A fapados cég március végéig két új Airbus A-320-as repülőgépet állít forgalomba, a cég közleménye szerint az éves utasforgalom így a jelenlegi 1,4 millióról 2 millióra nő, ami nagyjából 700 új, közvetett és közvetlen munkahelyet eredményez. Új járatot indítanak Bukarestbe, és szinte minden célállomásukra növelik a járatok számát. A jelenlegi heti 67 járatuk nyárra heti 129-re nő.
A Budapest Airport péntek hajnalban elhelyezett a honlapján egy figyelmeztetést, hogy csak azok a Malév-utasok menjenek ki a reptérre, akik biztosak abban, hogy a gépük elindul. Ebben még az az információ szerepelt, hogy valószínűleg 10-től nem szállnak fel a Malév-gépek. A járatok törlését hétkor jelentették be, ezt követően a tájékoztatást erre cserélték le: „A Malév minden járatát törölte a mai nap (2011.02.03) hajnali 6 órától. Kérjük utazását illetően vegye fel a kapcsolatot a Malév ügyfélszolgálatával, ahol bővebb információt adnak hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra”.
Hajnalban már nem indultak el a csütörtökön csődvédelem alá vont légitársaság gépei. A Malév igazgatósága azt közölte, hogy a károk minimalizálása érdekében döntött így, azután, hogy partnereik „elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését”. Lapunk úgy tudja, ma reggel egy 30 millió eurós (8,7-8,8 milliárd forintos) biztosítékot kellett volna kifizetni, erre már nem volt pénz.
A Malév vezetése közölte: nyolc órakor sajtótájékoztatót tartanak a légitársaság helyzetéről, ahol várhatóan arról is beszélnek, mit tegyenek a repülőjeggyel rendelkező, illetve külföldön rekedt utasok.
Hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, hogy a Malév valamennyi pénteki járatát törölték – értesült az MTI egy utastól. A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai. Az utasokkal közölték, hogy két pultnál kaphatnak további információt. A 2B terminál nagyjából tele van, ilyenkor sok járat indulna. (MTI)
A Budapesten vagy külföldön rekedő Malév-utasok kártalanítására kétmilliárd forintot különít el a kormány: az összeg azoknak az utazását hivatott segíteni, akik a jegyüket aleállás napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három napban érvényes.
A Malév péntek reggeli közleménye felidézi: segítségnyújtást azok az utasok kaphatnak, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Szintén kaphatnak segítséget azok, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbre. „A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával” – közölte a Malév.
A nemzetközi légügyi szövetségnél, a IATA-nál lévő biztosíték alapján a IATA-ügynökök kártérítik az utasokat, ha járatokat törölni kell. Aki hitelkártyával vásárolt jegyet, annak a bank téríti meg az esetleges kárt, az utazási irodáktól csomagban vett jegyek árát pedig az adott utazási iroda. Akik kimaradnak a kártérítési körökből, azok jogi úton kérhetik vissza a jegy árát – mondta Berényi János, a Malév elnöke csütörtökön a légitársaság sajtótájékoztatóján.
Aki hitelkártyával vásárolt jegyet, annak a bank téríti meg az esetleges kárt, az utazási irodáktól csomagban vett jegyek árát pedig az adott utazási iroda. Akik kimaradnak a kártérítési körökből, azok jogi úton kérhetik vissza a jegy árát, mondta még egy csütörtöki sajtótájékoztatón Berényi János Malév-elnök.
„A kormány több pénzt nem adhat, ebben a formában tehát biztosan nem tudjuk folytatni a működést. Most a hézagmentes átmenet levezénylése a cél", miközben felépül egy új, nem állami kézben lévő nemzeti légitársaság. Azon dolgozunk, hogy azt a jó brendet, ami most van, átmenekítsük - mondta sajtótájékoztatón Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke.
A Budapest Airport honlapján lévő tájékoztatás szerint ma hatvanöt Malév-gép indult volna el, ezek közül már reggel nyolcig fel kellett szállnia tizenhárom gépnek. Többek között Pekingbe, Burgaszba, Podgoricába, Pristinába, Odesszába indult volna ma a Malév.
Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken azt mondta, hogy két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van. A miniszterelnök kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. (MTI)
Reggel 8.20-ra kellene megérkeznie Prágából egy Malév-járatnak, a Budapest Airport információi szerint azt is törölték. Ez azonban nem a Malév, hanem a cseh légitársaság gépe, aminek a Malév csak úgynevezett code-share partnere volt.
Hét óráig csak az mondták a reptéren lévő utasoknak, hogy felfüggesztik a becsekkolást. Amikor hétkor bejelentették, hogy törölték az összes járatot, azt az utasok egy része füttyel, mások tapssal fogadták – jelentette a reptéren lévők beszámolói alapján a helyszínen tartózkodó munkatársunk.
Kedd este hatkor lépett hatályba az a kormányrendelet, amely kétmilliárd forintot különített el a Budapesten vagy külföldön rekedt Malév-utasok kártalanítására. Az összeg azoknak az utazását hivatott segíteni, akik a jegyüket a leállás napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három napban érvényes.
Ferihegyen nincs hatalmas káosz, de a 2B terminálnak az indulási részén, ott, ahol a jegyeladás van, nagyon feltorlódtak az emberek, itt sorszámrendszert vezettek be. Az emberek azonban meglepően nyugodtak, a helyszínen lévő munkatársunknak egy Malév-dolgozó azt mondta: vele senki nem volt goromba. Azok az utasok, akik már kinn vannak a reptéren, két lehetőségből választhatnak: vagy más járatot keresnek nekik, vagy kapnak egy papírt arról, hogyan tudják visszakapni a pénzüket.
Egy malévos dolgozó, aki check-in munkát végzett, és most tájékoztatót oszt a reptéren lévő utasoknak, azt mondta munkatársunknak: tegnap nem tudta, mi lesz ma, reggel bejött a szokott módon dolgozni, és még ötkor is úgy tudta, hogy felszállnak a gépek.
A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai – közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel.
A reptéren lévőknek papírt osztogatnak a Malév-dolgozók, jelentette munkatársunk. Egy olyan dokumentumot töltenek ki, hogy az utazás a Malév hibájából hiúsult meg, emellett feltüntetik rajta, hogy hová és mikor utazott volna az utas. A papírt be kell vinni oda, ahol a jegyet vették, jelezni kell az igényt, hogy kérik vissza a pénzt, de valószínűleg nem fogják azt azonnal visszakapni.
Helyszínen tartózkodó munkatársunk szerint nagy káosz nincsen, „ha nem tudnám, mi van, fel sem tűnne semmi szokatlan azon kívül, hogy a szokottnál is több itt a rendőr” – fogalmazott. Azt mondta, egy helyen összegyűlt a terminálban nyolc-tíz rendőr, emellett rendőrök vannak a bejáratnál, a jegyeladási irodánál is. A helyszínen lévő rendőrök nem nyilatkozhattak, a fokozott rendőri jelenlét okairól, a rendőrség írásban kérte kérdéseinket.
„Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság” – mondta Orbán Viktor a reggeli rádióinterjúban. Szerint kellene is nemzeti légitársaság, hiszen „a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem terhelő nemzeti légitársaság”, amiben az állam is megjelenik tulajdonosként. (MTI)
Egy fiatal srác a reptéren lévő munkatársunknak azt mondta: nagyon dühös, egy Roma-Inter meccsre ment volna, életében először nézett volna élőben Roma-meccset.
Külföldön ragadt Malév-utasok közül többen is azt írják: hiába próbálják telefonon elérni a Malév ügyfélszolgálatot, a szám mindig foglalt. A Cipruson lévő Beáta szerint a helyi Malev kirendeltsegeken sem tud senki semmit, így még átszervezni sem tudja hazautazását. A Londonban lévő László szintén arra panaszkodik, hogy nem tud érdemi információt szerezni, „az ügyfélszolgálatot nem lehet elérni, állandóan foglalt. A Malév oldalán semmi érdemleges információ, fogalmam sincs mitévő legyek” – írta.
A Budapest Airport-dolgozó szerint egyre rosszabb a helyzet, egyre többen érkeznek vidékről, akik hajnalban elindultak, és kollégánk is ezt tapasztalja, több csoport is feltűnt. Most kezd kialakulni a káosz, se az utasok, se a reptéri dolgozók nem tudják, mit kellene csinálni. Most ő azt hallotta, hogy állítólag vizet fognak osztani az utasoknak.
Az érkezési oldal tök kihalt, nincs egy lélek sem, jelentette a helyszínről munkatársunk. Egy recepciós azt mondta, míg rá nem jött, hogy újságíróval beszél: hajnalban Bukarestből, Tel-Avivból, Hammanból és Damaszkuszból kellett volna gépnek hazajönnie, de azok nem jöttek meg. A külföldön ragadt utasokat kinn próbálják feltenni valamilyen járatra.
Laura azt írta, hogy tegnap este az utolsó Malév-járattal utazott Londonba, vasárnap kellene hazajönnie, semmit nem tud arról, ez hogyan sikerülhet. Ráadásul rendszeres Malév-utazóként több előre vásárolt jegye van, köztük olyan is, ami júniusra szól.
Számos, főleg kelet-európai vagy a Balkánon lévő városba csak Malév-géppel lehetett volna eljutni. Ilyen egyebek mellett Skopje, Szarajevó, Odessza, Pristina, Burgasz, Tirana, Marosvásárhely, Larnaca – ezeken mindig sok utas van, vagyis volt, mondta munkatársunknak egy reptéri dolgozó.
A Budapest Airport arra kér minden Malév-utast, hogy ha még nem indult el, akkor ne is menjen ki a reptérre. Azt javasolják, hogy ehelyett vegyék fel a kapcsolatot a légitársaság ügyfélszolgálatával. (Az ügyfélszolgálatokat ugyanakkor lehetetlenség elérni.) Munkatársunk helyszíni beszámolója szerint egyre többen vannak a 2B terminál indulási oldalán, a Malévnak ugyanis kora reggel után főleg a dél körüli, kora délutáni órákban indult volna sok gépe.
A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert – ismertette a rendkívüli vagyonfelügyelő. Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti a leánycégeket. Az anyavállalat munkavállalói a januári béreket megkapják. (MTI)