Megcsúszott egy épülő viadukt a 8-as úton

2008.09.18. 18:11
Egy méterrel elcsúszott egy épülő völgyhíd a 8-as főúton, Márkó térségében. A négy-ötszáz méteres hegyek övezte térségben épülő viaduktot éppen a helyére tolták be, amikor a személyi sérüléssel nem járó baleset megtörtént. A hídkonzolt alátámasztották, a kivitelező szerint a híd sérülései nem számottevőek.

Elcsúszott egy méternyit oldalra egy kétsávos híd pályatestje a helyre tolás közben a Veszprém melletti Márkó községet elkerülő gyorsforgalmi út völgyhídjának építésénél - közölte Skoumal Gergely, főépítésvezető csütörtökön. A balesetben senki nem sérült meg. A napokban elvégzett műveletnél elsősorban a híd betolásához használt, s a hídhoz rögzített segédhíd deformálódott el, ám szerencsére nem csúszott le az első oszlopról.

Nem várt esemény

A 20 méternyire betolt és megcsúszott hídkonzolt alátámasztották, majd visszaemelik a helyére és a sérüléseket kijavítják - mondta a kivitelezést végző cég, a Bilfinger Berger Hungária Kft. képviselője. A hídszakasz sérülései a kivitelező szerint "nem számottevőek", s lényeges, hogy megmaradt a beton pályalemez eredeti alakja, s az acélszerkezet is "épségben úszta meg a nem várt eseményt". A merevítések deformálódtak néhány helyen - mondta a főépítésvezető, megjegyezve: a kárt szakemberek vizsgálják.

Egy méterrel odébb

Márkónál a 8-as főút új szakaszát építik - a négysávos új út elkerüli a falut -, s az ottani völgyön átívelően egy 276 méter hosszú viaduktot kell építeni. A 3,8 kilométeres elkerülő út építése - a völgyhíddal együtt - mintegy ötmilliárd forintba kerül, az útszakasz átadásána határideje ez év vége.

A Bilfinger fizeti a kárt

Az elcsúszott völgyhíd alátámasztásáról, a kár felszámolása és költségeinek viselése a munkát végző BBSW Márkó Konzorciumot terheli - közölte az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. A beruházó arra kötelezte a kivitelezőt, hogy a jelentést követően a kár helyreállításához szükséges technológiai leírást készítse el, illetve a mérnöki jóváhagyást követően folytassa a kivitelezést. A felmerülő többletköltségek a kivitelezőt terhelik.

A beruházásról a NIF azt közölte: a 8-as főút márkói elkerülő szakasza 4088 méteres hosszúságban készül. A kétszer kétsávos, aszfaltburkolatú főúton a két csomópont mellett egy 276 méter hosszú völgyhidat épít a kivitelezési munkákat tárgyalásos közbeszerzési eljáráson elnyert, Bilfinger vezette BBSW Márkó Konzorcium.

A Bilfinger nem új szereplő a magyar útépítési piacon. Vezetője volt az M6-os első, Érd és Dunaújváros közötti szakaszát ppp-ben építő M6 Duna autópálya konzorciumnak, amelyben még a Porr és a Swietelsky vett részt. Ugyancsak az M6-oson, a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakaszának építésére kiírt koncessziót is a Bilfinger vezette cégtársulás nyerte, a francia Egis Projects SA és az osztrák Allgemeine Baugesellschaft AG-vel közösen.

Az állami sztrádaberuházó NIF a "kialakult helyzetre való tekintettel" felszólította a kivitelezőt "a káresemény okának feltárására". A vizsgálat a mérnök és szükség esetén független szakértő bevonásával jelenleg zajlik, várhatóan a hónap végéig készül el a jelentés. A jelentést követően, a beruházó kötelezi a kivitelezőt a kár helyreállításához szükséges technológiai leírás elkészítésére, illetve a mérnöki jóváhagyást követően a kivitelezés folytatására.

A felmerülő többletköltségek a kivitelezőt terhelik – olvasható a NIF közleményében, amely kitér arra is: a vizsgálat eredményéről tájékoztatni fogják a lakosságot. A vizsgálat a mérnök- és szükség esetén független szakértő bevonásával jelenleg is zajlik, várhatóan a hónap végéig készül el a jelentés.

Csúszás, omlás

Az elmúlt heteben rájárt a rúd az útépítőkre. A nyáron a Megyeri híd építői okoztak több milliós kárt, amikor a szléirány megváltozása és a szél felerősödése közben lefestettek csaknem száz autót az épülő híd térségében.

Az igazi nagy balesetek azonban a Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszon épülő M6/M60-as sztrádán voltak. Az elmúlt három hónapban itt három halálos és egy életveszélyes sérülést okozó baleset történt – a legutóbbi halálos a múlt héten, az előző kettő ügyében a rendőrség is vizsgálódik –, emellett kétszer omlott be a Bátaszék térségében épülő 1330 méteres alagút.