Judit
3 °C
7 °C

Sztrájkoló sofőrök: Tényleg nincs tovább

2008.04.07. 09:42
Munkatársaink a Hungária körűti remízben és a kelenföldi buszgarázsban beszélgettek sztrájkolókkal. A hangulat mindkét helyen elkeseredett volt. A BKV-sok azt üzenik az utasoknak, hogy értsék meg, a sztrájk az ő érdekük is.

A kelenföldi buszgarázsban rémtörténeteket meséltek a sztrájkoló sofőrök munkatársunknak. "Ha tudnák az utasok, hogy milyen állapotban vannak a buszok, akkor inkább konflist használnának" - fogalmazott egyikük.

A 7-es buszcsalád garázsának számító telepről a buszvezetők szerint rendszeresen úgy engedik ki a járműveket, hogy elemi biztonsági előírásoknak sem felelnek meg. Előfordult, hogy egy busz fékjei gyakorlatilag nem működtek. A jármű öszetört egy luxusautót, és a BKV a kárt a sofőrrel akarta kifizettetni a kárt. Ő azonban független igazságügyi szakértőt fogadott és a bíróság bizonyítottnak látta, hogy nem a sofőr volt a hibás. Az ilyen típusú perek tavaly ősz óta megsokasodtak a vállalatnál. Az anyaghiány és a karbantartás elmaradása hatalmas probléma a fővárosi buszoknál, állította több sofőr is.

Klikk!

A sofőrök szerint évek óta züllik a cég műszaki színvonala, és ezért leginkább a főváros öngyilkos finanszírozási rendszerét okolják. A garázsban - a lehető legmesszebb a kerítéstől, hogy kevesebben lássák - hosszan sorakoznak a "donorok", azok a buszok, amelyekből az alkatrészhiány miatt elkezdték kiszerelni a kisebb-nagyobb darabokat. A sofőrök szerint gyakran filléres alkatrészek miatt jut egy-egy csuklós vagy szóló busz erre sorsra: amíg a jármű néhány hiánycikknek számító csavar, vezeték vagy tömítés beszerzésére vár, napok alatt kikapkodnak belőle számos más, a közlekedésbe azonnal visszaállítható kocsihoz éppen szükséges alkatrészt. Így néha mire megérkezik az eredetileg hiányzó alkatrész pótlása, már csak egy roncs álldogál az udvaron. A hiénázó szerelők 2-3 hónap alatt teljesen ki is belezik a donorokat.

Klikk!

A Hungária körúti villamosremízben a Combinok várják a sztrájk végét. Vezetőik hétfő reggel már a 13 órás üzemkezdésre készültek: írták a beosztást, hogyan lehet minél gyorsabban minél több villamost forgalomba helyezni.

A sztrájkolók szerint a tervezett járatritkítás megöli az egész BKV-t. A 30-as villamos példáján keresztül érzékeltették, hogy a ritkítás mekkora gondot okoz: egyre több járat kimaradt a kevés utas miatt, ezért még kevesebben használták a villamost, erre tovább ritkították, egészen addig, amíg odáig jutottak, hogy nagy ritkán szinte üres szerelvények közlekednek. Szerintük általános tanulság, hogy a ritkításra válaszul csökken az utasok száma, és így tovább csökken a cég bevétele.

A villamosvezetők szerint lehetetlen elképzelés, hogy nullszaldósra akarják kihozni a BKV-t. A jegybevételek csak a költségek 40 százalékát termelik ki, "muszáj hogy a maradék 60 százaléknak is legyen gazdája" - mondták. "Az utasoknak is meg kell érteniük, hogy a járatritkítás nem megoldás. 1-2 milliárdot lehetne vele spórolni, miközben a BKV adóssága 70 milliárd, az idei várható hiány pedig 15 milliárd forint, az adósságtörlesztés csak az idén 6 milliárdba kerül."

A villamosvezetők nem tartják kizártnak, hogy a sztrájk később tovább folytatódik. Hétfőn ötkor újabb tárgyalási forduló kezdődik a szakszervezetek és a cégvezetés között. A sztrájkolók azt akarják, hogy legyen végre valaki, aki vállalja, hogy a BKV gazdája lesz, hiszen a főváros jelenleg nem tartja el a vállalatot.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?