További Magyar cikkek
Több felettébb aggályos elemet is tartalmaz a jelenleg még javaslatként létező, a parlament előtt heverő adócsomag, amely azonban csak apró lépéseket tesz néhány területen jó irányba - így lehet összefoglalni a PricewaterhouseCoopers adótanácsadóinak véleményét a jövő évi adópakkról.
Kiszolgáltatottá válhatnak a cégek
Az APEH által alkalmazható becslés intézményét kiterjesztené a kormány, ráadásul a vállalkozás által kimutatott költségeknél a bizonyítási teher megfordul és a cégnek kell alátámasztania igazukat, ha az adóhivatal megkérdőjelezi a költségek valóságtartalmát. Az első dolog már önmagában is bizonytalanságot szül, a második újítás pedig különösen aggályos és nem áll összhangban a magyar szabályokkal – fogalmazott Erdős Gabriella, a PwC partnere.
Már most is az APEH jogában áll, hogy vitassa a kimutatásban szereplő adatok valóságtartalmát, tehát az adóhivatal már most is a szabálykerülők után tud menni, ám a bizonyítási teher megfordításával párhuzamosan az adózó nem kap új eszközt a kezébe, amivel igazát alá tudná támasztani. A vállalkozó számláin kívül nemigen tud mást letenni az asztalra, ám ezeket már eddig is letette – magyarázta a szakértő. Nem életszerű, hogy az adóhatóság becsülje meg egy-egy vállalkozás esetében, hogy mennyibe is kerül egy beruházás és hogy milyen költségek merülnek fel azzal összefüggésben. Ha pedig a cég vitatja az APEH megállapításait, akkor a bírósági útra terelt folyamat egyrészt költséges, másrészt hosszan tartó, harmadrészt pedig igen bizonytalan kimenetelű – világított rá Erdős Gabriella.
Sokkal pontosabban is kellene definiálni, hogy mikor fordulhat meg a bizonyítási teher egy ellenőrzés során, milyen módon és milyen esetekben kap az adóhivatal felhatalmazást arra, hogy becslést alkalmazzon, ellenkező esetben a cégek erősen kiszolgáltatottá válnak.
Gondok a cégautók adójával
A cégautóadó új formájában több kérdést is felvet – szögezte le Horváthné Szabó Beáta, a PwC igazgatója. Ugyan vagyoni típusú adóként határozza meg a jogalkotó ezt az elvonást, ám több esetben a jövedelem típusú adóként működhet, és így a jövedelem többszörös adóztatásához vezet. Amikor a cég munkavállalója a vállalkozás érdekében használja a gépkocsit, és ezért a 9 forintos kilométerenkénti költségtérítésnél nagyobb összegű térítést kap, akkor a munkavállalónak nemcsak cégautóadót kell lerónia, hanem ugyanezen ügylet alapján személyi jövedelemadót is a költségtérítés alapján. Ráadásul a teher ebben az esetben nem azt sújtja, akinek az érdekében az adó felmerült. Az adó a Munka Törvénykönyvével sincs összhangban.
Az új szabályozás kiterjeszti az érintettek körét, ezentúl már nem csak a magyar rendszámú autók tulajdonosai is fizetni fogják az elvonást, ezzel a kormány a megszaporodott szlovák rendszámú autók tulajdonosait kívánja elérni. A visszaéléseknek ugyanakkor teljes mértékben nem fog gátat vetni, őrült adminisztrációhoz fog vezetni, elképzelhető, hogy a cégek belföldi kiküldetési rendelvényeket gyártanak majd tömegével.
Nem javít a versenyképességen
Az élőmunkaterheknél kicsi mértékű csökkenést hoz magával a csomag, de ennél lényegesen nagyobbra lenne szükség, a versenyképesség ettől nem fog javulni - vélik a szakértők. Ám a magánszemélyek különadójának meghagyásával azokat bünteti a rendszer, akik magas jövedelmüket be is vallják - világítottak rá az adótanácsadók a változtatások visszásságára.