Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Üresjáratot hazudik a BKV

2007.12.04. 20:57
A közlekedési cég szerint nincs utas a kisföldalattin 4:26-kor. Persze, hiszen 4:30-kor indul. A cég a járatritkítást próbálja indokolni - néhol érthetetlen gyengeelméjűséggel. Küldjön ön is képet, videót, ha ön is így, vagy ellenkezően látja!

Őszinteségét és filmnyelvi eszközeit tekintve a 70-es, 80-as évek szellemiségében fogant, a járatritkításokat, járatmegszűntetéseket propagáló film került fel a BKV oldalára kedden.

A 12 perces videó (fent látható) a budapesti járatok kihasználatlanságára próbál rávilágítani. A filmes eszközök egy része érthető: hosszú, unalmas svenkek megállókról, üres buszokról, metrókról és villamosokról. Még annak is elmegy a kedve a BKV-től, akinek eddig volt.

Másrészről viszont meglepő a „kihasználatlan járatok” szelekciója. Idegen szóval manipulatívnak is nevezhetnénk, de csak azért nem tesszük, mert a tények önmagáért beszélnek:

  • Csúcsidőn kívül, egy belvárosból a külvárosba tartó járatnak sosem lesz nagy kihasználtsága (a hivatkozott 37-es, 137-es busz pl.) a külvárosi végállomástól nem messze. Értelemszerűen nem szimmetrikus az utasok eloszlása.
  • A két óbudai járatot ráadásul az idén sűrítették be a zsúfoltság miatt (!).
  • A remizből kigördülő szerelvényen sosincsenek utasok. A üres kisföldalattiról 4:26-kor készült a videó az Oktogonnál, ám az első vonat csak 4:30-kor indul a végállomásról (!). Reméljük csak a videósnak ment el az esze, nem a cég sajtóosztályának.
  • A Vörösmarty téri végállomás azért üres, mert nincs turistacsúcs korán reggel vagy késő este. A Mexikói út és a Deák tér között bonyolódik az utazások nagyja. A Vörösmarty téri végállomás történelmi adottság tehát, forgalmából nagy tévedés következtetéseket levonni az egész vonalra.
  • A 21-es busz kihasználtsága megint csak nagyban függ a turizmustól, illetve ezzel járnak dolgozni a fizikusok a KFKI-be. Feltűnik az üres 90-es busz is: a BKV-hálózat tökéletesítésében nagy szerepet játszó Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja, Vitézy Dávid szerint azért, mert nincsenek a buszok összehangolva.
  • A 37-es villamos – amin azért bőven utaznak még csúcsidőn kívül is – azért üres félig, mert a BKV/Fővárosi Önkormányzat nem újította fel a pályát, és emiatt a busz 20 percet ráver. Ugyanez igaz egyébként a megszüntetni tervezett 12-es villamosra: visszavágták a vonalat, és lassú a pálya, emiatt nem használják az emberek.
  • Miért nincs bemutatva az ugyancsak visszavágásra ítélt 9-es, 86-os, 6-os busz?
  • Hiába mantrázza újabban a BKV: attól, hogy a budapesti tömegközlekedésből kivonjuk a járatokat (buszt, villamost), nem kevesebb károsanyag keletkezik, hanem több a folyamatosan szaporodó autósok miatt. A busz fajlagosan környezetkímélőbb, mint az autó.

Ha ön mindezek ellenére kihasználatlan vagy zsúfolt járatokkal találkozik, küldjön be képet, videót szerkesztőségünkbe! Tüntesse fel a felvétel dátumát és idejét.

A BKV és a főváros közlekedési ügyekben érintett politikusai (Hagyó Miklós, Lakos Imre, Wintermantel Zsolt stb.) december 5-én tárgyalnak a járatritkításról a városüzemeltetési bizottság ülésén (amit valamiért következetesen társadalmi egyeztetésnek neveznek). A végső döntést járatritkításról és a tarifaemelésről a közgyűlés hozza meg december 20-án.