Mihály
10 °C
25 °C

Botrányos sorozatot mutathat be az MTV

2011.09.08. 15:58
Úgy tudjuk, a Hacktion című sorozat is szerepel az MTV októberben induló új műsorstruktúrájában. A Kálomista Gábor producer nevéhez fűződő, a hackerek titkos világát bemutató sorozat egyike volt azoknak, amiket úgy kapott meg tavaly nyáron a Duna TV, hogy mást rendelt meg. A Duna két produkció miatt pert indított, az akkori fideszes kurátorok pedig rendőrségi feljelentést terveztek az állítólag milliárdos nagyságrendű pénzek eltűnése miatt. Ám ebből végül nem lett semmi.

A Fonyódi Tibor (Tűzvonalban, Géniusz) forgatókönyvéből készült sorozat első hat részét tavaly nyáron forgatta le Kálomista Gábor Megafilm Kft. nevű cége 64 millió forintért a Jadedragon Kft.-nek, a Duna Televízió megbízásásból.

Sem tartalmilag, sem technikailag

A botrány akkor pattant ki, amikor kiderült, a Duna TV nem erre a sorozatra adott megbízást, hanem az Egy különleges emberre, ami hackerek helyett egy időutazó magyar vállalkozóról szólt volna. A Duna a nyolcrészes, egyenként félórás sorozatot 205,2 millió forintért rendelte meg a cégtől, amiből 184,6 millió forintot át is utalt. A sorozat, amit helyette kapott, tartalmában és technikailag sem hasonlított arra, amire megbízást adott.

Ugyanez történt a Suli buli című ezoterikus sorozattal is, ami helyett egy munkahelyi szituációs komédiát kaptak. Arra a szériára a See Walker Kft.-vel szerződtek, amely a munkát szintén továbbadta a Megafilmnek. Kálomista Gábor korábbi nyilatkozatai szerint mindkét esetben a forgatókönyvnek megfelelően, HD minőségben készítették el a sorozatokat, utóbbit 48 millió forintért. A Duna ebben az esetben 146,2 millió forintot utalt át a fővállalkozónak, az eredeti megbízás 162,5 millió forintról szólt.

„Mivel a vállalkozók nem azt szállították, amit megrendeltünk, a Duna TV a két eset miatt bírósághoz fordult, és polgári perben kívánta visszaszerezni az átutalt összegeket. Hogy mi történt azóta, nem tudom” – nyilatkozta az Indexnek A. Szabó Magda, a Duna volt alelnöke.

Az ügy pikantériája, hogy nemcsak a megrendelt filmek nem készültek el, a vállalkozók is eltűntek. Az Origo korábbi cikke szerint a Jadedragon Kft. és a See Walker Kft. tulajdonosa, Turi Sándor a cégeket néhány millió forintért eladta egy villanyszerelőnek és egy takarítónak. A megrendelő és a sorozatot legyártó cég között így nyoma veszett 120 és 98 millió forintnak.

A bírósági pert a Duna jogerősen megnyerte, nyilatkozta az Indexnek Szabó László, az MTVA kommunikációs igazgatója, majd hozzátette: "A cégek nem vettek részt a tárgyalásokon, elérhetetlenek, kézbesítési megbízottjuk sincs. A leszerződött összegeket vissza kellene fizetniük, sejthetjük, hogy sosem fogják, eltűntek a semmibe.”

Cselényinek ezért kellett mennie

A Duna volt vezérigazgatója, Cselényi László ugyan tavaly júliusi lemondásakor azt állította, azért távozik, mert a médiatörvény megszüntette a tv önálló gazdálkodását, és ezzel szerinte megszűnt a teljes önállósága, de a valódi ok az általa megrendelt gyanús sorozatok ügye lehetett.

Mint ismert, 2009 őszén a parlamentben az MTV-től elvont és a Duna TV-nek adott 2,4 milliárd forintos támogatásból Cselényi 1,3 milliárd forintos nagyságrendben nyolc sorozatot - két ifjúsági, három felnőtteknek szóló és három dokumentfilmsorozatot - rendelt meg, amelyekről sorra derült ki, hogy az átutalt összegek töredékéért más cégek készítették el őket.

Cselényi lemondásának így köze lehetett ahhoz, hogy néhány nappal hamarabb jelentette be Szabó László - aki akkor a botrányt kipattintó, a Duna TV-t felügyelő Hungária Televízió Közalapítvány kuratóriumi elnökségének fideszes delegáltja volt -, hogy a gyanús ügyletek miatt rendőrségi feljelentést tesznek. Szabó akkor azt mondta, felmerült a különösen nagy értékre elkövetett hűtlen vagy hanyag kezelés alapos gyanúja, mivel „a Duna Televízió 1,5 milliárd forint értékben szerződött külső gyártású produkciókra különböző cégekkel, ám azok ennek az összegnek a 68-70 százalékát lenyelték”.

Szabó László most az MTVA kommunikációs igazgatójaként arra a kérdésünkre, megtörtént-e ez a feljelentés, azt válaszolta, „nem tettünk feljelentést, mert az új médiatörvény szükséges és célirányos megszületése okán világosan látszott, a történetet maga a Duna TV fogja felgöngyölíteni, ahogy az meg is történt”.

Tegyük hozzá, hogy csak ebben a két esetben. Úgy tudjuk, a többi megrendelt filmmel és sorozattal kapcsolatban eddig nem történt sem bírósági eljárás, sem rendőrségi feljelentés, pedig Ókovács Szilveszter még februárban is azt nyilatkozta az Origónak, „csaknem egymilliárd forint szó szerint a kanálisba kerülhetett, vagy másképp mondva, elcsatornázták valakik”.

Szabó László kérdésünkre megerősítette, tavaly nyár óta csak ez a két per indult az ügyben, „rendőrségi eljárás a jövőben sem várható, a többi sorozat ügyét bíróságon szeretnénk tisztázni, ennek már folynak az előkészületei”.

Az eddigi két per eredményei láttán feltehetően a többi esetben sem sikerül bírósági úton visszaszerezni az elúszott pénzeket. Megkerestük a Budapesti Rendőr-főkapitányságot azzal kapcsolatban, hogy hivatalból indítottak-e ezekben az ügyekben nyomozást, de azt az választ kaptuk, "sajtónyilatkozat egy adott cégnél előforduló lehetséges visszaélések gyanújáról nem kellő és elégséges adat büntetőeljárás megindítására".

Folytatása következik

Érdekes körülmény hogy Kálomista Gábor, a két filmet elkészítő Megafilm Kft. producere a perről azt mondta az Indexnek, most hallott róla először.

Ennek ellentmondani látszik az a magát megnevezni nem kívánó, volt Duna tévés által elmondott történet, miszerint Kálomista – akit november 11-én, Ókovács megválasztása előtt a Duna TV vezérigazgatójának jelölt a Szalai Annamária vezette médiatanács – múlt év végén „egyezkedő látogatást” tett Ókovács Szilveszternél a Duna épületében. A beszélgetés után Ókovács állítólag kijelentette, őt meggyőzte Kálomista Gábor arról, hogy a megrendeléshez képest elkészült sorozatok még beleférnek a művészi szabadságba, és hogy semmi kivetni való nincs a színvonalukban, ezért műsorra tűzhetőek. (Az üggyel kapcsolatban megkerestük Ókovács Szilvesztert, ám eddig nem válaszolt levelünkre.)

Ez a Haction esetében a közeljövőben meg is történik, méghozzá az MTV-n, mivel az összevont közmédiumok vagyona, benne a filmek, sorozatok is, az MTVA-hoz kerültek, így ott dönthetik el, hol milyen műsor kerüljön adásba.

Információink szerint a kalandos előéletű Haction első hat részét október első hetétől az m1 tűzi műsorára, sőt nagyon valószínű, hogy Kálomista Gábor új szerződést kötött a köztévével a sorozat folytatására. Az MTI-ben közreadott forgatási képek alapján úgy tűnik, augusztusban újra munkához látott a stáb, de erről Kálomista és az MTVA kommunikációs igazgatója sem akart nyilatkozni, mondván, az MTV őszi műsorstruktúrájáról később akarnak bejelentést tenni.

Nem hivatalos értesülések szerint az új szerződésen pecsét van, a további 24 részt részenként nagyjából 11 millió forintért vállalta a producer.

Amit a Hacktionről tudni lehet

Fonyódi Tibor forgatókönyvíró honlapja szerint a sorozat első hat része nem a Megafilm, hanem a Generix gyártásában készült 2010 nyarán (producernek ő is Kálomistát jelöli meg). A történet a titkosszolgálatnak dolgozó és a kiberterroristák ellen harcoló „fehér galléros” hackerek, az Infrastruktúra-védelmi Osztag ügynökeinek titokzatos világába enged bepillantást. A fontosabb szerepekben Oroszlán Szonja, Hujber Ferenc, Dunai Tamás, Bicskey Lukács és Szente Vajk látható. A tavaly nyáron leforgatott hat epizód önállóan is megállja a helyét, de a sorozatnak csak egy részét képezi, és nem feltétlenül az elejét.

Idén áprilisban Fonyódi elkezdte a kiegészítő 24 epizód (24x25p) forgatókönyveinek írását, a forgatás nyár elején kezdődött, a harminc epizódból álló első évad utómunkálatai kora ősszel zárulnak. A Magyarországon, a nem is olyan távoli jövőben zajló, sci-fi-szerű sorozat első hat részét Csillag Mano (Szíven szúrt ország) rendezte, a folytatást viszont az MTI-ben augusztus 24-én közreadott képek szerint már az eddig főleg vágóként dolgozó Deák Kristóf vette át.