További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem volt egészen koherens Demszky Gábor főpolgármester hétfői, a BKV-sztrájkról tartott sajtótájékoztatóján elhangzott véleménye.
Miközben ugyanis a főpolgármester többször hangoztatta, hogy helyteleníti a sztrájkot, "rossz eszköznek" tartja, és szerinte a BKV-s szakszervezetek a fővárosi utasokat büntetik vele, elismerte, hogy jogos a szakszervezetek követelése: meg kell oldani a BKV finanszírozási problémáját.
A szakszervezetek ugyanakkor a járatritkítási tervek miatt kezdtek el sztrájkban gondolkodni, aminek legújabb verzióját Demszky Gábor kabinete pénteken jóváhagyta, így a szakszervezeteknek más lehetőségük nem volt, mint a sztrájk.
A főpolgármester mellett két helyettese, Hagyó Miklós és Ikvai-Szabó Imre, illetve a BKV menedzsmentje (Balogh Zsolt megbízott vezérigazgató, Regőczi Miklós és Somodi László helyettesek) jelentek meg a Városházán tartott sajtótájékoztatón.
A fővárosi vezetők elismételték, amit pénteken ismertetett, a Pénzügyminisztériumnak küldött levelükben írtak: az állam nem ad elég támogatást a közlekedési cég finanszírozásához, ezért javasolják, hogy az eddigieken felül 18,5 milliárd forintos további forrást kell bevonni.
A főpolgármester elmondta, az állam elvonja a fővárostól a személyijövedelem-adóból és az iparűzési adóból származó 417 milliárd forint 98,8%-át, miközben ennek csak kis hányadával támogatja a BKV-t.
Demszky szerint a főváros és a BKV 2007-ben felállt vezetése - nem számítva használtbusztenderbe belebukó Antal Attila vezérigazgatót - "mindent megtett" a BKV rendbetétele, és a sztrájk megakadályozása érdekében, most az állami kompenzáción van a sor.
Demszky: Antal nem kap 60 milliós végkielégítést
Amikor az újságírók az firtatták, valóban minden rendben van-e a BKV háza táján, tekintve a botrányosan távozó Antal Attila 60 milliós végkielégítési igényét, a milliárdos tanácsadói szerződéseket és a végül lefújt használtbusztendert, Demszky azt válaszolta, jogi szakértői szerint Antal Attila szerződése semmisnek tekinthető, ahogy a 60 milliós végkielégítési igénye is.
Antal szerződését ugyanis a BKV igazgatóságának elnöke és egyik tagja írta alá, de ez a vonatkozó törvények szigorítása miatt nem felel meg a követelményeknek. Antal ugyanakkor 12 millió forintos prémiumát felveheti.
Demszky kijelentette, a visszavont használtbusztender kárt nem okozott a BKV-nak, a tanácsadói szerződéseket pedig vizsgálják. A főpolgármester bízik a BKV vezetésében, és szerinte nem ismétlődik meg az, amit a 2002-es konszolidáció után történt: 5 éve alatt 70 milliárdra nőtt nulláról a BKV adósságállománya.
Hagyó Miklós és a BKV vezetői hangsúlyozták, a 2007-ben hozott megtakarítási program 11,5 milliárd forinttal csökkentette az ezévi deficitet, amit azonban már most 15 milliárd forintra becsülnek. Az Indexnek arra a kérdésére, hogy - tekintve, hogy a BKV éves adóssága kb. 10-15 milliárd volt eddig is évente - hol volt itt a megtakarítás, Balogh Zsolt kifejtette, idén már 26,5 milliárdnál tartanának racionalizálás nélkül.
Demszky elmondta, "paradox módon" a sztrájk 80 millió forintos megtakarítást jelent a BKV-nak, míg a nemzetgazdaságnak okozott kár mértékét óránként 1 milliárdra becsüli.