Perekre készülnek a légitársaságok?

2005.06.09. 15:35
A Budapest Airport elleni jogi fellépés lehetőségét is vizsgálják a légitársaságok, miután egyelőre nem értek célt az aránytalanul magasnak tartott reptéri díjak csökkentésére vonatkozó követeléseikkel. A lehetséges jogcímek között vizsgálják egyebek között a feltűnő értékaránytalanságot, de elképzelhetőek perek a késések miatt az utasoknak kifizetett kártérítés visszaperléséért, illetve a késésekből fakadó hírnévrontásért is.
Egyelőre csak vizsgáljuk milyen jogi lépésekre van esetleg lehetőség, több légitársaság jogászai is tanulmányozzák a kérdést, de budapesti repülőtéren a szolgáltatások színvonalának hanyatlása és ezzel párhuzamosan az árak emelkedése miatt komolyan felmerült a perek lehetősége - mondta a Lufthansa által szervezett sajtóbeszélgetésen Lichtenberger Tamás, a cég budapesti állomásfőnöke, aki egyben az AOC, a Ferihegyen üzemelő légitársaságok szövetségének társelnöke.

A társaságok külön és a szövetség is többször szóvá tette már, hogy a ferihegyi repülőtéren kialakult helyzet elfogadhatatlan a légitársaságok számára, az utasokat számos kellemetlenség éri az állandó zsúfoltság miatt, és mivel reptér infrastruktúrája nem képes kezelni az elmúlt két évben 60 százalékkal emelkedett forgalmat, rendszeresek a késések is.

A légitársaságok fizetnek

#alt#
Szerda délelőtt a 2/B-n, fotó: Lufthansa
Az idén életbe lépett uniós előírások szerint a légitársaságoknak komoly kártérítési kötelezettsége van az utasok felé késés, vagy egyéb rendellenesség miatt - emlékeztetett Lichtenberger Tamás. Mint mondta, a Lufthansa a késés esetén igyekszik az utasokat még a célállomáson kártalanítani, ez többször előfordult már budapesti indulás esetén is, volt már rá példa, hogy a frankfurti járat több mint negyven percet késett. A késéseknek több következménye is lehet: az utasok - akiknek a Lufthansa esetében 80 százaléka átszálló, azaz a budapesti célállomást követően tovább repül - lekésik a csatlakozásukat, de az adott gép, mely késve indult, aznap akár az összes további célállomására is késett. Stefan Zemsch, a Lufthansa közép-kelet európai regionális igazgatója kiemelte: a budapesti torlódások okozta késések átszívárognak a nemzetközi légiforgalomba, és komoly nehézségeket okoznak a cégeknek.

A budapesti torlódás okozta késések miatt kifizetett kártérítések a BA Rt-re terhelése érdekében indulhatnak például perek a - vázolta az Index kérdésére az eddig felmerült lehetőségeket Lichtenberger Tamás. Elképzelhető azonban kereset akár a jóhírnév rontása miatt is, hiszen az utasok jellemzően nem tudják, mi okozta ténylegesen a késést, csak az adott légitársaságot hibáztatják. A jogászok ugyanakkor vizsgálják annak lehetőségét is, hogy támadhatóak-e jogi úton a BA Rt. által szabott, a légitársaságok szerint irreálisan magas budapesti reptéri díjak.

Költözés aggályokkal

Az AOC egyelőre nem kapott választ azon levelére, melyben az utasilletékek azonnali, ötven százalékos csökkentését kérték a BA-tól - mondta Lichtenberger, hozzátéve, hogy június elsejéig vártak volna választ. Az AOC péntekre tervezett ülésén így a társaságok képviselői már a lehetséges jogi lépések eddigi vizsgálatának eredményéről is tárgyalnak.

A BA a 2B terminál túlterheltsége miatt már bejelentette: néhány társaságot (köztük a kisebb forgalmat bonyolító CSA-t és a LOT-ot) átköltöztetik az eddig csak a MALÉV által használt 2A-ra. Az AOC szerint azonban egyelőre számos részletkérdés továbbra sem tisztázott ezzel kapcsolatban, egyebek között nem látják, hogy az érintett (például a jegyüket korábban megváltó) utasok tájékoztatására milyen lépéseket tesz a repülőtér. Ugyanakkor egyelőre az sem egyértelmű, mennyiben csökkenti a június 20-tól esedékes költözés a 2B forgalmát, egyelőre ugyanis semmilyen hivatalos tájékoztatást nem kaptak arról, pontosan mely és hány járattal bíró társaságok költöznek.