További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV 2008-as paraméterkönyének tervezett módosításának visszavonására szólította fel Demszky Gábor főpolgármestert Tarlós István, a fővárosi ellenzék (Fidesz-KDNP) vezetője kedden délelőtt, adta hírül az MTI. Aparaméterkönyv módosítása írná elő a járatritkításokat és a menetrend egyéb átalakításait.
Az ellenzéki politikus közölte, "el kell felejteni" a paraméterkönyv-változtatást, mert az ember- és városellenes. "A dilettantizmus, az embertelenség, és az ostobaság iskolapéldája. Aki ilyet megtesz, az egyszerűen őrült."
A BKV munkaanyaga a közlekedési hálózat 10%-os teljesítménycsökkentésével (több járat megszűntetésével és a járatok általános ritkításával) akar megspórolni 6 milliárd forintot a működési költségekből.
Bizonyos jelek arra mutatnak, hogy a főváros vezetése egyszerűen összeomlott, jelentette ki Tarlós utalva arra, hogy a hét elején a paraméterkönyvvel kapcsolatban a főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós egymásnak ellentmondó nyilatkozatot tettek.
Hétfőn Dancs Gábor, Demszky közlekedésügyi tanácsnoka bejelentette, leállíttatja a paraméterkönyv-módosítás kidolgozását. Kedden Demszky már azt mondta, Dancsnak nincs joga ilyet tenni és hasonlóan érvelt Hagyó Miklós is, akinek feladata a BKV-terv előterjesztése.
Tarlós arra a kérdésre, hogy miből pótolná a hatmilliárdos deficitet, példaként hozta fel a 4-es metró építési költségeinek egy év alatti százmilliárdos drágulását, "a botrányos" négymilliárdos használtbusz tendert, valamint az AAM Tanácsadó Zrt. hárommilliárd forint értékű szerződéseit. Utóbbiról az Index közölt cikket szerdán.
Demszky: Szeptemberben új menetrend
Demszky szerint április elsején kell elfogadni a paraméterkönyvet, ami szeptembertől életbe léphet. A főpolgármester a Klubrádiónak adott interjújában kitartott amellett, a járatritkításokat a városszerkezet átalakulása indokolja: többen laknak már az agglomerációban. Az interjúban kifejtette, máson nem lehet spórolni, mint a járatritkításon.
Döntetlen meccs a járatritkítás leállításáról
Tarlós sajtótájékoztatója után 11-kor kezdődött a főváros városüzemeltetési bizottságának ülése, ahol Wintermantel Zsolt fideszes képviselő a paraméterkönyv kidolgozásának azonnal leállításáról terjesztett elő napirendet, ám ezt a szocialista képviselők és SZDSZ-es bizottsági elnök, Lakos Imre szavazatával 6-6 arányben nem szavazta meg a bizottság.
Wintermantel előterjesztéséből kiderül, a BKV megszegte a paraméterkönyv kidolgozásának menetrendjét, amikor a részletes terveket azelőtt hozta nyilváosságra, és azelőtt kezdett a kerületi polgármesterekkel tárgyalásokba, hogy a részleteket a városüzemeltetési bizottság megismerhette volna. A politikus felrótta azt is, amit korábban Demszky és Dancs is hiányolt: még mindig nem lehet tudni, hogy a járatritkítás közép- és hosszútávon milyen gazdasági és egyéb következményekkel jár.
Megszavazta viszont a bizottság Wintermantelnek azt az előterjesztését, amely arra kötelezi a BKV-t, hogy a jövőben olyan tervezetet terjesszen elő a paraméterkönyvről, amely "részletesen bemutatja a BKV bevételeire és költségeire gyakorolt hatásokat, emellett részletesen bemutatja a becsülhető externális hatásokat is (környezetvédelmi, légszennyezettségi hatásokat, utasidőveszteséget stb.).
(A múlt hét csütörtökön nyilvánosságra került járatritkítási terveket a BKV még nem mutatta be a főváros szakbizottságának.)