Erzsébet
1 °C
4 °C

Bíróság elé kerül a Megyeri híd?

2008.07.25. 08:47
A kétezer lakosú Szigetmonostor minden eszközzel küzd az 1999 óta tervezett, a Szentendrei-szigeten lévő kistelepülést Szentendrével összekötő hídért. Megépítése a szigetet a település közelében átszelő északi M0-s híd megépítésének feltétele lett volna. Híd azonban nincs, csak tervek vannak, nem is túl jók: a legfrissebb egy katonai kiképzőbázisra vezetné a hidat, amitől a honvédelmi tárca elzárkózott. A szigetmonostoriak a kialakult helyzetben nem adják hozzájárulásukat az M0-s híd forgalomba helyezéséhez, így az ügy bíróság elé kerülhet. A polgármester szerint ez csak néhány hét csúszást okozna és nem veszélyeztetné a Margit híd 2009 elejére tervezett felújítását, a bíróságtól igazából saját hídjukra várnak garanciát.

"Nem járultunk hozzá az építéséhez, és most, ha csak tudjuk, megakadályozzuk a forgalomba helyezését" is – mondja Molnár Zsolt Szigetmonostor polgármestere a község határában épülő M0-s hídról. A keresztségben a Megyeri elnevezést kapott híd megépítésétől remélték a Szentendrei-sziget legdélibb településének lakói, hogy megépül az őket Szentendrével összekötő Duna-híd.

"Eredetileg egyszerre kellett volna elkezdeni a nagyhíd (a Megyeri) és a kishíd (a szigetmonostori) építését, ám a miénknek már a tervezése sem indult meg az M0-séval együtt" – mondja a település vezetője. Ezért már az építési engedély kiadását megtámadták, ám bíróság elutasította beadványukat.

Egyidejűleg, mégis később

Azonban a Megyeri híd környezetvédelmi engedélyébe bekerült két kikötés egyike az volt: az M0-s autópálya "megépítésével egyidejűleg" biztosítani kell Szigetmonostornak a "11-es főúthoz kapcsolódó Duna-ági átjárását közúti híd építésével". A híd azonban nem készült el, eddig még a helyét sem sikerült kijelölni (az okokról később). Márpedig amíg nincs végleges hídhely, a híd építési engedélyes terveinek készítését sem lehet elkezdeni.

Mivel a hídépítés kezdete a kijelöléstől számítva öt-hat év, míg kivitelezési idő további mintegy két év – legalábbis az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. így becsüli – a szigetmonostoriak legkorábban 2015-ben kaphatják meg a hídjukat. A település viszont azt szeretné, ha a híd 2012-re elkészülne. Ezért döntöttek úgy, hogy ha nem kapnak garanciát a kishíd megépítésére, meghiúsítják a Megyeri híd forgalomba helyezését. Igaz, ehhez egyelőre még nem is kérték a hozzájárulásukat, ismeri el Molnár Zsolt, ám a polgármester szerint erre számítani lehet, mivel a híd a községet is érinti.

Nem lesz szellemhíd

Ha az önkormányzat nem adja a hozzájárulását a híd forgalomba helyezéséhez, akkor elvileg elérheti, hogy a már elkészült hidat és a hozzá vezető utat ne használhassák az autósok. Ez egyfelől azt jelenthetné, hogy 62 milliárdért egy, akár még évekig nem használható szellemhíd épült meg, másfelől azt, hogy veszélybe kerül a Margit híd évek óta esedékes, ám folyamatosan halogatott, az M0-s híd átadásához kötött, most 2009-re tervezett lezárása.

Maga a polgármester is azt mondja azonban, hogy ettől nem kell félni. Mivel a híd nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősül, a beruházó kérheti, hogy az önkormányzat hozzájárulását bírósági úton pótolják, fogalmaz Molnár Zsolt. A szigetmonostoriak szerint tehát ez a lépésük a forgalmat nem fogja akadályozni, de reményeik szerint a pótlólagos engedély kiadásakor megkapják a várhatóan 5-6 milliárd forintba kerülő kishíd megépítésének garanciáit.

Nézegessen épülő hidat - klikkeljen!

A Fővárosi Bíróság sajtótitkárságán ezt úgy pontosították a közigazgatási kollégiumvezetőtől kapott információk alapján, hogy a közigazgatási ügyekben eljáró bíróság hatásköre arra terjed ki: amennyiben születik egy jogerős elutasító közigazgatási határozat, az az ellen benyújtott keresetet elbírálja. "Jognyilatkozatot pótolni a közigazgatási perben nem lehet, abban csak határozatot vizsgálnak felül" – közölték.

Megjegyezték ugyanakkor azt is, hogy a Polgári törvénykönyv szerint van lehetőség a jognyilatkozatok pótlására. A Ptk erről úgy rendelkezik, hogy "ha a joggal való visszaélés jogszabály által megkívánt nyilatkozat megtagadásában áll, és ez a magatartás nyomós közérdeket vagy különös méltánylást érdemlő magánérdeket sért, a bíróság a fél jognyilatkozatát ítéletével pótolhatja, feltéve, hogy az érdeksérelem másképpen nem hárítható el". Arról, hogy egy ilyen jognyilatkozat mennyi idő alatt adható ki, a bíróságtól nem kaptunk választ, ám a szigetmonostori önkormányzat illetékesei szerint ezt sürgősségi eljárásban intézik, így a hidat legfeljebb néhány hét késéssel átadhatják.

Híd a kiképzőbázisra

A tiltakozást okát, a kishíd építésének elmaradását a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő egy, a honlapján is szereplő prezentációban azzal magyarázza: a híd csak "a hídfőkkel érintett települések közös megegyezése által meghatározott helyen" épülhet fel. Márpedig ilyen hely nincs. Pontosabban lenne, volt is, de mindegyikkel akadt valami probléma.

A NIF a már említett anyagban felidézi: az első variációt, még 1999-ben a szentendrei Postás strand környékén képzelték el. Második variációként egy ennél mintegy háromszáz méterrel délebbre lévő helyszínben egyezett meg a két önkormányzat, Szentendre és Szigetmonostor a múlt év elején. Csakhogy ez utóbbi, tavaly február 22-én kijelölt helyszínnel is van egy kis probléma, mondja Molnár Zsolt: időközben kiderült ugyanis, hogy a szentendrei hídfő honvédségi területre esik, márpedig annak használatához a honvédelmi tárca nem járul hozzá.

A minisztérium infrastrukturális ügynökségének szakemberei csak egy idén január 30-i megbeszélésen – tehát majdnem egy évvel a két település megállapodása után – tudták meg, hogy a hidat HM-területen építenék meg, mondták az Indexnek a honvédelmi tárcánál. "Semmilyen előzetes megkeresés és ismertetés nem volt, csak ezen a megbeszélésen, a tervezéssel megbízott UNITEF'83 Zrt. által bemutatott átnézeti helyszínrajzból vált ismertté a tervezett híd és az elvezető útváltozatok nyomvonala, amely ráadásul a HM kezelésű területre való rácsatlakozáson kívül más alternatívát nem is tartalmazott" – közölte a minisztérium kommunikációs főosztálya.

Lőtér az út mellett

A minisztérium szerint a honvédségi területen átvezetni tervezett út alapvetően lehetetlenítené el annak működését, mivel a létesítmények belső elhelyezkedésén aránytalanul nagy mértékben kellene változtatni. Példaként említették, hogy a lőgyakorlatok helyszínéül szolgáló belső lőtér olyan közel lenne a tervezett úthoz, hogy az ott folyó lőgyakorlatok komolyan veszélyeztetnék a közlekedést.

A területen ugyanis a Magyar Honvédség központi kiképzőbázisa működik, amely "az egyetlen olyan bázis, ahol a szerződéses legénységi állomány kiképzése, valamint a tiszthelyettes állomány képzése történik". A kiképzések zavartalansága elengedhetetlen ahhoz, hogy a Magyar Honvédség feladatainak színvonalas ellátásához szükséges utánpótlást biztosítani tudjuk, indokolták a minisztériumban, miért nem járulnak hozzá a híd- és útépítéshez.

Finisben a hídépítés

A szaktárca – amely emlékeztetett arra, hogy az elmúlt években hozzájárult a területen összesen két hektárnyi árvízvédelmi töltés és kerékpárút építéséhez – kifogásolta azt is, hogy a tanulmányterv véleményezésébe a vonatkozó jogszabályban előírta ellenére a honvédelmi ügyben eljárni illetékes szakhatóságot, a HM hadműveleti és kiképzési főosztályáz nem vonták be.

"Így, minden körülményt mérlegelve a HM a tervezett híd HM-kezelésű területre történő becsatlakoztatását és az elvezető utak HM-területen történő kiépítését – túl azon, hogy az építési, forgalomtechnikai megoldásaiban sem kimunkált és megvalósítása több résztvevő részéről is komoly aggályokat vetett fel – nem támogatta és megvalósításához, az UNITEF'83 Zrt. részére adott állásfoglalásában nem járult hozzá" – olvasható a tárca válaszában, amely megjegyzi azt is: "a minisztérium nyitott arra, hogy az önkormányzatok részéről felmerülő igényeket érdemben megvizsgálja, majd a feladatellátás zavartalanságát megtartva ésszerű megoldások kidolgozásában partner legyen".

Egyeztetnek, de nagyon

A kialakult helyzetről szerettük volna megtudni a NIF és a közlekedési minisztérium álláspontját is. A sztrádaberuházó szóvivője azonban szabadságon van, és a cégnél azt közölték, a szabadságolások miatt más sem tud nyilatkozik.

A minisztérium, amely a polgármester szerint az elmúlt másfél évben nem reagált az önkormányzat sürgetésére, írásban elküldött kérdéseinkre mindössze ennyit válaszolt: "A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium vezetése és szakemberei folyamatosan egyeztetnek az érintett önkormányzatokkal annak érdekében, hogy mind a lakosság, mind az önkormányzatok, mind pedig a kivitelező számára a legoptimálisabb megoldás szülessen."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?