Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Hamis dokumentumokkal vádolhatták Busht

2004.09.10. 12:18
Átverhették a CBS-t a rivális kampánystábok. A csatorna leghitelesebbnek tartott műsora katonai kötelezettségei megszegésével vádolta Busht, 1972-73-ban készült dokumentumokra hivatkozva. A papírokat azonban feltehetően szövegszerkesztővel írták, keltezésük után legalább tizenöt évvel. A televíziós csatornát a Demokrata Párt elnöksége és Kerry kampánystábja vezethette félre, őket viszont jó eséllyel a republikánusok.
Csapdahelyzetbe került az Egyesült Államok talán legelismertebb, legnagyobb hitelű hírmagazinja, a CBS 60 Minutes című magazinja. A műsor legutóbbi adásában több, eddig nem ismert dokumentumot mutattak be, melyek szerint Bush nem teljesítette kötelességeit a Nemzeti Gárdában. Az elnök a vietnami háború idején protekcióval került a víkendhadseregnek számító tartalékhaderőhöz, így elkerülte a frontszolgálatot.

A család tagad

A 60 Minutes birtokába került dokumentumokat a műsor szerint Bush 1972-73 közötti parancsnoka, Jerry Killian ezredes jegyezte. A parancsnok Bush szemére vetette, hogy két gyakorlatot és egy kötelező orvosi vizsgálatot is elmulasztott, mely pilótaengedélye elvesztését vonta maga után.

A papírok a műsor értesülései szerint Killian hagyatékából kerültek elő, ez magyarázhatta, hogy a Bush szolgálatáról korábban minden iratot nyilvánosságra hozó Fehér Ház nem tudott róluk.

Rajongott Bushért

A dokumentumokkal kapcsolatban azonban erős, és megalapozottnak látszó gyanú merült fel. Egyrészt Killian családja határozottan tagadta, hogy azokat a feljegyzéseket csak elvétve, általában sajtpapírokra kézzel firkantó ezredes készítette volna. Fia, Gary Killian szerint 1984-ben elhunyt édesapja "nem tartott magánál ehhez hasonló személyi aktákat, nem is állt volna érdekében ezt tenni", jelentette az CBS-szel rivális ABC televízió hírműsora.

Killian özvegye, Marjorie Connel szerint ráadásul férje határozottan kedvelte a fiatal Busht. "Úgy tudom, remek pilóta és remek gárdista volt, a férjem boldog volt, hogy alakulata tagja lehetett", jelentette ki.

Tizenöt évet tévedtek a hamisítók

Ennél is súlyosabb bizonyíték, hogy tucatnyi szakértő minősítette hamisítványnak a papírokat. A Bush hanyagságát igazoló dokumentumok szerkesztettsége arra utal, hogy nem a kor technikájával készültek. Az iratokat a Microsoft Word alapbetűtípusával, az írógépeken nem használt Times New Romannal írták. Árulkodó jel az is, hogy az angol sorszámnévképző -th megemelve, szuperszkriptként szerepel a dokumentumokon. Ez írógéppel kivitelezhetetlen, a szövegszerkesztő szoftverben viszont alapbeállítás.

Gyanús a betűk eloszlása is, míg a gépelt szövegekben egyenletes a betűköz, a dokumentumokon a szövegszerkesztőkre jellemzően betűmérettől függően eltérő. A sorköz is árulkodó, a dokumentumokban tizenhárom pontos sorközt mértek, ez szintén csak számítógéppel megvalósítható. Killian ezredes 1972-ben egészen biztosan nem használta a majd tizenöt évvel később kiadott Word szövegszerkesztőt. Igaz, családja szerint írógépet sem igen használt.

A tények ismeretében a Drudge Report értesülései szerint a CBS belső vizsgálatot kezdeményezett. "A hírosztály hitele és egysége a tét, ha hibáztunk, kijavítjuk", nyilatkozta a hírblognak a csatorna egyik, neve elhallgatását kérő vezetője. Elmondása szerint a riportot készítő Dan Rathert, az Egyesült Államok egyik legismertebb tévés oknyomozó riporterét "alapjaiban rázta meg a hamisítás híre. Rather személyesen kívánja korrigálni hibáját.

Kampánystábok háborúját sejtik a háttérben

A már-már egyértelmű hamisítási ügyben most azt próbálják kideríteni, kitől származhattak a dokumentumok. Egy, a Washington Prowler című online lap értesülései szerint a papírok hat hete kerültek a Demokrata Nemzeti Bizottság (DNC - a Demokrata Párt elnöksége) birtokába. A dokumentumok eljutottak John Kerry demokrata jelölt kampánystábjához is. Egy, a Prowlernek nyilatkozó demokrata tisztviselő szerint forrásuk "egy nyugdíjas hadügyi tisztviselőtől" kapta a papírokat.

Feltételezések szerint a dokumentumokat vagy a DNC, vagy Kerry kampánya juttathatta el a 60 Minuteshez. A hírműsor szerkesztőségében ugyan felmerültek kételyek - ezek közé tartozott többek között Killian aláírásának hitelessége is - a papírok hitelességével kapcsolatban, ennek ellenére a közlés mellett döntöttek.

Több elemzőben is felmerült azonban, hogy a nyilvánvalóan hamis dokumentumok bemutatása inkább árt, mint használ Kerry kampányának. A Prowler értesülései szerint a CBS tévedését leleplező ABC hírosztálya dolgozóinak többsége ugyan azt gondolja, hogy a vetélytársat a DNC és Kerry kampánya ültette fel, a papírok könnyű leleplezhetősége azonban sokak szerint arra utal, hogy republikánus trükkről van szó. Többek szerint Karl Rove, Bush kampányguruja és egyszemélyes agytrösztje állhat az átverés mögött, írja a médiaügyekben általában jól tájékozott Prowler.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.