További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az Indexnek is a birtokába jutott a BKV 2008-as járatritkítási, hálózatátalakítási - már konkrétumokat is tartalmazó - tervezete, amit csütörtökön mutatott be Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes Demszky Gábor főpolgármesternek és kabinetjének. Ez alapján fogadják el a BKV összmenetrendjét, a paraméterkönyvet.
Összességében elmondható: egy-két racionális, kis költséggel megúszható fejlesztés mellett a hálózat komoly megnyesésére készül a BKV, ami egy kényelmetlenebb szolgáltatást fog eredményezni 2008-tól. A sokat hangoztatott indok: a cégnek még 6-8 milliárd forintot kell megtakarítania a nullszaldó eléréséhez (2007-ben 16 milliárdos volt az éves deficit).
Átnéztük a jelenleg a BKV és a főváros között köröző munkaanyagokat (1, 2): megszűnő járatokat, jelentős ritkításokat (több járat csak munkanapokon, reggeltől kora estig fog közlekedni) és néhány ésszerű járatösszevonást találtunk.
226 busszal kevesebb fog közlekedni (jelenleg 1287 jár), ez Miskolc város egész buszparkjának felel meg. Ez önmagában nem lenne baj, tisztább lenne a levegő, de se villamosból (-4), sem troliból (-25) nem fog több közlekedni Budapesten, vagyis még több autós jöhet a városba.
A 2007-es szinthez képest a BKV 9,9 százalékkal kisebb teljesítményen fog szolgáltatni. (Hagyó Miklós az Indexnek adott interjújában ragaszkodott ahhoz, hogy ha lesz is járatritkítás, az a 10 százalékot nem fogja elérni.) 40-nel kevesebb viszonylaton utazhatunk az év második felétől.
Miközben valamivel sűrűbben jár majd a Szentendrei HÉV, jelentősen ritkul a gödöllői és a ráckevei: napközben (9-től 14-ig), hajnalban (4-től 7-ig), este (20-tól) óránként követik majd egymást a szerelvények, de nő a csúcsidei várakozási idő is 12 percről 30-ra, a csepelinél 10-ről 15-re.
A tervezett változások Pesten:
Belváros (V. kerület) és környéke (VI-IX.)
Megszűnik a 73-as trolibusz, a 72-es és a 76-os trolik fogják pótolni a hiányát. Ritkábban fog közlekedni a 9-es, hajnalban és késő este (8 után) nem fog járni a 15-ös busz, ahogy a 78-as troli sem.
Megrövidül a 37-es villamos, csak a Sörgyárig fog járni, teljesen megszűnik a 17-es gyors busz, és a 99-es járat is megrövidül (Blaha L. tér-Kispest, Határ út).
IV., XIII., XIV., XV. kerület
Megritkul az Újpalotán és Újpesten közlekedő forgalmas buszcsalád: a fekete 96-os busz késő este és hajnalban nem fog közlekedni, míg a piros gyorsjáratok, a 96-96A csak a Városkapuig mennének, megrövidül a 104-es. Jócskán megritkul rákospalotai a 12-es villamos (korábban megszüntetéséről volt szó): csak munkanapokon közlekedne, hajnalban és késő este egyáltalán nem.
Gyakorlatilag megszűnik a 30-as busz is (Újpest-Keleti pu. között járt), ami csak Újpest-Központig jön majd be Káposztásmegyer felől. A 20-as gyors busz ugyancsak kurtább lesz, a Baross tér és az Angyföldi állomás között járna csak.
A fekete 25-ös nem érinti az Erzsébet királyné útját és nem megy ki a XV. kerület széléig, helyét a piros 25-os veszi át, ami viszont csak hétköznapokon fog közlekedni. Ahogy a Bosnyák térről érkező 70-es is csak a Hubay Jenő térig fog menni. A 25A busz megszűnik.
A Baross tér és Újpalota között villamospótló buszként közlekedő 67-es villamos megszűnik, lerövidül a hosszú 32-es buszjárat is, csak a Bosnyák térig megy el az Örs vezér tere helyett.
XVI-XVIII. kerület
Megrövidül a 130-as busz vonala (Örs vezér térig), összevonják - amennyire lehet - a 46-os, a 175-ös, a 276E járatokat, helyettük a 46-os busz, a HÉV és 176E jelű busz marad. A 46-os jócskán megritkul eközben, hajnalban és késő este nem közlekedik.
Összevonják - a korábban nagy viharok közepette lerövidíteni szándékozott - 9-es buszt és a 62-est: Így Rákoskeresztúrról egy járattal el lehet majd jutni a Deák térig, igaz a 9-es ritkábban fog járni. Meghosszabbítják 161-est és a 162-est, az egyik az Örsig, a másik Kőbánya-Kispestig jár, cserébe megszűnik a gyors 61-es és a Keresztúr-busz.
A XVIII. Kerületben összevonják a 182-es és gyors párját a 282-es, illetve a 184-284-es járatokat (vagyis a gyorsok megszűnnek), a 93-as és a gyors 254-es megszűnik, a 183-as a Kőbánya-Kispestig meghosszabbítva közlekedik. Megszűnik az 55-ös busz is, az utasoknak az 54-essel és egyéb gyáli járatokra kell szállni helyette.
XIX-XXI, XXIII. kerület
Csepelt el fogja kerülni a 48-as busz, ami a 19-es vonalán fog közlekedni. A 19-es 36-os jelzéssel megy be Csepelre a Csillagtelepig: megszűnik az 55-ös és az 59-es busz, és a 66-os gyors. Az 52-es villamost jócskán ritkítják, hajnalban és késő este nem fog járni.
Tervezett budai változások:
I., III. kerület
Ahogy azt már ősszel sejteni lehetett, a 60-as és a 86-os busz lehet az egyik nagy vesztese a hálózat átalakításának: a 86-os busz Óbudáról csak a Batthyány térig fog közlekedni, de nem megy el a Batthyányig az Óbudáról jövő 60-as busz sem, rövidített útvonala a Szentlélek téren fog véget érni. Megszűnik továbbá az ugyancsak fontos 6-os busz is, aki Pestről ment Óbudára plusz egy átszállással számolnia kell.
XI., XXII. kerület
A 41-41A villamosok hajnalban és késő este csak rövidített útvonalon, a Forgalmi utca és a Kamaraerdő között közlekednek. A buszok közül összevonják a 40-es és a gyors 40-est, illetve a 41-est, a 150-est és a 250-est, az új járat a Savoya parkig megy majd. A 233-as gyors járat csak munkanapokon, csúcsidőben fog járni.
XII. kerület
A XII. kerületből az angyalföldi Gyöngyösi utcáig járó 105-ös busz vonalát is megfelezték: a 105-ös csak a Deák térig jár, a Hősök tere és a Gyöngyösi utca között egy új járat a 79-es fog közlekedni.
Budán meghosszabbítva jár majd az 5-ös (Hűvösvölgyig), cserébe megszűnik az 56-os. Pozitívum, hogy összevonják a 12-est és a 102-es buszokat. A 65-öst (a Szépvölgyi útig) és a 91-est (a Szent János kórházig) meghosszabbítják.
A hálózatátalakítás egyébként forrásigényes is: mintegy 60 csuklósbusz beszerzésére és 100 megállóhely átalakítására van szükség.
Villamosfejlesztés villamos nélkül
A főpolgármesteri kabinet elé került munkaanyagot a BKV némi kommunikációval is körítette, egy prezentációt láthatott a polgármester, míg egy szűkszavúbb közleményt a nyilvánosság. A BKV ezekben a változásoknak csupán pozitívumait emeli ki, vagy éppen a negatívumokat állítja be pozitívumként.
Nehéz elképzelni, hogy az átmérős járatok (buszoknál: 6, 20, 30, 32, 60, 86 stb.) szétvágásával "csökkenne az átszállások száma" (csütörtöki BKV-közlemény), illetve, hogy a párhuzamosnak mondott, valójában külön útvonalon egy irányba közlekedő járatok összevonásával a lefedettség minősége a jelenlegihez képest nőne.
Azt is nehéz elhinni, hogy a járatok menetrendjének ritkításával "jelentősen" javulna a kihasználtsági limit (vagyis egy járaton az utasok sűrűsége: amit a BKV még mindig 5 fő/nm-ben számol, holott Európában 4-gyel, legújabban 3-mal számolnak), annak ellenére, hogy néhány járat szóló helyett csuklós buszt kap és sűrűbben is közlekedik.
A BKV úgy érvelt a kabinet előtt: a kötöttpályás közlekedés (villamos) "jelentősen" előtérbe került, mivel több helyen megszűnt az autóbusz közlekedés (Ilyen eset a 32-es buszvonal megrövidítése, a 62 villamos sűrítése; vagy a 17-es villamos sűrítése). Ám több villamos nem lesz, többségük kevesebbet vagy ritkábban (12, 37, 52, 47) vagy rövidebb útvonalon (37) fog járni, fejlesztés nincsen, ráadásul a megszűnő buszjáratok miatt egyértelműen nőni fog az átszállások száma. Akinek nincs bérlete, egy-egy út 2-3-szorosába fog kerülni, hisznem minden járatra külön jegyet kell érvényesíteni.
A járatritkítás ellenzői szerint csak rövid távú megtakarítást hozhat a járatritkítás, hiszen kevesebb jármű kevesebb utast szállít, így az üzemi költségek csökkenése mellett a díjbevételek is csökkennek, ahogy történt egy éve Miskolcon. A járatritkításra a főváros vezetése ösztönözte a BKV-t, a közlekedési cég Hagyó Miklós elvárásait hajtotta végre. Úgy tudjuk, a főpolgármesteri kabinet ülésén Hagyó Miklós kiállt a tervezet mellett, és Demszky Gábornak sem volt ellene különösebb kifogása.
Demszky Gábor márciusban írhatja alá az új paraméterkönyvet, addig kétszer megtárgyalja a városüzemeltetési bizottság, aminek csak véleményezési lehetősége van.