Miközben európaiak milliói adakoznak a cunami sújtotta Thaiföld újjáépítéséhez, az Európai Unió büntetővámmal sújtaná az ország legnagyobb bevételi forrását jelentő halipart, jelentette a Scotsman. A büntetővámot egy módon kerülheti meg a thai kormány, ha nemzeti légitársasága 1,9 milliárd euró (469 milliárd forint) értékben rendel az Airbus új szuperjumbójából, az A380-ból.
Pénzelvonás
Az EU legnagyobb rákbeszállítója, Norvégia védelmében készül a büntetővám bevezetésére. A világ legnagyobb ráktermelőjeként Thaiföld féláron kínálja a terméket a norvég cégekhez képest. A védővámok alternatívajáként felajánlott repülővásárlással az EU repülőgyártóinak teremtene piacot, azaz bujtatott támogatást nyújtana a több milliárd dollárt felemésztő fejlesztésű A380-as költségeinek megtérüléséhez.
Az Oxfam nemzetközi segélyalapítvány felháborítónak tartja az EU döntését. A halipari termékekre kivetett büntetővámok eddig is évi 186 millió euró bevételi kiesést jelentettek a kelet-ázsiai gazdaságoknak, írja a Scotsman.
Bár az EU egyik programja a fejlődő országok gazdaságának felzárkóztatására pont vámengedményeket javasol, a thai halipar termékeit öt éve eltávolították a listáról. Azóta tizenkét százalékos vámmal sújtották a thai rákot, a szomszédos Malajzia termékei után ugyanakkor csak négy százalékot kellett befizetni.
Védik a piacot
Az EU más téren is védi piacait. December 31-étől kezdődően 3 480 eurós büntetővámot vetett ki a tonnánként az illatszeriparban használt, szénaillatú kumarinra. Tette mindezt a francia Rhodia vegyipari cég, az egyetlen európai kumarintermelő védelmében.
"Amikor teljes országokat sújtott le a katasztrófa, egyszerű bűncselekmény vámot kivetni termékeikre", reagált az Oxfam az EU vámrendelkezéseire. A vámok ideiglenes eltörlése nagyot lendítene az országok újjáépítésén. Sri Lanka már kezdeményezte is az EU-nál és az Egyesült Államoknál a textiliparát sújtó vámok ideiglenes eltörlését, írja a Scotsman.