Egy évet csúszik új M0-sunk
Lapunk információi szerint a napokban eldőlt, hogy ez év vége helyett 2011 novemberében készül el az M0-s autóút déli szektorának új szakasza. Az építkezés megcsúszásával kapcsolatos és az átadás új időpontjára vonatkozó kérdésünkre az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. azt válaszolta: az út átadása valóban csúszik, "a konzorcium a szerződés határidejének módosítását kérte", amit a szélsőséges időjárással indokolt. Az utat építő konzorciumot az Euroaszfalt nevű, a Betonút-csoporthoz tartozó cég vezeti, tagja mások mellett két Vegyépszer-érdekeltségű vállalkozás.
Mivel az útépítők időjárási viszontagságokra hivatkoznak, elképzelhető, hogy nem kell a csúszás miatt kötbért fizetniük. "A tárgyalások lezárultával lehet megállapítani, hogy vis maior okozta a késedelmet, vagy a vállalkozó hibájából történt mindez, így jelenleg nem megállapítható, hogy kell-e kötbért fizetni a vállalkozónak" – írta ezzel kapcsolatos kérdésünkre a NIF. Elképzelhető az is, hogy a csúszás egy részéért lesz felelős az időjárás, mint elháríthatatlan külső tényező, de a tizenegy hónap egy részére meg kell fizetni a kötbért.
Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy ősszel hasonló körülmények között lassult le a 86-os út építése. Abban a kivitelezői konzorciumban is szerepel – nem vezetőként, tagként – az Euroaszfalt, míg annak vezetője a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. A NIF-nek a kivitelezők akkor is időjárási nehézségekre panaszkodtak, ugyanakkor Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára a cégek pénzügyi nehézségeiről beszélt a parlamentben.
Az M0-s új szakaszát nettó 9,7 milliárd forintért építik, 85 százalékban európai uniós támogatásból. A 6,3 kilométeres útszakasz nagyjából négy-öt kilométerrel lerövidíti, és kényelmesebbé is teszi a körgyűrű déli szakaszának a használatát a Duna bal (pesti) partjától, az 51-es úttól az M5-ös gyáli csomópontjáig. Az új út kétszer háromsávos lesz, megépítésére azért van szükség, mert az M5-ös két oldalán nem egymás folytatásában épült meg az M0-s: a déli szektor most a városközponthoz közelebb csatlakozik az M5-öshöz, míg az eredeti tervekhez képest kijjebb került a keleti, a 4-es és a 3-as főút érintésével az M3-asig vezető szakasz.