A kormány kifizeti a MÁV Cargo eladásából a vasutasoknak járó privatizációs bevételt - erről írt alá nyilatkozatot Orbán Viktor miniszterelnök és Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke szerdán Budapesten, a MÁV-Gépészet kocsijavító műhelyében.
Nincs rá pénz?
Már korábban is felvetődött a cég visszavásárlásának a gondolata, ez jelenleg irreálisnak tűnik, a környező országokban is éppen ellenkező folyamatok zajlanak: Szlovákiában még az idén értékesíteni akarják az ottani vasúti cargo részvényeinek 60 százalékát, és 270 millió eurót kérnének ezért, illetve a teljes mozdonyparkért, valamint az átrakó központért. A lengyelek szintén az idén szeretnének túladni a vasúti árufuvarozó cégükön, Romániában és Bulgáriában napirenden szerepel a privatizáció. Úgy tudjuk, a magyar állam részéről nem született döntés a részvények visszavásárlásáról, és az is kérdés, miből finanszíroznának egy ilyen tranzakciót.
A miniszterelnök az aláírás alkalmából kiemelte: súlyos nemzetstratégiai hiba volt, hogy az előző kormány eladta a MÁV-Cargót, hiszen a vasúti teherszállítás jövedelmező üzletág. A miniszterelnök kijelentette: előbb-utóbb a MÁV-nak ismét lesz teherszállítása, mert enélkül nehéz elképzelni a nyakig eladósodott vállalat talpra állítását.
Orbán Viktor hibának nevezte azt is, hogy a MÁV Cargo eladásakor az előző kormány lesöpörte az asztalról a jogos munkásigényeket. Közölte: lépésről-lépésre, szívós munkával nyílik esély ezek teljesítésére, mert a magyar kormány nem tudja egy összegben kifizetni a vasutasoknak a privatizációból járó pénzt; a megállapodás alapján három év alatt adja oda garantáltan a forrást, és az erre vonatkozó jogszabály már meg is jelent.
Azt mondta: nincs illúziója, a Gaskó István vezette szakszervezet fog még sztrájkolni a mostani kormány ellen is, ami az élet természetes része. Utalt arra, hogy 1988 óta együtt harcolnak azért, hogy a munkásoknak legyen lehetőségük véleményt mondani és sztrájkolni.
Orbán Viktor szerint fontos, hogy a munkások elmondják a véleményüket, kifejezzék szándékukat, és szükség esetén nyomatékot adjanak szavuknak. A kormányfő arra kérte a szakszervezet vezetőit, hogy csak abban az esetben nyúljanak a sztrájk eszközéhez, a tiltakozás nyílt formáihoz, ha már nincs esély a megállapodásra.
A miniszterelnök kijelentette: a kormány szármára fontos a vasút, de be kell látni, hogy az egész ország érdekeiért kell felelősséget viselnie. Orbán Viktor azt mondta, hogy egy nyakig eladósodott országot örököltek az előző kormánytól, és közösen kell ezen a helyzeten javítani.
Gaskó István azt mondta, hogy egy hosszú küzdelem zárult le eredményesen a megállapodással: az idén egymilliárd forintot, 2012-ben és 2013-ban négymilliárd forintot ad a vasutasoknak járó kifizetésre a kormány.
A nyilatkozat aláírásával a VDSZSZ a 2007 végén kirobbant konfliktust lezártnak tekinti, és egyidejűleg visszavonja a sztrájkfelhívását - olvasható a nyilatkozatban. A MÁV Cargo privatizációs szerződését 2008. január 2-án írták alá. A vevő, az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma volt. A vevők 102,5 milliárd forintot fizettek a vasúti teherszállító cégért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztést vállaltak. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete már akkor jelezte, hogy a vételárból igényt tart a vasúti dolgozók részére.