Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Búcsú minden második busztól

2007.12.12. 17:52
A VEKE kiszámolta, mivel járna, ha a buszokon 8 milliárdot spórolna a BKV. Ijesztő az eredmény: csúcsidőn kívül 42%-kal kevesebb busz indulhatna el, és a bevételkieséssel még nem is számoltak. A BKV már vizsgálja a VEKE számítását.

Majdnem minden második buszt ki kéne vonni a budapesti forgalomból csúcsidőn, ha a főváros ragaszkodik ahhoz, hogy a BKV-nak a jövő évre tervezett 8,15 milliárd forintos hiányát járatritkításokkal akarja megspórolni, állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

A járatritkítás egyszerű logikai levezetése a BKV-tól (Forrás: BKV)

A főváros városüzemeltetési bizottsága szerdán bólintott rá a BVK azon előterjesztésre, miszerint 2008-ban több mint 8 milliárd forintot kellene takarékoskodni a járatokon a nullszaldó eléréséhez.

Szakmai körökben azóta is vitatott, hogy a budapesti közlekedés hosszú távú fejlődését figyelembe véve, valóban a járatritkítással jár-e legjobban a város, illetve a BKV. (Miskolcon pl. nem jött be a járatritkítás, igaz ott egy 40 százalékos tarifaemelés is kísérte.) Sőt, még az sem bizonyosodott be, hogy egyáltalán meg lehet-e takarítani ennyi pénzt csupán járatritkításokkal.

A VEKE szerint, ha a BKV - fenntartva, hogy a kötöttpályás közlekedés teljesítményét nem csökkenti - valóban 8 milliárd forintot akar megspórolni a járatokon, akkor a buszágazatból összesen 1,854 férőhelykilométernyi teljesítményt kell kivonnia.

(400 forintba kerül egy kilométernyi megtett út egy BKV-busznak, egy buszon pedig átlagosan 91 férőhely van).

Nem csúcsidőben, nem villamost

Tekintve, hogy a budapesti buszok 8,063 milliárd férőhelykilométert teljesítettek 2007-ben, a kivonandó teljesítmény 23 százalékos teljesítménycsökkentést jelentene, vagyis minden negyedik busz nem indulna el jövő év tavaszától, az új paraméterkönyv életbe lépésétől. (A BKV büdzséjét nem terhelő kerületi és áruházi - Tesco, Auchan stb. - szerződéses járatokat nem számítva).

Figyelembe véve - számol tovább a VEKE -, hogy a BKV nem a csúcsidőben közlekedő buszokon akar spórolni, hanem a csúcsidőn kívüli, hétvégi, késő esti, kora reggeli, illetve éjszakai járatokon, még drasztikusabb csökkenést kell végrehajtania.

A budapesti BKV-buszok összteljesítményének közel felét, legalább 45 százalékát a csúcsidei forgalom adja. Ha tehát ehhez nem nyúl a BKV, de tartani akarja magát a teljesítmény csökkentéséhez, akkor a maradék 55 százalékon kell spórolnia.

Ez pedig azt jelenti, hogy 8 milliárd forint megspórolásához 41,8 százalékos teljesítménycsökkentést kell végrehajtani a buszjáratokon nem csúcsidőben.

A VEKE szerint a helyzetet súlyosbítja, hogy az utasok elvesztéséből járó bevételkieséssel nem is számoltak, pedig a megtakarítás mellett ezzel is kell kalkulálni (kevesebb busz, kevesebb utas, kevesebb eladott bérlet/jegy). Ha pedig a kötöttpályás közlekedéssel váltanák ki a kieső buszokat, jó tudni, hogy a villamos kétszer drágábban tesz meg egy kilométert, mint egy busz.

Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgazgató-helyettese az Indexnek a VEKE számításai kapcsán elmondta, egyelőre nem tudja kommentálni, ők is csak szerdán kapták meg az anyagot, de vizsgálják, és amint tudnak, reagálnak rá.