Hol biciklizne Tarlós?
A Magyar Kerékpárosklub tegnap megszerezte azt a dokumentumot, amiben Tarlós István főpolgármester utasításba adta az általa pár éve meghirdetett kerékpárosbarát változások megszüntetését. Végigvesszük az öt pontot, mindegyikre mutatunk egy példát, és megnézzük, merre tekerhetne Tarlós, ha életbe lépne a változtatás.
Ez egy rendszerszintű hozzáállást húz keresztbe, ugyanis ez az elv jelentette azt, hogy összefüggő kerékpáros útvonalak jöjjenek létre, a város pontjait úgy összekötve, hogy azokon gyorsan, folyamatosan lehessen közlekedni.
Hol biciklizne Tarlós?
Nem használná a városközpontba bevezető és azt átszelő utakat, helyette mellékutcákban tekeregne összevissza, minden sarkon lelassítva vagy megállva.
Ez már önmagában is furcsa megfogalmazás, hiszen a kerékpáros a forgalom része, az úton közlekedik, nem pedig azzal „párhuzamosan”. Ahogy az angol mondja: we don’t block the traffic, we ARE the traffic. (Nem tartjuk fel a forgalmat, MI MAGUNK vagyunk a forgalom.)
Akkor mire gondolhatott Tarlós? Azokra az úgynevezett kerékpáros nyomokra, amiket a főváros által sorra rosszul tervezett, elrontott infrastruktúra kijavítására festettek fel. Sok helyen alulbecsülték, veszélyesen jelölték ki a kerékpárosok útvonalát, hiába hívták fel erre a figyelmet az első pillanattól kezdve a szakmai szervezetek például a Margit hídnál. Az ilyen utakon bringás piktogram felfestésével jeleztek az autósoknak, akik helyet biztosítottak a kerékpárosoknak az úton. Ez a módszer, bármilyen furcsa is volt elsőre, teljesen jól működik például az Astoriánál.
Hol biciklizne Tarlós?
Vagy az úton, ahol eddig a kerékpárnyom volt, ezzel magára húzva az autósokat, vagy pedig a járdára kényszerülne, ahol szép lassan csordogálhatna.
És azt is csak akkor, ha a menetirány szerinti bal oldalon nem engedélyezett a parkolás, illetve elegendő hely van. Ez annak a kb. 120 utcának a visszarendezését jelentené, amit az elmúlt pár évben megnyitottak a bicikliseknek. Az először életveszélyesnek hangzó ötlet megvalósulása óta nem történt emiatt számottevő incidens, hiába vizionáltak előtte tömeges halálos gázolásokat. Az emberek okosak, könnyebb a szemkontaktust kialakítani a vezetővel, és egy szembejövő kerékpáros sem foglal több helyet, mint egy menetirányban haladó.
Mivel a városban csak mutatóban akad olyan utca, aminek mindkét oldalán (általában a járda egy részét is elfoglalva) ne alakítottak volna ki parkolóhelyet, tulajdonképpen az összes eddig megnyitott utca megszűnne.
Hol biciklizne Tarlós?
Nagy köröket téve érne el csak a céljához, akkor is meg kellene kerülnie akár két-három háztömböt is, ha csak egy saroknyira akarna eljutni.
Hirtelen nem is tudnék mondani olyan buszsávot, ami szélesebb lenne, mint négy és fél méter. (Ha valaki tud, kommentben jöhet!) Jó példa erre a Szent István körút, ahol a Nyugatitól a Tátra utcáig a buszsávban lehet tekerni a Margit híd felé.
Hol biciklizne Tarlós?
Kénytelen lenne a buszsávtól balra eső forgalmi sávot használni, beszorulva a buszforgalom és az autóforgalom közé (sokszor a dugóba), vagy itt is a járdán karikázna óvatosan.
Valószínűleg a Bajcsyn vezetett buszsávra gondolt Tarlós, bár ott nincs is kerékpársáv, csak egy járdán vezetett gyalog-kerékpárút. Az ottani buszsávot pont azért nyitották meg a kerékpárosoknak is, mert ott a buszok és trolik olyan ritkán járnak, hogy a bringások nem okoznak fennakadást a tömegközlekedésben. A BKK adatai szerint a kerékpárforgalom nem okozott eltérést a menetrendhez képest.
Hol biciklizne Tarlós?
A járdán vezetett kerékpárúton, ami minden egyes sarkon potenciális veszélyt jelentene rá a keresztutcákból kikanyarodni akaró autók miatt.
Tarlós szakértői csapata
Tarlós egy tavaly decemberi sajtótájékoztatóján „szélsőségesen tömegközlekedés-orientáltnak” nevezte Budapestet egy szakértői csoportra hivatkozva. Hogy kik ők, azóta sem derült ki. A mostani főpolgármesteri utasítások felelősei azonban ismertek, ők a következők:
dr. Pető György: Katona, rendőr, politikus, kommunikációs szakértő. A rendszerváltás előtt III/II-es tiszt, a BM KISZ Bizottság titkára, Tarlós mellett MSZP-s óbudai alpolgármester. Jelenleg a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságának igazgatója
Riz Levente: volt fideszes országgyűlési képviselő, XVII. kerületi polgármester, a fővárosi kerékpáros fejlesztésekről szóló konzultáció vezetője
dr. Szeneczey Balázs: jogász, Tarlós volt kampányfőnöke, jelenleg a városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes
dr. Szegvári Péter: a BKK igazgatóságának elnöke
dr. Dabóczi Kálmán: a BKK vezérigazgatója
Sidó Szabolcs: a Budapesti Városigazgatóság Zrt. volt vezérigazgatója
Kovácsné Tóth Ágnes: a Főpolgármesteri Iroda vezetője
Rovataink a Facebookon