További Magyar cikkek
Nagyon konzervatív
Ez egy nagyon konzervatív, nagyon pesszimista feltételezésekkel operáló megtérülési számítás, mondta Garamhegyi Ábel, abban ugyanis csak a közvetlen államháztartási bevételeket veszik figyelembe. Így azzal számolnak, hogy a következő öt évben a dolgozók mennyi személyi jövedelemadót fizetnek be, a vállalat mennyi áfabevételt termel az államkasszának, mekkora adóbevétel várható a befizetett profit után.
Számolnak emellett egyéb, szintén közvetlenül a vállalat megtelepülésével és működésével kapcsolatos nemzetgazdasági bevételeket, így a helyi adót is. Nem veszik figyelembe ugyanakkor a majdani beszállítók potenciális adóbefizetéseit, vagy például azt sem, mennyit spórol meg az állam azzal, hogy az új gyárban elhelyezkedőknek nem kell munkanélküli és egyéb szociális ellátást fizetnie.
Nem veszik figyelembe az új cég hatását az export alakulására sem, amikor a megtérülési számítást készítik. A teljes hatásvizsgálatban azonban szerepel ez a tényező, ami ebben az esetben azért is fontos, mert a Hankook - egy londoni elemző becslése szerint - akár egy százalékponttal is megnövelheti a magyar exportteljesítményt.
Többet is adhattunk volna
A beruházást a hatásvizsgálat nyomán a gazdasági kabinet, majd a kormány hagyja jóvá. Ez ad némi mozgásteret a gazdasági minisztériumnak, hogy milyen támogatási összeghatárig mehet el a tárgyalások során - mondta Garamhegyi Ábel.
Noha konkrét összegről a Hankook-ügy kapcsán nem beszélt, annyit elárult: volt akkora keretük, hogy a koreaiak által az utolsó egyeztetésen előhozott 17 kérésből néhány teljesíthettek volna, de erre végül nem volt szükség. Az uniós limitről - hogy mennyi támogatást adhat egy-egy EU-tagállam a betelepülő vállalkozásoknak - elmondta: nincs egyetlen ilyen arányszám, sok mindentől - milyen iparág, milyen területen és melyik ágazatban - függ az adható támogatás felső határa. Ebben az esetben 20 százalék fölött lehetett volna, de jóval ez alatt volt.
Utólag fizetnek
A 132 milliárdos összeg a teljes beruházás, ennek a pénznek adja egy részét a magyar állam. A támogatás három részből áll össze: van egy készpénzes csomag, vannak adókedvezmények és vannak olyan szolgáltatások, amelyek lényegében nem kerülnek pénzbe - mondta az államtitkár-helyettes. Ez utóbbiak a különböző igazgatási, hatósági eljárások gyorsított ügyintézését jelentik, Garamhegyi szerint "komfortosítják a befektető ittlétét".
A készpénzes támogatás azt jelenti, hogy az állam átvállalja a beruházás költségeinek egy részét. Ez utófinanszírozásos formában fizetik, vagyis a vállalat elvégzi a beruházást, "hozza a számlát, és mi ezt utólag kifizetjük" - mondta Garamhegyi. Az utófinanszírozásos módszer miatt azt sem tudta megmondani, hogy a készpénzes támogatás melyik év költségvetését terheli, hiszen "a vállalattól függ, milyen gyorsan fejleszti itteni gyártósorát".
Az azonban valószínűsíthető, hogy már jövőre fizetni kell. A Hankook ugyanis eléggé sietősnek tűnik: hétfőn bejegyezték magyarországi cégét, a Hankook Tire Magyarország Gyártó és Kereskedelmi Kft.-t, és jövőre már próbagyártást tervez a dunaújvárosi gyárban, amelyet 2007-től teljes kapacitással működtetne.
A támogatási csomagban egy legfeljebb tíz évre szóló, fix összeghatárig megszabott adókedvezmény is szerepel. A vállalat által termelt profit után a társasági nyereségadónak mindössze a 20 százalékát kell megfizetni, vagyis a 16 százalékos adó helyett csak 3,2 százaléknyit. Az állam emellett vállalta, hogy ötven százalékos támogatást nyújt - szintén limitált összegig - a szakképzett munkaerő esetleges tovább- vagy átképzéséhez.
Eddig ötvenmilliárd
Az európai uniós csatlakozás óta megváltozott az állami támogatások rendszere. A kormány egyedi elbírálás alapján nyújthat támogatást multinacionális nagyvállalatok magyarországi beruházásainak támogatására.
Az azóta eltelt időszakban a GKM tájékoztatása szerint összesen mintegy 50 milliárd forint beruházás-ösztönzési támogatás 2010-ig történő kifizetésére vállalt kötelezettséget. A tavaly támogatott cégek 93 milliárd forintnyi beruházást vállaltak, amely több mint ötezer új munkahelyet teremt. Az idei támogatottak - már a Hankookkal együtt - 260 milliárd forintnyi beruházással újabb négyezer munkahelyet hoznak létre.
Az összesen 353 milliárd forintnak 14,2 százaléka az 50 milliárdnyi állami pénz - ha ez az arány a Hankook esetére is érvényes lenne, akkor 18,7 milliárd forintnyi állami támogatásról beszélhetnénk. Ennél azonban a GKM vezetőinek nyilatkozatai alapján vélhetően 5-6 milliárd forinttal kevesebb, 13-14 milliárdos támogatást kapott a koreai cég.
A gazdasági tárca az új beruházás-ösztönzési metódus bevezetése óta készít az egyedi döntésekhez megtérülési számításokat. Mivel ez még csak másfél-két éve folyik, és a számítások jellemzően öt évre szólnak, még nincsenek teljes, csak részadatok. Időarányosan minden esetben jobb a helyzet, "mint amilyen forgatókönyvvel számoltunk" - mondta Garamhegyi. Nemcsak a megtérülési, a befektetési mutatók is kedvezőek: a jegybank adatai szerint az első félévben 2 milliárd 418 millió eurónyi működőtőke érkezett az országba - ilyen jó első félévet egyszer sem zárt az ország az elmúlt 15 évben.