- Kerékagy
- bukósisak
- bringabaleset
- kerékpárbaleset
- kerékpáros-baleset
- baleset
- sisak
- közlekedésbiztonság
Bringás sisakot viselni veszélyes?
Az elmúlt években olyannyira felerősödtek a kerékpáros bukósisak viselését ellenző hangok, hogy muszáj volt utánanéznünk: szimpla hoaxról, vagy valós jelenségről van-e szó. Kötelező egyáltalán bukósisakot viselni Magyarországon? Számomra a sisakviselés egybeforrt azzal, hogy elkezdtem sport céljából kerékpározni. Előtte szinte sosem hordtam, utána viszont elképzelhetetlené vált, hogy egy edzésre nélküle merészkedjek ki. A közös edzéseken egyszerűen kinézték azt, aki egyáltalán volt olyan bátor, hogy fedetlen fejjel jelenjen meg. Mindezt joggal tették, hiszen egy csoportos edzés mind az országúton, mind az erdőben veszélyes műfaj.
Én még csak ismerkedem a napi tekerés műfajával, de kicsit jobban megfigyelve a magyar bringásokat, érdekes volt látni, hogy sokkal többen vannak, akik semmilyen fejvédőt nem viselnek, mint akik igen. Ezt támasztja alá a Magyar Kerékpárosklub nem reprezentatív felmérése is. Az MK Budapest legforgalmasabb csomópontjaiban figyeli a bringásokat. Méréseik alapján az összes bringás 20%-a visel bukósisakot, tehát
10-ből 8-an semmilyen fejvédőt nem hordanak.
A Kerékpárosklub sajtósa, Halász Áron szerint a kerékpározás terjedése és elfogadottsága szempontjából ez egy ígéretes tendencia, hiszen azt jelzi, hogy a bringások 80%-a már nem fél annyira a bringázástól, hogy sisakban tekerjen a városban. Sajnos jelenleg nincsen Magyarországon elérhető részletes adat a kerékpáros balesetekről. A Rendőrség éves statisztikájából annyit lehet megtudni, hogy 2015-ben az összes baleset 11%-át okozták kerékpárosok, ami 1819 esetet jelent. Ebből az adatsorból azonban hiányoznak azok a balesetek, amelyeknek a kerékpáros csak szenvedő alanya volt.
Érdekes lett volna megtudni, hogy az összes balesetből hányban viselt sisakot a kerékpáros, illetve milyen gyakori a fejsérülések száma. Erről sem a rendőrség, sem az Országos Mentőszolgálat nem vezet összeállított statisztikát.
Miért nem viselnek sisakot ilyen sokan?
Naivan azt gondoltam, hogy a leggyakoribb kifogások kimerülnek abban, hogy a legtöbb ember csupán félti a frizuráját. Vagy nem szeretne beizzadni. Esetleg nem akar magával hurcolni egy sisakot, miután leszállt a nyeregből. A valóság azonban ennél elképesztőbb. Mini kutatások, félig-meddig áltudományos felmérések, véleménycikkek tömegével találkozhat az ember, ha egy kicsit belemerül a témába. Ezek három jól elkülöníthető csapásirányra oszlanak:
Jelenleg a világon csak Új-Zélandon, Ausztráliában és Kanada bizonyos tagállamaiban kötelezik a bringásokat a bukósisak használatára. Ezekben az országokban azonban kiderült, hogy szimplán a rendelkezés bevezetésével nem vált biztonságosabbá a kerékpározás. Sőt, csökkent a kerékpározási kedv, ráadásul többen ültek át az autóikba.
Érdekesség, hogy nemcsak a törvények, hanem a bukósisak viselésre felhívó reklámkampányok is hasonló eredményeket szültek.
Van, amikor nálunk is kell!
Magyarországon szinte sosem kötelező a kerékpárosoknak bukósisakot hordaniuk. Ez alól kivételt képez, ha lakott területen kívül 40 km/órás sebesség fölé merészkedünk. Ekkor már a KRESZ is előírja a fejvédő használatát. A száguldás törvényi keretek között így is legfeljebb 50 km/óráig tarthat.
Mikael Colville-Andersen egy 2010-es előadásában rávilágított a probléma gyökerére. A koppenhágai bringás nagykövet szerint az emberekre kell bízni, hogy akarnak-e sisakot hordani vagy sem. Ehelyett a bukósisakkampányok a félelmekre fókuszálnak. Példaként felemlegette, hogy az újkori bringás bumm kellős közepén, 2008-ban, Dániában tartottak egy nagyobb bukósisak viselési kampányt, aminek az eredménye kontraproduktív volt: Koppenhágában egy év alatt
5%-kal csökkent a kerékpáreladások, és tízezerrel a napi kerékpárhasználók száma.
Colville-Andersen előadását sokféleképpen lehet értelmezni, de talán a leglényegesebb, hogy az eddig alkalmazott kampányok stratégiáján változtatni kell. Le kell számolni a félelemkeltő reklámokkal.
Továbbra is Dániánál maradva gyakran emlegetik fel az emberek, hogy elég ránézni a koppenhágai bringásokra, lám, ők nem viselnek sisakot. A jelenség csábító, különösen, ha ránézünk a Forbes cikkére, amely szerint a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek tekintetében is az élen jár az ország, csak Hollandiában jobb a helyzet.
Érdemes azonban tovább kutakodni a Google képkeresőjében és a Koppenhága szót lecserélni Londonra. Ugyanúgy a fejlettebb Nyugatnál maradtunk, azonban jóval több bukósisakost látni a fotókon. Mi okozza a különbséget? A koppenhágai koponya ellenállóbb az ütközésekkel szemben, mint a londoni vagy a budapesti?
Aligha. A legjellemzőbb magyarázat szerint, a bukósisak viselése alapvetően megvéd a súlyos fejsérülésektől, de összességében nem ezzel kell kezdeni a kerékpározás biztonságosabbá tételét. A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése alapvetően növeli a kerékpározási kedvet és biztonságot, így a bővülő kör a nagy számok törvénye alapján sokkal biztonságosabban közlekedhet, hiszen jelenlétükre jobban számítanak az autósok.
Koppenhágában azért sem divat a bukósisakos bringázás, mert a kampányok kizárólag a kerékpározás pozitív vonzataival foglalkoznak. A veszélyekről alig, vagy egyáltalán nem beszélnek. Az infrastruktúráról meg köztudott, hogy a világelsők között van. Koppenhágában egyébként a legfrissebb felmérések szerint tavaly 11%-os volt a bukósisak viselési arány. Összehasonlításul Bécsben ez az arány 28%.
A Bathi Egyetem 2006-os kutatása szerint Nagy-Britanniában a bukósisakot viselő kerékpárosokat kisebb oldaltávolsággal előzték az autósok, mint azokat, akik nem hordtak sisakot. Az ok a kutatók szerint egyszerű pszichológia: az autósok a sisakos bringásokat rögtön az ügyesebben közlekedők kategóriájába sorolták, akiket kisebb rizikóval lehet csekély oldaltávolsággal megelőzni.
Egy szintén 2006-ban megjelent francia tanulmány szerint a gyalogosok 1,4-szer nagyobb eséllyel szenvednek súlyos fejsérülést, mint a sisak nélküli kerékpárosok.
Sokan úgy vélekednek, hogy a bukósisak viselése önmagában fals biztonságérzetet kelt a kerékpárosokban, így több balesetet is szenvednek. Egyesek szerint ez lehet az oka, hogy közbringákkal (amit jellemzően sisak nélkül vezetnek) sokkal kevesebb a komoly baleset.
Most akkor viseljünk sisakot, vagy ne?
A sok-sok érdekes cikk annyira beszippantott, hogy már-már én is arra jutottam, hogy beolvasztom a sisakomat, és soha többé nem közlekedem sehová gyalog, mert menten fejsérülést szenvedek. Aztán szerencsére felébredtem.
Lehet rengeteg dologgal magyarázni, hogy miért is nem olyan veszélyes bukósisak nélkül kerékpározni, mint ahogyan azt sokan állítják, de attól még az alap tények nem változnak.
A közlekedés veszélyes üzem és a fejünkből csak egy van, ráadásul rendkívül érzékeny az ütésekre. Érdemes lenne néhány kutatás alacsonyabb százalékaira hivatkozva kockáztatni az életünket?
Még többet olvasnál a bringázásról? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
Rovataink a Facebookon