Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Lemondott a Mirror főszerkesztője

2004.05.15. 09:13
A Mirror bocsánatot kért, a főszerkesztő távozott - a bulvár lap egyértelműen hamis fotókat közölt irakikat kínzó állítólagos brit katonákról.
Hatalmas betűkkel szedett, első oldalas főcímben kért elnézést a szombati Daily Mirror azoknak a hamisnak bizonyult fotóknak a közlése miatt, amelyeken a lap korábbi állítása szerint Irakban szolgáló brit katonák láthatók egy iraki őrizetes brutális kínzása közben. A második legnagyobb brit bulvárlap szombati kiadásának teljes első oldalát az "Elnézést, át lettünk verve" főcím foglalja el.

A lapot kiadó cég, a Trinity Mirror igazgatótanácsa - miután az ügyben indított vizsgálat gyakorlatilag bebizonyította a két hete közzétett fotók hamisítvány mivoltát - már péntek este nyilatkozatban közölte: a cég "fenntartások nélkül" elnézést kért a hamis fotók bemutatása, és a brit hadseregnek ezzel okozott erkölcsi kár miatt.

Kirúgták és kivezetetteték a főszerkesztőt

Az utóbbi évek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányába ugyancsak péntek este belebukott az újság főszerkesztője. Londoni kommentátorok még péntek este is bizonytalanok voltak annak megítélésében, hogy Piers Morgan lemondott-e, vagy menesztették, de szombat hajnalra bizonyossá vált, hogy a főszerkesztőtől a kiadó igazgatótanácsa vonta meg a bizalmat. A BBC rádió úgy tudja: Morgan az utolsó pillanatig kitartott a fotók valódi mivoltával kapcsolatos eredeti álláspontja mellett, és nem volt hajlandó elnézést kérni. A cégvezetés ezután felmondott neki, mégpedig azonnali hatállyal, és Piers Morgant rögtön "ki is vezettették" a szerkesztőség épületéből.

A fotó hamis, de azért kínoztak?
Az ITV brit kereskedelmi tévé péntek éjjel a fejlemények ellenére levetített egy már jó előre beharangozott interjút, amelyben a Mirror által korábban a fotók valódiságának egyik hitelesítőjeként azonosított, de meg nem nevezett brit katona azt mondta: a brit hadsereg is elkövetett visszaéléseket iraki őrizetesekkel szemben. A katona, akinek arcát nem mutatták, kijelentette: szemtanúja volt iraki foglyok ütlegelésének, rugdosásának, egyéb módon történt kínzásának. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem módszeres visszaélésekről van szó, hanem "elszigetelt esetekről, amelyek nem jellemzik az egész hadsereget".

A kiadó közleményében csak az állt, hogy a történtek után "nem lenne helytálló", ha Piers Morgan főszerkesztő a szerkesztőbizottság élén maradna. A Mirror, amely kezdettől élesen ellenezte az iraki háborút, május 1-jén tette közzé a fekete-fehér képsorozatot, azt állítva, hogy azt "kiábrándult" brit katonák adták át. A képsorozaton egy csuklyával letakart, ingre és alsóneműre vetkőztetett férfi látszik, akinek állítólagos kínzói - a lap szerint a Queen's Lancashire Regiment nevű elit alakulat katonái - hol a fejére taposnak, hol ágyékát ütlegelik puskatussal; az egyik kép azt mutatja, amint a "foglyot" egy brit katona éppen levizeli

A brit hadsereg bocsánatkérést követelt

Angliában találták meg azt a teherautót, amely a Daily Mirror bulvárlap súlyos botrányt kavaró, állítólag Irakban készült fogolykínzós fotóin látható - közölte pénteken a brit királyi katonai rendészet, gyakorlatilag megerősítve a kormány által már tényként bejelentett közlést, hogy a fotók hamisak. Az érintett ezred pénteken bocsánatkérést követelt a laptól.

A katonai rendőrség, amely az éppen két hete kirobbant botrány kezdete óta vizsgálja az ügyet, pénteken bejelentette: a Territorial Army, vagyis a brit hadsereg tartalékos állományának egyik Lancashire grófságbeli laktanyájában van az a teherautó, amelynek platóján a fotósorozat készült az állítólag iraki foglyukat kínzó brit katonákról. A katonai rendészet szerint kétséget kizáróan sikerült azonosítani a járművet a képeken látható karcolások és egyéb külső jegyek alapján.

Geoff Sheldon dandártábornok, a botrányban érintett elit alakulat, a Queen's Lancashire Regiment vezénylő parancsnoka az ügyben tartott pénteki sajtótájékoztatón közölte: a teherautó soha nem járt Irakban. Sheldon bocsánatkérést követelt a Daily Mirrortól.

Az al-Kaida poszternek használja a felvételeket

Az alakulat katonái a pénteki tájékoztatón külön demonstrációt is tartottak a képek hamis mivoltának további bizonyítása végett. Bemutatták egyebek mellett, hogy az ezred milyen fegyvereket használt Irakban, és bemutatták azt a típust is, amely a fotókon szerepel, viszont nem volt az Irakba vezényelt egység felszerelésének része.

Az ezred korábbi parancsnoka, David Black ezredes azt mondta: a Mirror fogolykínzós fotóit az al-Kaida terrorhálózat toborzó központjaiban "poszterként" használják a jelentkezők gyűlöletének fokozására.

Adam Ingram brit hadseregügyi államminiszter a londoni alsóházban már előző nap bejelentette, hogy a képek vizsgálata még tart, de az már "kategorikusan cáfolható", hogy a fotók Irakban készültek volna.

Az iraki háborút élesen ellenző, baloldali irányzatú bulvárlap két hete közölte a súlyos belpolitikai botrányt keltő fotókat, amelyeken a hozzájuk fűzött magyarázat szerint a Queen's Lancashire Regiment katonái egy iraki őrizetest vetnek alá brutális kínzásnak. A képek valódiságát azonban már akkor sok szakértő megkérdőjelezte.

A Mirror legnagyobb vetélytársa, a The Sun pénteken közölte: 50 ezer font (19 millió forint) jutalmat ad annak, aki értesülésekkel szolgál arról, honnan eredhetnek a hamisnak minősített képek.