Fontos célpont
A Mol vezetői sosem rejtették véka alá, hogy Szerbia fontos terjeszkedési célpont, az ország vonzerejét közelisége mellett növeli, hogy a gazdaság jelentős növekedés előtt áll. Mint arról korábban beszámoltunk a második legnagyobb szerb kúthálózattal rendelkező Beopetrol állami részesedéséért folyó versenyben a Mol alulmaradt a Lukoillal szemben.
Az ország első számú olaj- és vegyipari vállalatának, a NIS-nek az eladása pedig információink szerint nincs napirenden, bár a társaság jó eséllyel előkelő helyen szerepel a Mol akvizíciós listáján. Áldott Zoltán stratégiai igazgató korábban úgy nyilatkozott, hogy a társaság célja 8-10 százalékos szerbiai piaci részesedés elérése. Hozzátette: a NIS privatizációját a Beopetrolénál is nagyobb jelentőségűnek tartják, de a megvétel mellett az együttműködés lehetőségét is vizsgálják.
Tovább terjeszkednek
Ezt megerősítve Ferencz I. Szabolcs, a Mol kommunikációs igazgatója a Napi Gazdaság kérdésére elmondta, hogy jelenleg zöldmezős beruházásokkal terjeszkednek Szerbiában, akárcsak korábban Horvátországban. Emellett figyelemmel kísérik a privatizáció folyamatát és amennyiben a Molnak megfelelő céget kínálnak eladásra, meg fogják vizsgálni a részvétel lehetőségét.
A Mol egyébként 414, a Slovnaft 352, míg az INA 458 töltőállomással rendelkezett idén szeptember 30-án. A magyar társaság azóta megvásárolta a Shell 23 romániai benzinkútját is, a tranzakció az év végén, jövő év elején zárul. További kilenc kút megnyitását tervezik az év végéig Szlovéniában. A Mol, a Slovnaft és az INA is piacvezető a saját országában, ezenkívül külföldi kutakkal is rendelkeznek.
A Mol töltőállomásainál 2002-ben kutanként átlagosan 3,3 millió liter üzemanyagot értékesítettek. A Mol és a Slovnaft kiskereskedelmi tevékenységét összevonták, az ebből és az üzemanyagkártya-programból fakadó szinergiák az első kilenc hónapban 160 millió forint megtakarítást eredményeztek.