További Magyar cikkek
"Az omlás elképzelhető okai a vízbehatolás és ennek következményei, a két járat közötti pillér teherbírásának elvesztése, a kalottlábak (a kalott a járat felső, boltíves része) süllyedése és a párhuzamos fejtések egymásra hatása lehetnek... az omlás hirtelen következett be" – áll abban az M6-os alagútjainak az omlásáról szóló szakértői jelentésben, amelyet most hozott nyilvánosságra a kivitelező konzorcium. "A Bátaszék közelében található ’A’ jelű alagút beomlásáról és az alagútépítésről szóló független szakértői jelentés elfogadja és támogatja a korábbiakban választott új új osztrák alagútépítési módszer elveit" – olvasható a jelentésről kiadott céges közleményben.
Az M6-os Szekszárd-Bóly szakaszán épülő leghosszabb, 1300 méteres, A jelzésű alagút előbb július végén omlott be száz méter hosszan, majd volt még egy omlás augusztusban is. A szakhatóságok már az első omlást követően leállíttatták az alagút építését, és szakértői vizsgálatot kezdeményeztek.
Az omlás okainak feltárására alakult bizottság tagja Mecsi József, a Pécsi Egyetem Pollack Mihály Műszaki Kar dékánja, Bernd Gebauer (BG Ingenieur GmbH), és Jürgen Schwarz (Der Bundeswehr Universitate München) volt. A három szakértőből kettőről, Gebauerről és Schwarzról már augusztus végén kiderült, hogy korábban a Strabag dolgozói voltak, ennek ellenére tagjai maradhattak a függetlennek mondott szakértői bizottságnak.
Az M6/M60 Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszainak építésére és üzemeltetésére kiírt koncessziót elnyerő Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. (MAK) és Mecsek Construction Group (MCG) a szakértői jelentést kommentálva közölte: "folytatni kívánja az M6/M60 Autópálya Szekszárd-Bóly közötti szakaszán az alagútépítési munkálatokat, az azokhoz kapcsolódó tervezési, engedélyeztetési folyamatokat az elkészült független szakértői jelentés iránymutatásai alapján". A közlemény kitér arra is: az elvégzett vizsgálatok, tanulmányok, számítások és mérések alapján a független szakértői jelentés javaslatot ad a leállított fejtési munkálatok folytatására az „A” Észak és a „C” alagutaknál, a „D” alagút fejtési munkálatainak megkezdésére; és javaslatot ad a „B” alagút belső héjának készítésére is.
Az Index szerette volna megtudni a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a pécsi bányakapitányság véleményét a szakértői jelentésről és a bizottság összetételéről, valamint azt is szerettük volna megtudni, hogy mikor indulhat újra az építkezés. A bányakapitányság illetékeseit még nem értük el, az NKH írásban ígért válaszait várjuk. A közlekedési hatóság cikkünk megjelenése után órákkal annyit válaszolt: "A szakértői bizottságot az építettő bízta meg, az az építettő véleményét tükrözi, így számunkra közömbös, hogy kik a tagjai. Ez a szakértői vélemény nem minősül a ket. szerinti szakértői véleménynek, az eljárás során mérlegeljük a szakmaiságát, de a közlekedési hatóságot nem köti. Az anyagot megkaptuk, áttekintjük, de emellett figyelembe vesszük a biztonsági tiszt, a bányakapitányság, a tervező, és a hatósági szakértő véleményét is."