Újabb földmozgás az épülő M6-osnál

2008.08.13. 12:53
Ismét megmozdult a löszös talaj a Szekszárd és Bóly között épülő M6-os autópálya leghosszabb alagútjának a közelében. A kivitelező legalábbis ezzel indokolja, hogy lezárta az építkezéshez vezető utakat. Azt cáfolják, hogy ismét beomlott volna az alagút, de azt elismerték: a felgyorsult földmozgás miatt még lehet.

Földmozgást észleltek a löszös talajon, ezért kellett lezárni az M6-os autópálya építkezésénél az oda vezető utat – közölte szerdán az M6-M60 autópálya sajtóirodája. A mórágyi szeizmológiai állomás megerősítette, hogy kedden délután öt óra körül kisebb földmozgást észleltek a térségben.

Nem omlott, de omolhat

A Tolna megyei napilap szerdán adott hírt arról, hogy az épülő M6-os autópálya A jelű, leghosszabb alagútja – amelyen július 24-én, az esőzéseket követően már volt egy alagútomlás – kedden ismét beomlott egy 60 méteres szakaszon. A sajtóiroda által kiadott közlemény ugyanakkor cáfolta az omlásról szóló híreket.

"A szakemberek a vizsgálatok során már számítottak arra, hogy az alagút más szakaszai is további munkálatokra alkalmatlanná válnak. A vállalkozó az alagútban és annak felszínén tapasztalható talajmozgások miatt, a terület közelében működő gazdálkodások és a szeméttelepre érkező szállítójárművek biztonsága érdekében hozta meg ideiglenes döntését" – olvasható a közleményben.

A távirati iroda Kapás Szabolcsra, a sajtóiroda munkatársára hivatkozva azt közölte, hogy kedden délben zárták le a felvonulási utat, mert az előzetes mérések alapján számítottak arra, hogy a löszös talajon ismét elindul a föld. Hangsúlyozta, hogy az alagút nem omlott be.

Az építkezés területén szerdán sajtótájékoztatót tartott a kivitelező Mecsek Construction Group (MCG) főmérnöke, Rakita András azt követően, hogy Hargitai Jánossal, a baranyai közgyűlés elnökével szemlét tartott a gyorsforgalmi út építkezésén. A főmérnök ekkor már azt mondta: az alagút tovább deformálódott, környékén a felszíni löszös talaj tovább süllyedt, és elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat.

A főmérnök szerint a süllyedés és a deformáció akár meg is állhat, de újabb omlás is bekövetkezhet az alagútban. A probléma megoldására és a továbbépítés módjára egy háromtagú szakértői csoport tesz javaslatot, ennek részleteit a jövő héten hozzák nyilvánosságra. Rakita András azt mondta: a talaj süllyedése felgyorsult, ezért sürgősen meg kell találni a továbbépítéshez szükséges technológiát.

Vizsgálatok minden fronton

A júliusban beomlott alagútról a kivitelező cég még akkor közölte: a munkálatokat ott azonnal leállították, az esetet a Nemzeti Közlekedési Hatóság egyebek mellett a pécsi bányakapitányság szakértőinek bevonásával vizsgálja.

Rakita András, a generálkivitelező MCG főmérnöke akkor azt nyilatkozta az Indexnek, hogy az alagút kialakítására új technológiát kell keresniük. Az MCG illetékesei később azt közölték: az építkezés, annak ellenére, hogy a vizsgálat miatt leállították, az eredetileg tervezett határidőre, 2010 tavaszára elkészül.

Az építkezés leállítása ellenére július 31-én újabb baleset történt: egy ponthegesztett betonvasháló kötege borult egy 30 éves munkásra, az A jelű alagútnál, Bátaszék közelében. A férfi életveszélyes sérüléseket szenvedett. Az elsődleges vizsgálat eredménye szerint az építkezésen nem történt szabályszegés. A munkavédelmi felügyelőség emellett vizsgálja még a júniusban történt, egy munkás halálával járó balesetet, amely nyomán a felügyelőség rendőrségi feljelentést is tettt.