Ez a kutatás mindent megváltoztat a fotózásról, amit az iskolában tanítanak
A zavaró vizuális elemek szerepét elemzi egy tanulmány, amiben arra voltak kíváncsiak a kutatók, hogy elvonják-e a figyelmet a képen a lényegről a kiégett részek vagy a felesleges/belógó elemek. A hagyományos fotós oktatások nagyjából azzal indulnak, hogy megpróbálják beleverni a tanulók fejébe, hogy ezek elviszik a szemet, és elvonják a figyelmet a témáról. Jól kell komponálni, hogy ezek a szemetek eltűnjenek, és akkor lesz jó a kép.
Ha hihetünk a Kaliforniai Egyetem agykutatói által végzett teszteknek, akkor ez tudományosan megcáfolt hülyeség.
Két csoporton végeztek kutatást:
Az egyik csoportnak képeket mutogattak, és közben elemezték, hogy a résztvevők hova néznek a képen, és mennyi ideig vizsgálnak egy-egy területet.
Egy másik csoportot pedig arra kértek, hogy jelöljék be azokat a területeket a fotókon, amik szerintük valamilyen jelentést hordoznak, nem csak zavaró elemek.
Az alábbi képeken az első oszlopban látják a fotókat, a második oszlopban a megfigyelő csoport szemmozgását, a harmadik oszlopon pedig a lényeget megfejtő csoport értelmezését. A negyedik oszlopban a zavaró elemek helyét rajzolták ki a képen.
Az eredmény: a figyelő és az értelmező csoportok által kiemelt képterületek minden kép esetében jelentős átfedést mutatnak, míg a zavaró elemek minden esetben kívül esnek az fontosnak talált tartományokon.
Tehát, az emberek a lényeget keresik a képeken, akkor is, ha a fotó tele van lényegtelen vagy zavaró elemekkel. Ezek után nehéz amellett érvelni, hogy csak a szépen komponált és jól átgondolt fotó képes arra, hogy meséljen a nézőnek. Ugye?
Pedig mennyivel jobb dolog jó képeket nézegetni.