Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Fél órával később indulna a kisföldalatti

2007.12.07. 17:38
A 2008-ra tervezett járatritkítások első konkrét bejelentése hangzott el pénteken. Cserébe a BKV luxusmetrónak hívja majd az 1-es metrót. Napi 120 utastól válnak meg. A VEKE szerint az utasok épp azért használják a földalattit, mert sűrűn jár.

Reggel fél öt és hat óra között ritkítaná a kisföldalatti járatait a Budapesti Közlekedési Zrt (BKV), adta hírül az MTI pénteken.

Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs és értékesítési vezérigazgató-helyettese elmondta, a 4 óra 30 perces üzemkezdet és 5 óra között mindössze 100-120 utas utazik a földalatti járművein, amelyek reggel 6 óráig 3,5 percenként közlekednek. A BKV szerint ebben az időszakban fele ennyi jármű is képes lenne elszállítani az utasokat.

A kisföldalattit, más néven az 1-es metrót naponta 100-120 ezer utas veszi igénybe, ez évente körülbelül 30-35 millió utast jelent. Csúcsidőben a földalatti 100 másodpercenként indul, a késő esti órákban 7 perc a járatok követési ideje. Egy szerelvény egyidejűleg körülbelül 200 utast tud szállítani.

Luxusmetrót ígérnek

Augusztus óta a földalatti mind a 22 kijáratát a teljes üzemidőben biztonsági őrökkel zárták le, így a szerelvényekre csak fizető utasok juthatnak fel. A szigorított ellenőrzés a BKV-nak havonta 30-40 millió forintos pluszbevételt jelentett, amely az őrzés költségeinek levonása után néhány millió forintos bevételnövekedést eredményezett.

A szigorított ellenőrzést a társaság januártól is fenn akarja tartani, de nem a teljes üzemidőben, és csak a legforgalmasabb állomásokon; ilyen például a Deák tér, az Oktogon és a Mexikói út.

A BKV az Andrássy út arculatához kapcsolódóan egyfajta "luxusmetró" imidzset alakítana ki a földalatti állomásain, elsősorban az utasok korszerűbb és részletesebb tájékoztatásával. Néhány éven belül szükségessé válik a 70-es években beszerzett, mára elöregedett járműpark cseréje is.

A BKV-bejelentés előtt két nappal a cég honlapján a tervezett járatritkításokat indokló videó került fel. A felvételeken szerepelt a kisföldalatti is, amint nem, vagy alig szállít utasokat. A felvételek egy része viszont 4:26-kor, még üzemkezdet előtt készültek.

A videóból kisebb botrány lett a járatritkításról és tarifaemelésről tárgyaló városüzemeltetési bizottság szerdai ülésén is, ahol végül a kormányoldal sem támogatta a BKV jövő évi koncepcióját. Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának civil tagja a felvétel miatt a cég kommunikációs igazgatójának, Regőczi Miklósnak a felmentését kezdeményezte.

A BKV járatritkításait magyarázó internetes videóval kapcsolatban kérdésre válaszolva Regőczi Miklós a Független Hírügynökségnek a videó utóéletével kapcsolatban azt mondta, a reakciók miatt döntöttek úgy, hogy leveszik azt a cég honlapjáról. A film 200 ezer forint plusz áfába került, nem fizetett hirdetésként tették közzé, nem mutatták be sajtótájékoztatón, azok látták, akik rámentek a BKV honlapjára, és érdekelte őket a téma.

VEKE: Ámokfutásba kezdett a BKV

"Folytatódik a BKV ámokfutása, most már egészen nyíltan a budapesti utazóközönség kárára" - reagált a hírre Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja.

Vitézy Dávid nem érti, hogy ilyen bejelentések mellett, mit ért a BKV a jövő évi paraméterkönyv (összmenetrend) társadalmi vitája alatt.

"A BKV jelenleg a kínálati szolgáltatás szétverésén dolgozik, hiszen a kisföldalattit pont azért használják sokan, mert tudják, hogy nem kell rá várni. Ha az előnye elveszik, ezek az utasok elpártolnak" - mondta az Indexnek Vitézy.

A BKV 10-15%-os teljesítménycsökkentést hajtana végre 2008-ban a tarifák 10-15%-os emelése mellett, de erről még meg kell győznie a főváros vezetését is. A Közgyűlés december 20-án dönt a járatritkításról és a tarifaemelésről.