További Magyar cikkek
Általános szabályként lakossági számláknál havonta, vállalkozói számláknál tranzakció után, napi összesítéssel küldenek a bankok értesítőt. A papírlevelek gyűjtögetése helyett sokakban felmerül, inkább elektronikusan kérnék az értesítőt. Ezt csak néhány helyen lehet elérni.
A bankok jelenleg csak a kivonatokat készítik elektronikus formában, de a CIB Bank szerint az elektronikus aláírások megjelenése jelentős mérföldkőnek tekinthető, jogszabályi elfogadásával, illetve bevezetésével a papír alapú elszámolás minden bizonnyal még jelentősebben háttérbe fog szorulni.
A legrugalmasabb
A megkérdezett pénzintézetek közül az Inter-Európa Bank a legrugalmasabb. Lakossági ügyfelek kérhetnek eltérő gyakoriságú értesítést: egyszer sem, negyedévente, félévente, évente, naponta. Utóbbinál külön díjat is felszámolnak.
A számlaküldés a bank által kínált időpontokban díjmentes. Az ügyfél lekérdezheti számláját az interneten, de az Inter-Európa Banknál arra is lehetősége van, hogy emailben küldjék a számlakivonatot, szintén díjmentesen.
E-számlához nem jár
Az Erste Bank online csomagjához elektronikus kivonat jár, vagyis az ügyfelek mindent meg tudnak nézni a bank honlapján, és ki tudják nyomtatni számlakivonatukat. A többi lakossági és vállalkozói csomaghoz minden esetben papír alapú számlakivonat tartozik. A lakossági számláknál havonta küldenek értesítőt, a vállalkozók pedig választhatnak, milyen gyakorisággal kérik, tranzakciónként, naponta, hetente vagy havonta.
A CIB Banknál hasonló a helyzet, az elektronikus csomagnál alapesetben nem küldenek számlakivonatot, de százforintos díj ellenében kérhető. A többi csomagnál díjmentes ez a szolgáltatás. A vállalati ügyfeleknél ugyanez a helyzet, a nem e-számlát igénylők tranzakciók után, napi összesítéssel kapnak értesítést, az elektronikus számlások pedig lekérhetik ingyen. Utóbbiaknak a papírszámlát 500 forintért küldik.
A CIB Banktól azt is megtudtuk, félmillió lakossági ügyfelük ötöde használja a netbankot ügyei intézésére, a lakossági tranzakciók 90 százaléka elektronikus csatornán keresztül történik (ebbe beleszámolják az internet mellett a telefonos ügyintézést is).
A szigorúak
A Credigen Bank hitelkártyák után havi egyszer küld kivonatot, az ügyfél nem mondhatja le, nem is kérhet más értesítési módot. A Raiffeissennél sincs választási lehetőség, az ügyfél havi egy értesítőt kap. Illetve annyi mégis van, hogy nem muszáj postán kérni a kivonatot, az átvehető valamelyik bankfiókban. Vállalatoknál picivel jobb a helyzet. Alapesetben ott naponta küldenek értesítőt, de ezt lemondhatja az ügyfél, és kérhet havi számlakivonatot. Különdíj ellenében ettől eltérő gyakoriságal is kérheti a tájékoztatót.
A K&H Bank havi egyszer küld lakossági ügyfeleknek kivonatot, ám ezt le lehet mondani. Azt is kérheti az ügyfél, hogy a bankfiókban vehesse át. A lemondás és a fióki átvétel is pénzbe kerül, havi 200 forintot számláznak. Nem választható, milyen gyakorisággal kap értesítőt az ügyfél.
Az OTP Banknál legfeljebb arról dönthet az ügyfél, milyen címre kéri az értesítőt, illetve kérheti, hogy ne küldjenek. Az elektronikus számlánál tavaly a díjemelést úgy úszhatták meg az ügyfelek, hogy lemondták a papír alapú számlaértesítőt. Csak így nem emelkedett a számlavezetés havi díja.