200 buszt kivonnak a forgalomból
További Belföld cikkek
- Pusztításba kezdett egy Zsiguli Budapesten, teli piroson vágódott be a másik autós elé
- Matolcsy György: A korlátlan erőforrások világa felé hajózunk
- Egyetlen szóval intézte el a bíróság kérdését a férfi, aki több ember otthonát is porig égette Pécsnél
- Orbán Viktor elárulta, hogy mivel kezdett foglalkozni 2009-ben
- A csúcsforgalomban füstölt el egy villamos Budán
Megbukott a BKV átalakításának programja, nem sikerült a cégnek elérnie a nullszaldó állapotát, miként azt Antal Attila vezérigazgató 2006 végi kinevezésekor megígérte. Az sem igaz, hogy a cég racionalizálása járatritkítás nélkül fog megtörténni, mondja a VEKE. A BKV még cáfol, de a csütörtöki közgyűlés elé kerülő előterjesztés a közlekedési céget látszik cáfolni.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerdán tartott sajtótájékoztatót, egy nappal azelőtt, hogy a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a BKV 2008-as viteldíjairól szóló előterjesztés, amit a városüzemeltetési bizottság kormánypárti többsége a szerdai ülésén támogatott.
A teljesítmény racionalizálása
A veszteség csökkentése, a fejlesztési források előteremtése "a kiadott teljesítmények még az utasok által elfogadható mértékű racionalizálásával válhat lehetségessé, amely éves szinten további 6 Mrd Ft megtakarítást eredményezhet" - fogalmaz igen konkrétan Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) előterjesztése a 2008-as járatritkításról.
De döntenie kell csütörtökön a városatyáknak buszgarázs- és/vagy remízbezárásról is:"2008-ban a teljesítményváltoztatás hatása csak részben jelentkezik, mivel az új menetrendek kialakítása és bevezetése legalább négy hónapot vesz igénybe, a feleslegessé váló telephely kiürítése fél év alatt lehetséges" - folytatódik az anyag, amely később megjegyzi, 200 buszt azonnal kivonnak a forgalomból.
Információink szerint az óbudai buszgarázs és a Bosnyák, illetve az Orczy téri villamosremíz bezárását tervezi a BKV - mindezt a kötöttpályás közlekedés előmozdításának jegyében!
Tovább erősíti, hogy komoly járatritkításra készül a BKV, hogy az üzemanyagon és a személyi állományon igyekszik spórolni: "3,8 Mrd Ft folyó eredményjavító hatást fejt ki 2008-ban a szolgáltatás mennyiségi változtatása. A paraméterkönyv változtatásából származó költségcsökkenések elsősorban a személyi jellegű és gázolaj költségek csökkentéséből származik"
A teljesítmény racionalizálása
A VEKE szerint mindezekből egyértelműen kiderül, hogy drasztikus járatritkításra lehet számítani, illetve az is, hogy csúcsidőben is tervez a BKV járatritkítást, hiszen olyankor a cég mind az 1200 busza az utakon van, ebből csak úgy 200-at nem lehet észrevétlenül kivonni.
A civil szervezet korábban kiszámolta, hogy a több mint 8 milliárd forintos megtakarításhoz a buszjáratok 25%-os ritkítása szükséges. Ez nagyjából 40 vonal teljes megszüntetését és további ritkításokat jelenthet (Bővebben, milyen járatokat ritkítulhatnak jövőre?).
BKV: nem lesz járatritkítás
A BKV a konkrétumok ellenére a jövő évi paraméterkönyvvel (összmenetrenddel) kapcsolatban továbbra is hallgat, legfeljebb óvatosan fogalmaz: "Korai arról beszélni, hogy milyen értékben változik majd a paraméterkönyv, hiszen arról később lesz döntés, ezen kívül a módosítás nem fogható fel pusztán gazdálkodási kérdésként" - nyilatkozta az MTI-nek szerdán a VEKE sajtótájékoztatójára reagálva Somodi László vezérigazgató-helyettes.
Tóth Norbert, a BKV vezérigazgató-helyettese az állami árkiegészítés megszűnésével magyarázta az elővárosi közlekedés drágulását az MTI-nek. Cáfolta azokat az ellenzéki és civil felvetéseket, miszerint járatritkításokkal akarnák csökkenteni a jövő évi 8 milliárd forint körül várható veszteségüket. Cáfolta azt is, hogy az átszervezések miatt esetleg felszabaduló buszgarázsok egyet jelentenének azzal, hogy 40 buszjárattal, 200 busszal kevesebb közlekedne. Mint mondta, más garázsból is indulhatnak az adott járművek.
A létszámleépítésekkel kapcsolatban Somodi azt mondta, ha a kötöttpályás közlekedést helyezik előnybe, vagy a szóló buszokat csuklós járművekkel váltják ki, akkor adott számú utas kevesebb járművezetőt igényel, de a BKV jelenleg több száz fős járművezetői hiánnyal küzd, így buszvezetők elbocsátásáról nem lehet beszélni. Az előterjesztés ugyanakkor létszámcsökkentésről ír.
A VEKE arra is felhívja a figyelmet, hogy a járatritkítással megspórolandó 8-9 milliárdos hiány eltörpül a BKV által menedzselt 4-es metró projekt költségtúllépése mellett.
A civil szervezet szerint várospolitikailag katasztrofális döntést fog hozni csütörtökön a közgyűlés, mivel az utasvesztés az autóforgalom növekedésével jár, ami növeli dugók számát, a környezetszennyezés mértékét és zajterhelést. Az Európai Unió elvárásaival is teljesen ellentétes a közlekedési cég teljesítménycsökkentése.
VEKE: kétes sikerrel kecsegtet a tarfiaemelés
A civilek szerint a csütörtökön a Közgyűlés elé kerülő tarifaemelési javaslat sem hozza meg a várt hatást. Hagyó Miklós előterjesztésében általános, 13%-os tarifa-, jegy- és bérletáremelés, illetve az éjszakai jegy bevezetése (350 Ft) szerepel, továbbá drasztikusan drágul a Budapest határán kívülre szóló nyugdíjasbérlet az állami normatíva megvonása miatt (496-ról 5000 forintra, 1984-ről 18 ezer forintra nő a bérlet ára!).
A VEKE szerint az általános tarifaemelés (azaz hogy nincs megkülönböztetve a bérlet és a jegy árának emelése) újabb utasvesztéshez járul hozzá. Hiszen a bérletesek közül sokan inkább majd jegyet vesznek vagy egyszerűen bliccelnek, legalábbis az eddigi tapasztalatok ezt mutatták.
A szervezet szerint ezt a 2007-es év ékesen bizonyítja, amikor ugyancsak 13%-os tarifaemelés volt, ám a bevételek csupán 0,8%-kal nőttek. Maga az előterjesztés sem túl optimista: miközben az infláció 8,2%-kal emeli a BKV számára a költségeket, a 13%-kos jegyáremeléssel kapcsolatban csupán 5,2%-os bevételnövekedésre számít, vagyis utasveszteséggel számol.
Éjszakai jegy, de hogyan?
A tarfiaemelés több órás vita tárgya volt a városüzemeltetési bizottság szerdai ülésén is, ahol Tóth Norbert, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az eredeti, 10%-os tarifaemelési javaslathoz képest 750 millió forinttal származik több bevétele a cégnek abból, ha átlagosan 13%-os lesz a díjemelés.
A civil szervezet szerint az éjszakai jegyek bevezetése inkább csak az utasok kényelmetlenségeit fogja növelni, a BKV bevételeit nem különösebben. Nehéz elképzelni ugyanis, hogy mind a 100 éjszakai buszra jegyet is árusító biztonsági őrt szerződtet a cég, éjszaka pedig máshol nem lehet jegyet vásárolni.
Képviselő úr, kérem
A VEKE ezért arra kérte szerdai sajtótájékoztatóján a Fővárosi Közgyűlést, hogy ne támogassák ilyen formában az előterjesztést, mivel az sokkal inkább a fővárosi közösség térvesztéséhez, az utasok elpártolásához, és nem a BKV fejlődéséhez, bevételeinek növekedéséhez járul hozzá.
A VEKE szerint a tarifaemelést az inflációhoz kellene igazítani megelőzve az utasvesztés újabb hullámát, továbbá kérik, hogy a városatyák az előterjesztésben szereplő, a járatritkítás burkolt előkészítésére (garázsbezárás, létszámcsökkentés, buszkivonás) is mondjanak nemet.