Natália
1 °C
7 °C
Index - In English In English Eng

Jövőre lesz még 200 kilométer sztrádánk

2009.12.16. 15:01 Módosítva: 2009.12.16. 15:14
Azután, hogy idén, 2001-et követően először, nem avattak autópályát – igaz, a jövő héten átadnak egy új csomópontot az M7-esen –, jövőre belehúznak az útépítők: négy gyorsforgalmi utat adnak át részben vagy teljesen, és épül egy elkerülő is a leendő M4-esen. Pécs március végén kap autópályát, nyár végére Makóra ér a Szegedet elkerülő M43-as, lerövidítik az M0-st és a kelet-nyugati tranzitforgalom útját. Jövőre 110 kilométer új sztráda építését kezdik, köztük az M2-es szélesítését Vácig, és épülhet Veres János sztrádája is.

Balítéletek

Az állami infrastruktúrafejlesztő NIF Zrt. idén is felmérést készített arról, milyen tevékenységének lakossági megítélése. A válaszadók háromnegyede szerint fejlődött az utóbbi években a közlekedési infrastruktúra, bár csak 13 százalék elégedett ezzel maradéktalanul. A többség most már sokkal inkább a közutakat fejlesztené, a sztrádahálózattal elégedett. Ennek ellenére tízből csak négyen tartják sikertörténetnek az autópálya-építéseket, és még mindig 84 százalék azok aránya, akik szerint a sztrádaberuházások összefonódnak a korrupcióval. Annak ellenére, hogy a NIF és jogelődje soha egyetlen korrupciós ügybe nem keveredett.

Több szakaszon négy autópálya építése fejeződik be 2010-ben, ezek átadása nagyjából kétszáz kilométerrel növeli a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat hosszát. Idén egyetlen avatás lesz gyorsforgalmi úton: megépül az M7-esen a Pusztazámor-Tárnok csomópont második fele (az elsőt még 2000-ben adták át), ezt a napokban helyezik forgalomba.

Az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. az idei 240 milliárd forint után jövőre várhatóan 340 milliárd forint körüli összeget költ hazai forrásként a gyorsforgalmi és a közutak, valamint a vasúthálózat fejlesztésére. A NIF beruházásában, illetve ppp-fejlesztésekkel 2002 óta nagyjából 600 kilométernyi autópálya épült, vagyis 2010-ben körülbelü harmadával nő a szocialisták (részben szabad demokratákkal közös) kormányzása idején átadott autópályák hossza. Az intenzív fejlesztési program eredményeként a hazai gyorsforgalmi úthálózat a hét évvel ezelőtti nem egészen 500 kilométerről több mint 1100 kilométeresre bővült (igaz, ebbe az autópályák mellett az autóutakat is beleszámítják), és jövőre megközelíti az 1300 kilométert (ez a sokszor példaként emlegetett horvát sztrádaépítési programnál is nagyobb fejlődést jelent).

Sztrádán Európa kultúrájának szívébe

A jövőre elkészülő leghosszabb új útszakasz a ppp-konstrukcióban megvalósuló gyorsforgalmi út, a Dél-Dunántúlra vezető M6/M60 autópálya lesz. Az utat Dunaújváros és Szekszárd között a Bilfinger és a Porr alkotta konzorcium, a Szekszárd-Bóly-Pécs nyomvonalon a Strabag és a Colas alkotta konzorcium építi és fogja üzemeltetni az építkezés kezdetétől számított harminc évben. Az előbbi útszakasz a 2008-as jelenértéken számolva nettó 119,6 milliárd forintba, utóbbi 266 milliárd forintba kerül; ebbe nemcsak az építés, hanem a majdani üzemeltetés költsége is benne van (a pénzt a harminc év alatt fizeti ki a magyar állam).

A 140 kilométeres tolnai és baranyai sztráda – amely átadása az utolsó régióközpontot, a jövőre Európa kulturális fővárosának számító Pécset is beköti a magyarországi gyorsforgalmi úthálózatba – március végére készül el; itt lesznek az első autópálya-alagutak az országban, egy rövid szakaszon négy is (részben ez indokolja a 266 milliárdot költséget). Az autópálya átadása vélhetően csak néhány héttel előzi meg a 2010-es országgyűlési választásokat, ám a kampányban és a választás eredményében - a pártok jelenlegi támogatottsági adatai alapján - vélhetően sokkal kisebb szerepe lesz a sztrádák építésében, mint négy évvel ezelőtt volt.

25 kilométeres rövidítés

Szintén tavasszal – a NIF tájékoztatása szerint májusban – készül el a főváros környéki M0-s körgyűrű keleti szakaszát Gödöllővel összekötő M31-es autópálya. Ez lehetővé teszi, hogy az M3-as és a dunántúli autópályák, illetve az M5-ös közötti forgalom nagyjából húsz kilométerrel rövidebb úton közlekedhessen.

Ezt a kétszer kétsávos, 110 kilométer/órás sebességgel használható utat a Colas Hungária vezette konzorcium építi, a 12,4 kilométeres szakasz 21,8 milliárd forintba kerül (és megépül április végére az M0-s keleti szektorához kapcsolódó úgynevezett rákospalotai határút, ez a bő 2 kilométeres szakasz a főváros XV. kerületét köti össze az elkerülővel). Az M31-es építését részben európai uniós forrásból, még az első fejlesztési tervhez kapcsolódó kohéziós alapból finanszírozzuk.

További négy-öt kilométerrel lerövidíti, és kényelmesebbé is teszi a körgyűrű déli szakaszának a használatát a Duna bal (pesti) partjától, az 51-es úttól az M5-ös gyáli csomópontjáig épülő új, kétszer háromsávos M0-s. Erre azért van szükség, mert az M5-ös két oldalán nem egymás folytatásában épült meg az M0-s. Az évek alatt a tervekhez képest kijjebb került a keleti – a 4-es és a 3-as főút érintésével az M3-asig vezető – szakasz, amelyhez ez az új szakasz csatlakozni fog. Ezt a nettó 9,7 milliárd forintért épülő, 85 százalékban európai uniós támogatásból megvalósuló 6,3 kilométert 2010 végére kell átadnia az Euroaszfalt vezette konzorciumnak.

Nyárvégi öröm Szegeden

Befejeződik augusztus végére a Szegedet északról elkerülő, a román határ irányába vezető M43-as autópálya építése is Makóig. Ez jelenleg csak az M5-ös és az 5-ös főút között van készen, idén kellett volna átadni az 5-ös és a 47-es közötti szakaszát, ám a beruházás csúszik; március végére is csak a csongrádi útig vezető szakasz készül el.

A teljes hosszábban kétszer kétsávos plusz leállósávos, nagyjából 32 kilométeres gyorsforgalmi utat három szakaszra bontva építik. Ezek összes költsége eredetileg 57,2 milliárd forint lett volna, ám ezt a tételt minden bizonnyal csökkenti, hogy az 5-ös és a 47-es közötti szakasz csúszása miatt az ottani kivitelezőnek kötbért kell fizetnie.

Autópálya Hossz Költség Egy km-re jutó költség Forrás Átadás ideje
M6/M60 Dunaújváros-Szekszárd-Bóly-Pécs 140 km 385,6 milliárd Ft* Ppp 2010. március 31.
M43 Szeged-Makó 31,6 km 57,2 milliárd Ft** 1,81 milliárd Ft Közop 2010. augusztus 31.
M31 M0-Gödöllő 12,4 km 21,8 milliárd Ft 1,76 milliárd Ft Kohéziós Alap 2010. május 31.
Rákospalotai határút 2,2 km n. a. n. a. Kohéziós Alap 2010. április 30.
M0 (51-es és M5 gyáli csomópont között) 6,3 km 9,7 milliárd Ft 1,54 milliárd Ft Közop 2010. december 31.
M4 (kisújszállási elkerülő) 11,3 km 6,3 milliárd Ft 0,56 milliárd Ft Hazai forrás 2010. augusztus 31.
Összesen 203,8 km 480,6 milliárd Ft***      
Forrás: NIF Zrt., Index-számítás
* Az építés és az üzemeltetés költsége harminc évig, 2008-as jelenértéken számolva.
** Kötbér csökkentheti
*** Ebből 95 milliárd a ppp nélküli rész.

Szintén jövő augusztus végére kell elkészülnie a majdani M4-es út nyomvonalán a 4-es főút kisújszállási elkerülőjének. Azt a 11,3 kilométeres szakaszt az osztrák érdekeltségű Porr Építő Kft. és a tulajdonában álló Teerag-Asdag konzorciuma építheti 6,3 milliárd forintért.

Tovább kelet felé

A jövő évi csaknem kétszáz kilométernyi sztráda átadása mellett körülbelül 110 kilométeren kezdődik új gyorsforgalmi utak építése - közölte kérdésünkre Reményik Kálmán, a NIF vezérigazgatója. Az állami sztrádaberuházó tervei szerint jövőre hét gyorsforgalmi útszakaszon kezdődik építkezés, további tíz szakasznak a tervezése szerepel a NIF 2010-es programjában.

Két keleti autópálya építése folytatódik jövőre. A Dél-Alföldön megkezdik az M43-es építését Makó és a román határ között, ez a 23,1 kilométeres útszakasz kétszer kétsávos sztráda lesz. Az útépítést, akárcsak az M43-es most épülő szakaszainak az elkészítését, részben uniós támogatásból finanszírozzák.

Az M3-as, Veres János ügyes módosító indítványa nyomán végig autópályaként épül tovább nagyjából 45 kilométeren Vásárosnaményig. Eredetileg csak a 49-es útig lett volna kétszer kétsávos autópálya, onnan 11 kilométeren kétszer egysávos autóútként épült volna - de a műtárgyakat a majdani teljes szélességre tervezve építették volna -; a változtatás nagyjából 30 százalékkal növeli a költségeket (a becsült forgalmi adatok szerint egyébként legkorábban 2017 körül lett volna indokolt a kétszer két sávos kiépítés).

Autópálya Vácra

A főváros agglomeráció egyik legforgalmasabb útjának, a Vácig vezető M2-esnek a szélesítése is megkezdődhet jövőre. A NIF tervei szerint egy húsz kilométernyi meglévő útpályát építenek át kétszer kétsávosra, valamint megépítenek Dunakeszinél és Sződligetnél nagyjából hét kilométernyi bekötőutat. Emellett jövőre folytatódik az M9-es építése a szekszárdi hídtól keletre, az 51-es és az 54-es út között.

A gyorsforgalmi mellett jelentős vasúti és közúti fejlesztések is indulnak jövőre. A vasútiak közül kiemelhető egyebek mellett az, hogy vágányépítési munkák kezdődnek a Szajol-Kisújszállás-Püspökladány és a Kelenföld-Tárnok vonalon. A közutas tervek között szerepel a 86-os főút vasi szakaszának megerősítése, két Ipolya-híd építése, a 31-es út Pest megyei szakaszának burkolaterősítése, valamint a Csepel-szigeti gerincút első szakaszának megépítése.