40 hajó és az FBI is keresi a malajziai gépet

2014.03.09. 08:28 Módosítva: 2014.03.09. 11:09

Már 40 hajó és 22 repülő vesz részt a szombaton eltűnt malajziai utasszállító gép utáni kutatásban, írja az MTI.

A terrorcselekményt sem zárják ki

Kína, Vietnam, a Fülöp-szigetek és az Egyesült Államok is segít Malajziának a Boeing 777-200-as gép felkutatásában, bár egyelőre nem találtak roncsokat, amik arra utalnának, hogy az utasszállító a tengerbe zuhant volna. Az amerikai hadiflotta egy rombolót küldött, fedélzetén két helikopterrel. Útnak indult az okinavai amerikai támaszpontról egy különleges radarberendezésekkel felszerelt repülő is. 

A kínai haditengerészet két hadihajót küldött a térségben. Az egyiken életmentő felszerelések, víz alatti kutatásra alkalmas műszerek vannak, illetve vizet és élelmet, két helikoptert, 30 orvost és ápolót, tíz búvárt és 52 tengerészgyalogost szállít.

Eddig nem találtak roncsokat a Dél-kínai-tengernek azon a részén, ahol nyoma veszett a járatnak. A vietnami légierő gépei viszont két nagy, 15-20 kilométer hosszúságú olajfoltot talált, ezért a vietnami hadsereg hajókat küldött a helyszínre, a közlekedési miniszterhelyettes viszont vasárnap hivatalosan is közölte:

a térségben nem találtak repülőgép-roncsokat

tag-reuters
Fotó: Trung Hieu/Thanh Nien Newspaper / Reuters

A légitársaság bejelentette, hogy egy katasztrófahelyzetek kezelésére szakosodott atlantai céggel együttműködve folytatja a gép keresését. Emellett az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság is nyomozócsoportot küldött Malajziába, és az FBI is bekapcsolódott a történtek kivizsgálásába. Washingtoni illetékesek azzal indokolták az FBI szerepvállalását, hogy amerikai állampolgárok is voltak a gépen, illetve tisztázni szeretnék, hogy terroristáknak köze lehetett-e a Boeing 777-200-as gép eltűnéséhez. Hisammuddin Hussein malajziai közlekedési miniszter sem rejtette véka alá, hogy a hatóságok a terrorcselekménye lehetőségét is vizsgálják.

239 ember ült a repülőn

A hírügynökségi jelentések szerint a gép fedélzetén 227 utas és a személyzet 12 tagja tartózkodott. Az utasok 14 különböző állam polgárai voltak: 154 kínai, 38 malajziai, 7 indonéz, 6 ausztrál, 4 francia (köztük három gimnazista) és 3 amerikai volt köztük. A Freescale Semiconductor nevű, integrált áramköröket gyártó amerikai vállalatnak 12 malajziai és 8 kínai alkalmazottja volt a gépen. Kínai művészek 29 fős csoportja is az utasok között volt, Kína különböző városaiból érkeztek Pekingbe, hogy onnan együtt utazzanak Malajziába egy képzőművészeti kiállításra.

Pekingbe az utasok hozzátartozói egy hotelben várják óráról órára a híreket. Még reménykednek, hogy viszontláthatják szeretteiket, már csak azért is, mert a malajziai légierő parancsnoka vasárnap délelőtti sajtóértekezletén megerősítette: a radarok valóban jelezték, hogy a gép eltűnése előtt valószínűleg visszafordult. 

Négyen is gyanúsak

A malajziai hatóságok külföldi nagykövetségek közreműködésével vizsgálják az utaslistát, ahol négy embernek meglehetősen gyanús a személyazonossága. Ketten egy osztrák és egy olasz állampolgár nevére kiállított, lopott útlevéllel jutottak fel a gépre.

Az osztrák külügyminisztérium közölte, hogy az eltűntnek hitt 30 éves Christian Kozel Ausztriában tartózkodik és biztonságban van. Útlevelét még 2012-ben lopták el Thaiföldön, valaki ezzel az okmánnyal szállt fel a gépre. Szintén nem volt a gépen a 37 éves olasz Luigi Maraldi, aki az ANSA hírügynökség jelentése szerint jelenleg Thaiföldön tölti szabadságát. A férfinak szintén Thaiföldön lopták el az útlevelét, bár ezt az olasz hatóságok nem tudták megerősíteni. 

Ez már a harmadik próul járt Boeing 777-es

Ha a gép tényleg lezuhant, akkor ez lenne a harmadik olyan katasztrófa, amely egy Boeing 777-est érint. Tavaly júliusban az Asiana Airlines ilyen típusú gépe San Franciscóban landoláskor kicsúszott a leszállópályáról, egy része teljesen kiégett. Még mielőtt a gép érintette volna a betont, farokrésze nekicsapódott egy tengeri védőgátnak, és leszakadt. A fedélzeten 291 utas és a személyzet 16 tagja utazott, hárman meghaltak, több mint száznyolcvanan megsérültek.

Korábban, 2008-ban a British Airways elvesztett már egy ugyanilyen gépet Londonban, amelyik az üzemanyagrendszer jegesedése miatt leszállás közben ütközött a földnek, 300 méterre a Heathrow-i pálya elejétől. Senki nem halt meg, de negyvenen megsérültek az evakuáció közben.