A bicikli segíthet kivédeni a metrófelújításos gigadugót

DKOKO20110524006
2016.05.03. 14:58

Biciklikkel, és a kiskörúti villamos meghagyásával lehetne csökkenteni a hármas metró felújításával berobbanó dugókat, írja Vitézy Dávid, a BKK egykori vezetője.

A hármas metró novemberben kezdődő felújítása már most borzolja a kedélyeket, mivel a munkálatok várhatóan közlekedési káoszt okoznak majd a belvárosban. A Főmterv által kidolgozott tervek szerint a Kiskörúton leállítanák a villamosközlekedést, és megszüntetnék a biciklis sávokat, hogy legyen elég hely a metrópótló buszoknak, írta az Origo.

A tervet kritizálta a BKK, majd Facebook-üzenetében egykori vezetője, Vitézy Dávid is alternatív megoldásokat javasolt.

"Bécsben is van metrófelújítás, épp az U4-est újítják fel egy rövid szakaszon. A szemlélet azonban gyökeresen más, mint ahogy ma a hármas metró felújításának terveihez itthon viszonyulnak: a kerékpárt a metrópótlás eszközének tekintik. Külön biciklis útmutató készült, amivel arra ösztönzik a bécsieket, hogy a metrópótlás idején váltsanak biciklire - még ingyen e-bike-ot is kipróbálhatnak és ha tetszett, bérelhetnek. Ahogy a részletes, térképes útmutatóból kiderül: a metró ideiglenes végállomásánál több száz kerékpártámaszt helyeznek el, kerékpár szervízt nyitnak." - posztolta a BKK egykori vezetője.

"Nem állítom, hogy a hármas metró felújítását biciklivel meg lehetne oldani. De tudjuk: a legsűrűbben járó pótlóbuszok sem képesek kiváltani a metró kapacitását, így minden alternatív megoldás fontos (lenne).

Ehhez képest a nyilvánosságra hozott tervekben nincs szó:

1. A vasút intenzív bevonásáról a Nyugati-Újpest és a Nyugati és Kőbánya-Kispest közötti irányokon, menetrendi fejlesztésekkel és tarifaintegrációval.

2. Kötöttpályás kapacitásbővítésről - például: a tervek adottságként írják, hogy a 14-es villlamos sűrítésének korlátja a káposztásmegyeri egyvágányos végállomás kapacitása - de egy 137 milliárdos metróberuházásnál ez miért adottság? Arról nem is beszélve, hogy a Margit híd felújításánál, a 4-6-os szinte folyamatosan fenntartott üzeme alatt már megtanultuk: ideiglenes vágányt építeni akár egy kilométer hosszban sem "nagy ügy", egy hétvége alatt megy - a 14-es így akár a Nyugatiig is járhatna az északi és a belvárosi metrószakasz felújítása idején.

3. A kerékpáros közlekedésről úgy általában nincs szó, azon túl, hogy a pótlóbuszok közlekedése miatt megszüntetnének kerékpárutakat.

A kerékpáros közlekedéssel a metró kapacitását nem lehet kiváltani, ez nyilván illuzió lenne - de néhány százalék könnyítés is sokat számít a kapacitáshiányos pótlóbuszoknak. Ráadásul, a kerékpáros "metrópótlásnak" szimbolikus üzenete is van: lehet, hogy dugót okoz a metrópótlás és zsúfoltak a buszok, de ha sietsz, kínálunk alternatívát. Ehhez persze az Üllői úton és a Váci úton kerékpársávok lennének szükségesek, beszélni kéne a kiskörúti kerékpársáv esetleges kapacitásbővítéséről, a metrók ideiglenes végállomásán nagykapacitású kerékpár-tárolókról, esetleg a hármas metró felett bővülő vagy legalább a ma érintett állomásokon (a Corvin-negyedtől a Dózsa György útig minden álllomásnál elérhető!) speciális kedvezményekkel működő Bubiról.

A hármas metró pótlására csak a pótlóbusz nem megoldás és a kiskörúti villamos leállítása helyett érdemes lenne Bécshez hasonlóan új, kreatív megoldásokon is gondolkodni."