További Magyar cikkek
Az alábbiak fényében talán nem csoda, ha az Állami Számvevőszék kritikával illeti a hazai autópálya-építéseket, illetve talán az sem, hogy tegnap beomlott az egyik építés alatt álló alagút Bátaszék közelében.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök jelenlétében 2008. július 17-én Szekszárdon aláírták az M6 autópálya Dunaújváros - Szekszárd közötti 65.1 km-es szakaszának megvalósítását elindító dokumentumot.
Hurrá, mindenki nagyon örül, tovább bővül az ország autópálya hálózata. Tolna megye egyik felét azonban már több hónapja elérte az autópálya-építési láz: a Szekszárd és Bóly közötti szakasz már gőzerővel épül, a százszámra közlekedő hatalmas négytengelyes "billencsek" már több hegyet elhordtak a környékről, hogy előteremtsék a sztrádaalaphoz szükséges földmennyiséget.
Az autópálya-építésen sok környékbeli is dolgozik és még többen kerülnek rendszeresen kapcsolatba az ott dolgozókkal. Elképesztő történeteket hallani innen-onnan az építkezésen folyó pazarlásról és lopásokról, így érdemesnek tartottuk komolyabban elbeszélgetni néhány érintett személlyel. Az interjúalanyok közül senki sem vállalta névvel a beszélgetést, aki éppen nem az állását féltette, az arra hivatkozott, hogy semmi kedve egy "jó sztori miatt" összerúgni a port a szomszédjával, kollégáival vagy a legjobb barátaival, nem is beszélve az esetleges büntetőjogi következményekről.
Gázolaj minden mennyiségben
Hiába drágább a kutakon a benzinnél a gázolaj, és hiába drágák a dízel autók, Szekszárd környékén most sokan sopánkodnak, hogy miért is nem egy ilyen modellt hajtanak. Literenként 250 forintért akad olyan az említett négytengelyes földhordó billencs teherautósok között, aki rendelésre akár házhoz is hozza a gázolajat és segédkezik a vevő saját kannáiba történő átfejtéskor.
Ennél még jóval alacsonyabb áron, 220-230 forintért is hozzá lehet jutni az üzemanyag literjéhez, amihez azonban startra készen kell állnunk telefonnal a kezünkben és amikor a mobil megcsörren, saját kannáinkkal egy megjelölt benzinkútra kell hajtanunk. A rendszerint az ország különböző pontjairól származó sofőrök mobilszámai nem forognak közkézen, találni kell egy közös ismerőst, aki eljuttatja nekik a számunkat és meg kell várnunk, amíg ők jelentkeznek. A környéken azonban már annyi "autópályás" gépjárművezető utazik ebben az üzletben, hogy ez egyáltalán nem olyan nehéz feladat.
A hívások általában igen szűkszavúak, a leggyakrabban csak ennyit mondanak: "Szia, mi vagyunk azok, a mercisek. Tudod, a négytengelyesek. Kell ma anyag?" Nemleges válasz esetén már teszik is le a telefont és pár nap múlva újra hívnak, ha pedig van kereslet az árura, akkor adják a helyet és az időpontot.
Egy konkrét esetben interjúalanyunknak egy benzinkútra kellett hajtania, ahol 4 darab négytengelyes Mercedes tehergépkocsi várta. Az egyik már bent állt az úttól távolabb (a shophoz közelebb) eső első kútfejnél, mögé kellett beállni a személygépkocsival, majd hátulról beállt mögé egy másik teherautó a második kútfejhez. Egy harmadik megállt egy harmadik, külső kútfejnél úgy, hogy takarja a két belső kútfejnél zajló kannázást, ezzel pedig már minden oldalról takarásban is volt az üzletelés. Az egyedüli tanúk a kutasok voltak, de ők természetesen egy kis jutalék fejében benne vannak a buliban, sőt még fedezik is azt.
A miközben a monstrumokat a sofőrök tankolták, kocsinként 50 litert "mellé töltöttek" kannákba, emberünk tehát 150 liter gázolajjal lett gazdagabb 220 forintos literenkénti áron. Amikor a negyedik kamionra került volna a sor, a vezető mosolyogva csak annyi mondott: "Én sajnos tegnap kicsit túl mohó voltam, ma sajnos nem tudok adni."
A történet maffiafilmekbe illő, de ennél némelyek tovább is mennek, ugyanis a pletykák szerint akár 200 forintért is vehetünk gázolajat, ha hajlandóak vagyunk megadott címre menni érte és legalább 1000 litert (!) megveszünk egyszerre.
Házak, udvarok, kerítések
A másik termék, amit töménytelen mennyiségben vásárolhatunk mostanság jutányos áron Szekszárd környékén, a beton. Hivatalosan a környéken 20-22 ezer forintba kerül az építőanyag köbmétere, aminek a felével is beérik a mixerek élelmes sofőrjei. A feketepiacon 9-10 ezer forintba kerül egy köbméter, ami két főbb forrásból származhat.
Az első verzióban a tervezési/kivitelezési hibákból adódó felesleget értékesítik a sofőrök. "Egy-egy mélyre fúrt autópálya cölöphöz szükséges beton mennyiségét nem tudják pontosan kiszámítani a mérnökök, ezért gyakran több köbméter beton válik feleslegessé. Ezt általában a mixerben hagyják, a sofőr pedig saját zsebre eladhatja" - magyarázza kérdésünkre egy betonkeverő kocsi vezetője.
Gondolhatnánk, hogy ez kisebb probléma, azonban maga az interjúalany hívja fel figyelmünket a magyar sajátosságokra: "Azért ne gondolja, hogy Németországban ez ugyanígy megy, ott az utolsó cseppjét is megpróbálják felhasználni a betonnak, de ha mégis felesleg keletkezik, annak is megvan a helye. Előre körbezsaluzott gyűjtőhelyeket alakítanak ki, ahová üríthetnek a mixerek, tömör beton kockákat hoznak létre. Ezeket aztán feltörhetik és a törmelék kitűnően használható például későbbi alapozási munkálatokhoz" - fogalmaz a bennfentes.
A betonlopás másik válfaja vérlázítóbb. Ebben az esetben az autópálya építésen éppen az adott helyen dolgozó kivitelező cégnek a helyi áruátvevőjét kell felkeresni, közvetlenül vagy közvetve. Az érkező telerakott mixer menetlevelét ő leigazolja, papíron átveszi az árut, de a teherautó már megy is tovább és az előre leegyeztetett helyre viszi azt, ahol házak, udvarok, kerítések épülnek belőle. "Az anyag köbmétere ebben a verzióban is 9-10 ezer forintba kerül, de az összegen a sofőr és a kivitelező képviselője osztozik, hiszen mindketten nagy kockázatot vállalnak" - mondja interjúalanyunk.
Mindent, ami mozdítható
Információink szerint a környéken a cementet is brutálisan lopják: állítólag nemrég feltűnt egy kamionnyi autópályáról származó kötőanyag a szekszárdi kórháznál és a sofőr az intézmény dolgozóinak kínálgatta az árut. A történetre nem sikerült hitelt érdemlő bizonyítékot szereznünk és olyan környékbelivel sem találkoztunk, aki részletekkel tudott volna szolgálni az emlegetett cementlopásokról.
"Az autópálya-építéseken ritkán bukkan fel klasszikus zsákos cement, amit könnyű lenne eladni, a kötőanyagot általában tartálykocsikban viszik a környékbeli keverőtelepekre. Persze azokon a telepeken is biztosan megy a mutyi, de én konkrét esetről nem tudok" - állítja egyik interjúalanyunk, majd visszakérdez, mert nem érti miért is akarunk a témában cikket írni: "Mi ezen a meglepő, maga szerint van olyan ember az országban, aki ne tudna ezekről a bizniszekről?"
A kérdésen elgondolkodtunk majd érdeklődtünk tovább, hogy ki milyen visszaélésekről hallott, mit lopnak még rendszeresen az M6-os építésénél. "Igazából mindent, ami nincs lebetonozva" - hangzik egy újabb, immár utolsó interjúalany válasza.
Bár a leírt történetek mikroszinten zajlanak, nehéz elhinni, hogy a közbeszerzések során senkinek nem tűnik fel, hogy az árajánlatokban akkora tartalék rejtőzik, hogy a kivitelezőknek a fenti illegális tevékenységek szemet sem szúrnak, vagy éppen szemet hunynak felettük. Mindeközben pedig tegnap látott napvilágot az a hír, mely szerint Bátaszék közelében az M6-os egyik építés alatt álló alagútja beomlott. Lehet, hogy a sok ellopott alapanyag máris hiányzik valahonnan?