Kelendő az új Airbus-szupergép

2007.11.12. 17:01
A dubaji légi szalonon százas nagyságrendű megrendelést könyvelhetett el az Airbus és a Boeing is; az európai repülőgépgyártó az idén először beérheti amerikai konkurensét. Az Öböl-országok mindkét cég legfontosabb megrendelői között ott vannak.

Az idén eddig 1122 gépre szóló rekordmegrendelést tudhat magáénak az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó konzorcium, miután a dubaji légi szalonon két nap alatt történelmi mennyiségű megkeresést kapott. Az Emirates légitársaság - amely eddig is az Airbus legnagyobb megrendelőjének számított - 20,2 milliárd dolláros értékben írt alá szerződést az európai konzorciummal: hetven A350-ös és tizenegy A380-as óriásgép szállítására. Ekkora méretű megrendelést még soha nem kapott az Airbus. A gépek átadása 2013-ra várható.

Ezzel egy időben az üzleti utak specialistájának számító szaúd-arábiai NAS húsz A320-as rendelt meg több mint kétmilliárd euró értékben. Hétfőn a repülőgépbérlésekre szakosodott állami tulajdonú Dubai Aerospace Enterprise (DAE) leányvállalata, a DAE Capital rendelt hetven A320-ast és harminc A350-öst 13,5 milliárd eurós értékben. Francia sajtóértesülések szerint az Air Arabia fapados légitársaság hétfőn szintén jelezte: ötven A320-ast kíván megrendelni.

Az összesen több mint 35 milliárd dolláros megrendelésekkel az Airbus várhatóan megdönti 2005-ös, 1111 gépes rekordját, hiszen eddig idén 1122 repülőgép gyártására kötött szerződést.

Az európai konzorcium kezdi beérni konkurensét, a Boeinget, amely az év eleje óta vezette a megrendelési listákat. Az A380-as óriásgép háromszori késedelmének bejelentését követő pénzügyi nehézségek után az Airbus kereskedelmi sikerrel zárja az évet, ennek ellenére Thomas Enders, a konzorcium elnöke nem kíván módosítani a Power 8 néven februárban elindított négyéves átalakítási terven, melynek keretében hat európai üzemben 10 ezer munkahely megszüntetése várható.

Az amerikai repülőgépgyártó Dubajban szintén három óriás megrendelést kapott. A Qatar Airways harminc 787-est rendelt 6,1 milliárd dolláros értékben, az Emirates légitársaság tizenkét 777-est 3,2 milliárd dollárért, míg a DAE a konkurenshez hasonlóan a Boeingtől is száz gépet vár 13,7 milliárdos összegben.

A DAE Capital dupla megrendelése jól szimbolizálja az Öböl légitársaságainak fejlődését, azon belüli is a másfél millió lakosú Dubajét, amelynek döntései meghatározzák a két nagy repülőgépgyártó sorsát.