Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A fű zöld, az ég kék, október elsején délután két órakor elindult az RTL 2, amivel az RTL Klub végleg be akarja biztosítani fölényét a magyar televíziós piacon. Az elmúlt hetekben a csatorna heves kommunikációs csatába keveredett a UPC-vel és a Digivel, sajtóközleményeket csapkodtak egymáshoz, amelyekből csak az nem derült ki, hogy most akkor elérhető lesz-e az új csatorna műsora Magyarország első és harmadik legnagyobb kábelszolgáltatójának hálózatában.
Egy hete a Heti hetes műsorában beolvasták, hogy akkor mely szolgáltatókkal is sikerült megállapodnia az RTL 2-nek, ahova egyébként a humor nagyágyúit is száműzték. A közlemény szerint 3 millióan nézhetik már hétfőtől az RTL 2 műsorát, és év végén akár már 2 millió háztartásban is fogható lesz majd a csatorna. Ebből is kiderül, hogy a potenciális nézők számát csak megbecsülte az RTL: a szerződött műholdas szolgáltatók előfizetőinek és családtagjainak száma, a kábelszolgáltatók potenciális lefedettsége is benne van. A legnagyobb partner a Magyar Telekom, több mint 740 ezer bekötött háztartással, de a többi kis szolgáltatóval együtt is csak valamivel több, mint 900 ezer háztartásban lesz elérhető az RTL 2 októberben. Tehát a 3 millió úgy jött ki, hogy az egy háztartásban élők átlagos számából indultak ki, és felkerekítették az eredményt.
Viszont a körülbelül 640 ezer háztartásban elérhető UPC és a műholdas, valamint a kábelszolgáltatással együtt több mint 720 ezer lakásban fogható Digi egyelőre nem vette fel kínálatába a műsort, így pedig a körülbelül 3,6 millió tévével felszerelt háztartás kevesebb, mint harmadában látható csak az új csatorna.
Mindent újratárgyalnak
A közlemény másik furcsasága, hogy UPC-nek hívták a UPC Directet, pedig Magyarország legnagyobb kábelszolgáltatója, és a külföldön bejegyzett, műholdas elérést kínáló UPC Direct már évek óta két külön cég. Ugyan mindkét cég tulajdonosa az amerikai Liberty Global, de információink szerint a menedzsment nem nagyon egyeztet egymással, és amíg a UPC magyar képviselői tárgyalnak az RTL-lel, és aztán a külföldi vezetésnek is rá kell bólintania a megállapodásra, addig a UPC Directtel egyszerűbb az egyeztetés: a tárgyalásokat közvetlenül a külföldiek intézik. Ráadásul a UPC Direct és az RTL között szoros az együttműködése, a UPC Direct több szolgáltatást is nyújt a cégnek, így kölcsönös üzleti viszony miatt a Direct információink szerint nyomott áron jut hozzá az új adó terjesztési jogaihoz is.
A UPC kábelhálózatába azért is sem tudott gyorsan bekerülni az RTL 2, mert információink szerint a két cég most egyeztet az RTL összes többi adójáról is. Mivel most kell megújítani ezeknek az adóknak a sugárzási szerződését is. Egy-egy adó ára ezért nem csak attól függ, hogy melyik csomagba helyezi az adott szolgáltató, de attól is, hogy mellette a társaság mely testvéradóira fizet elő. Több adó esetén ugyanis jelentős kedvezményeket kaphat.
Az Index információi szerint az RTL 2 irányára, amennyiről a kisebb kábelszolgáltatók esetében a tárgyalás indul, akár 180 forint is lehet havonta és előfizetőként, ha a kábelcég csak ezt a csatornát akarja, és ezt is csak egy kisebb, drágább csomagba tudja belegyömöszölni. Ugyanakkor például az RTL a Coolért is 150 forintot kér attól a cégtől, amely más adóját nem szeretné átvenni.
Ha viszont a szolgáltató elkötelezi magát az RTL mellett és mind a hét adóját, a Coolt, a Film+-t, a Film+2-t, a a Sorozat+-t, a bulvártémákkal foglalkozó Reflektort, és a rémisztő lakodalmas rockot sugárzó Muzsika Tv-t és a Prizmát is átveszi, ráadásul nem is a legdrágább csomagba pakolja, jelentős árengedményt kap: a hét kábeladó és az RTL 2 ára kevesebb mint 400 forint, amiből az új csatornáért mindössze 75 forintot kérnek. Összehasonlításképpen nagyjából ennyibe kerül a HírTv is listaáron, persze havonta és előfizetőnként.
Hasonló alku zajlik a Tv2 és a kábelszolgáltatók között a novemberben induló SuperTv2-ről. Az új csatorna a legkisebb elérésű csomagban akár 200 forintba is kerülhet előfizetőnként és havonta, de ha a szolgáltató a legolcsóbb csomagba pakolja az adót, és megveszi a Fem3 és a Pro4 műsorait is, akkor ez az ár rögtön 80 forintra csökken. Úgy tudjuk, hogy a Tv2 már nagyon közel van a megegyezéshez a UPC-vel, amit az is megkönnyít, hogy a szolgáltató továbbítja majd a Super Tv2 műsorát a stúdiókból a budapesti elosztóközpontba, vagyis ugyancsak szoros az együttműködés a két cég között.
Meg akarnak állapodni
“A UPC Magyarországgal és Digivel a tárgyalások jelenleg is folyamatban vannak. Mivel az RTL 2 prémium csatorna, jelentős saját gyártású tartalmakkal, ezért annak előállítása is nagyon drága. Ahhoz, hogy a már kezdetben kialakított magas színvonalat a jövőben is tartani tudjuk olyan megállapodásokat kell kötnünk a szolgáltatókkal, ami ezt nem veszélyezteti” - válaszolta kérdésünkre Kolosi Péter, az RTL programigazgatója, aki szerint bármikor megjelenhet az RTL 2 ezen két szolgáltató kínálatában is. Erre akár már idén sor kerülhet.
Úgy tudjuk, hogy a két országos tévécsatorna az Antenna Hungáriával is előrehaladott tárgyalásokat folytat, hogy a Mindig TV csomagba bekerüljenek az új adók. Természetesen a fizetős csomagba, ingyenességről ebben az esetben szó sem lehet.
Az RTL-t és a Tv2-t is szorítja azonban az idő. Azért indították el ősszel az új csatornákat, hogy a jövő évről szóló reklámszerződések tárgyalásakor, vagyis november végén már meg tudják mutatni, mire is képes az új adó: hogy milyen műsorokat kínálnak a 29-59 év közötti nagy vásárlóerővel rendelkező városlakóknak, és hogy ezek a városlakók mennyire szeretik az új adók műsorait.
A tárgyalások rövid lezárásában bízhat az RTL, erre utal legalábbis, hogy a Nielsen bejelentette, hogy a csatornával egyeztetve november 1-től már elérhetővé teszi az RTL 2 nézettségi adatait. Információink szerint az első nap egy technikai hiba miatt még nem került be az új adó a Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszerébe, de kedden a teljes napon, a reklámozóknak oly kedves 18-49 év közötti korosztályban 1,1 százalékos közönségarányt ért el. Persze ez semmi a Tv2 múlt heti 18 százalékos eredményéhez képest, nem is beszélve az RTL Klub majdnem 30 százalékáról, de ezzel az eredménnyel azért az RTL 2 felküzdötte magát a legnézettebb tíz csatorna közé.
A Tv2 kicsit viszont le van maradva, hiszen csak novemberben indul a Super Tv2. A csatorna viszont bízik a visszatérő Hal a tortánban, a Nagy Duettben, vagy éppen Liptai Claudia és Till Attila új talkshow-jában. Meg persze abban, hogy a nézők örülnek majd annak, hogy már induláskor is elérhető lesz HD-minőségben az új adó. Ráadásul a tárgyalások sikerét jól jelzi, hogy a UPC hétfőn bejelentette: kínálatában mindenképpen szerepelni fog már idén a Super Tv2.