További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Összességében 1,3 százalékkal nőtt a BKV-n utazók száma 2006-os képest 2007-ben, derül ki abból az éves beszámolóból, amit kedden fogadott el a BKV igazgatósága, és amire várhatóan a cég felügyelőbizottsága is rábólint.
Vagyis a BKV utasainak 2000 óta tartó folyamatos csökkenése hét év után megfordult.
A trolikon érezhető leginkább az utasszám-növekedés, 2,5 százalékkal többen utaztak rajtuk, mint 2006-ban, de többen szálltak villamosra (+1,6 százalék), buszra (+2 százalék), metróra (+0,9 százalék) és a földalattira (+0,7 százalék) is. Csak a HÉV kihasználtsága csökkent tavalyelőtthöz képest 3,6 százalékkal.
Balogh Zsolt helyettesíti Antalt
Antal Attila vezérigazgató akadályoztatása miatt - ismételt munkába állásáig, de legfeljebb március 31-éig - ideiglenesen Balogh Zsolt vezérigazgató-helyettes veszi át a BKV vezetését. Antal Attila vezérigazgatót vasárnap infarktus-gyanúval kórházba szállították, ezért jelenleg nem tud részt venni a cég munkájában.
Elmarasztalták a BKV kommunikációját
Két BKV-s üggyel is foglalkozott kedden a BKV tulajdonosi jogait gyakorló főváros gazdasági bizottsága, tájékoztatta az Indexet Dancs Gábor (SZDSZ). Az egyik határozat szerint a bizottság meg szeretné hallgatni Antal Attilát a használtbusz-tender ügyében, ha a felügyelőbizottság vizsgálata lezárul. Az üggyel kapcsolatos, Regőczi Miklós által folytatott hivatalos BKV-kommunikációt pedig túl offenzívnek találta a bizottság, ezért arra kérte a menedzsmentet, figyeljen erre oda a jövőben. Dancs egy konkrét példát is említett, amikor Regőczi a TV2-nek nyilatkozva nem akarta elismerni, hogy Antal Attila fia pénzt kapott a buszokra kiírt közbeszerzési eljáráson egyedül versenyben lévő Alfa Busz Kft.-től
A beszámoló adatai azért is érdekesek, mert a tömegközlekedési cég új menedzsmentje tavaly több alkalommal arról számolt be, csökken a BKV utaslétszáma, ezért 2008-ban járatritkításokat terveznek a működési költségek visszaszorítása érdekében.
"Mintegy nyolc százalékkal kevesebben vették igénybe a BKV Zrt. szolgáltatásait idén az első félévben, mint az előző évben" - nyilatkozta Regőczi Miklós, a közlekedési vállalat vezérigazgató-helyettese az MTI-nek 2007 szeptemberében.
Mint arról ősszel az Index is beszámolt, a BKV ekkoriban "gyártott ideológiát" a 2008-ra tervezett járatritkításhoz: kevesebben utaznak Budapesten, vagyis kevesebb járműre van szükség, más szóval a hálózatot a fizető utasok számához kell igazítani, mondták.
Ilyen - Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós által is hangoztatott - elmélet volt, miszerint a rendszerváltás óta megváltozott a város szerkezete, Budapest lakossága kétmillióról 1,7 millióra csökkent, ergó kevesebben utaznak a BKV járművein.
A járatritkításról nyíltan ugyan sem a BKV vezetői, sem az ügyben illetékes fővárosi politikusok sem beszéltek, de elejtett mondatokból, prezentációs ábrák sorrendjéből, főpolgármesteri nyilatkozatból egyértelműnek látszott, míg végül Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes az Indexnek adott interjújában azt mondta, az összteljesítmény legfeljebb 9 százalékos csökkentésére lehet számítani.
Az utasszám növekedése a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint ismét visszájára fordulhat, ha a cég ritkítja járatait, mondta el az Indexnek Vitézy Dávid, a szervezet szóvivője, aki szerint szándékosan közölt a cég ősszel hamis információt az utasszám változásáról. A VEKE szerint inkább örülni kellene annak, hogy nőtt a tömegközlekedést választók száma Budapesten.
Az Index kérdésére Regőczi Miklós azt mondta, a BKV igazgatósága által elfogadott beszámoló nem az összutasszámot, hanem a fizető utasokét tartalmazza, míg ő a Központi Statisztikai Hivatal jelentése alapján nyilatkozta az MTI-nek a buszok utasainak 8 százalékos csökkenését 2006 második és 2007 első féléve között.
Ezt az álláspontját a cég délután közleményben is megerősítette. "Az utasszámlálások alapján előálló forgalmi adatok alapján az igénybevétel - sajnálatosan - csökkenő tendenciája állapítható meg (...) 2007-ben a csökkenés örvendetesen lanyhult, de sajnos a csökkenést teljes mértékben megszüntetni nem sikerült."
Az utasszám és a forgalmi teljesítmény változása (2000-2007) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2002 | 2004 | 2006 | 2007 | ||||
Statisztikai (ágazati) utasszám | 1 428 374 | 1 409 799 | 1 354 571 | 1 281 094 | 1 298 004 | |||
Forgalmi teljesítmény (fhkm) | 20 812 498 | 20 977 910 | 21 332 951 | 21 248 991 | 21 308 000 |
Az Index birtokában lévő beszámoló ugyanakkor világosan összutasszámról beszél, amit nemcsak az eladott jegyek és bérletek alapján, hanem utasforgalmi mérésekkel együtt kalkulálnak, és ami egyébként beleillik a BKV korábbi éves utasszámadatainak sorába is. Csak jegyeladás alapján pl. nem lehetne különválasztani a troli, villamos, busz stb. utasait, márpedig a beszámolóban külön is szerepelnek.
A buszok utasforgalmát egyébként a légrugóba beépített műszerrel végzik (az összterhelést elosztják 70 kilóval, egy ember átlagos súlyával), a villamosokon és más járműveken pedig külön utasszámlálók számolják az utasokat. Egy járatot egy évben legalább egyszer megmérnek.
A KSH a személyszállításra vonatkozó adatait egyébként a közlekedési társaságoktól - köztük a BKV-től - kapja. Bár a Regőczi által említett 2007/6-os jelentést nem találtuk meg, a statisztikai hivatal honlapján fellelhető 2007-es decemberi kiadvány a személyszállításban valóban csökkenésről számol be, de nincs külön BKV-ról szóló adat.