint kötbérper indult. Alvállalkozó az M43-as sztráda 5-ös főút és 47-es út között épülő – ugyancsak csúszásban lévő – szakaszán, továbbá tagja a szegedi nyugati elkerülő út harmadik ütemét építő HSZ konzorciumnak (bár helyi lapértesülések szerint a múlt hónapban ez a munka is leállt).

Közben persze a csődvédelem alatt álló Szeviéppel is próbálnak egyezkedni a hitelezők. A legutóbbi csődegyezségi tárgyalás hétfőn volt Szegeden. Ezt követően Temesvári Zoltán ügyvéd, aki az M43-as autópálya másfél tucatnyi alvállalkozóját képviseli, elmondta: a Szeviép összesen 379 partnerének tartozik 10,5 milliárd forinttal.

Ebből mintegy 2 milliárd forint az autópálya-építésből adódó vitatott követelés, a cég ennek 30 százalékát fizetné ki, és további 520 millió forintot adna, ha az M43-as autópálya építéséhez kapcsolódó követelésének ellenértéke befolyik a céghez . A Szeviép emellett felajánlotta a hitelezőknek a részvényei mintegy 14 százalékát is, ám ennek csak akkor lesz üzleti értéke, ha a vállalatot sikerül életben tartani.

Semmiből semmibe

Az, hogy ez a szakasz nem épül a tervezett tempóban, az egész M43-asra kihatással van. A Tisza-hidas szakasz nélkül ugyanis az új autópálya lényegében semmit nem ér: ha át is adják az 5-ös főút és a 47-es út közötti szakaszt – aminek egyébként eredetileg tavaly novemberre kellett volna elkészülnie –, valamint a Tiszától keletre, Makóig megépülő szakaszt, híd nélkül azok a semmibe vezetnek majd.

A 47-es úttól ugyanis éppúgy Szeged belvárosába kell bevinni az M5-ös és a román határ közötti tranzitforgalmat, mint most az 5-ös főútról (így ez legfeljebb a Csongrád megye északkeleti és Békés megye déli részén élők autópályára jutását könnyítené meg). A Tisza keleti partján pedig legfeljebb a Maroslele és Makó közötti forgalom használhatná az új autópályát, hiszen Maroslelétől nyugatra a Tiszáig már csak egy négyszámjegyű mellékútnál, az egykori Rákóczi téeszről elnevezett Rákóczitelepnél van csomópont a sztrádán. Ennek fényében az is kérdéses, van-e értelme ezeket a csonka sztrádaszakaszokat forgalomba helyezni, ám az átadás esetleges elhalasztásáról tudomásunk szerint szintén nem döntött még a NIF.

Ami kész, az is omlik

Tavasszal, a választási kampány idején adták át az M43-as egy apró kis szakaszát – nem is autópályaként, csak főútként –, ami az 5-ös főút és a Szegedet Csongráddal összekötő 4519-es számú út között készült el. A szegedma.hu múlt heti beszámolója szerint azonban ez a szakasz sem mondható késznek, inkább csak félkésznek. Az elmúlt hetek esőzései ugyanis lényegében szétmosták ennek az elvileg már forgalomban lévő útnak a töltését, főként a felüljáróknál.

Frissítés: Cikkünk megjelenése után a NIF Zrt. közölte: ezt a szakaszt április 1-jén ideiglenesen helyezték forgalomba, az jogilag továbbra is építési területnek minősül. "Az elmúlt időszakban több ízben rendkívüli intenzitással hulló csapadék a még el nem készült rézsűkön okozott kimosódásokat. Az idáig keletkezett károk a pálya állékonyságát és a rendeltetésszerű használatot nem veszélyeztetik" – közölte a NIF, hozzátéve: a kivitelezőnek az esetleges károkat helyre kell állítania az augusztus 31-i átadási határidőig.

A szegedma.hu képei az omlásról
A szegedma.hu képei az omlásról