Friderika
12 °C
29 °C

Sztrájkoló sofőrök: Tényleg nincs tovább

2008.04.07. 09:42
Munkatársaink a Hungária körűti remízben és a kelenföldi buszgarázsban beszélgettek sztrájkolókkal. A hangulat mindkét helyen elkeseredett volt. A BKV-sok azt üzenik az utasoknak, hogy értsék meg, a sztrájk az ő érdekük is.

A kelenföldi buszgarázsban rémtörténeteket meséltek a sztrájkoló sofőrök munkatársunknak. "Ha tudnák az utasok, hogy milyen állapotban vannak a buszok, akkor inkább konflist használnának" - fogalmazott egyikük.

A 7-es buszcsalád garázsának számító telepről a buszvezetők szerint rendszeresen úgy engedik ki a járműveket, hogy elemi biztonsági előírásoknak sem felelnek meg. Előfordult, hogy egy busz fékjei gyakorlatilag nem működtek. A jármű öszetört egy luxusautót, és a BKV a kárt a sofőrrel akarta kifizettetni a kárt. Ő azonban független igazságügyi szakértőt fogadott és a bíróság bizonyítottnak látta, hogy nem a sofőr volt a hibás. Az ilyen típusú perek tavaly ősz óta megsokasodtak a vállalatnál. Az anyaghiány és a karbantartás elmaradása hatalmas probléma a fővárosi buszoknál, állította több sofőr is.

Klikk!

A sofőrök szerint évek óta züllik a cég műszaki színvonala, és ezért leginkább a főváros öngyilkos finanszírozási rendszerét okolják. A garázsban - a lehető legmesszebb a kerítéstől, hogy kevesebben lássák - hosszan sorakoznak a "donorok", azok a buszok, amelyekből az alkatrészhiány miatt elkezdték kiszerelni a kisebb-nagyobb darabokat. A sofőrök szerint gyakran filléres alkatrészek miatt jut egy-egy csuklós vagy szóló busz erre sorsra: amíg a jármű néhány hiánycikknek számító csavar, vezeték vagy tömítés beszerzésére vár, napok alatt kikapkodnak belőle számos más, a közlekedésbe azonnal visszaállítható kocsihoz éppen szükséges alkatrészt. Így néha mire megérkezik az eredetileg hiányzó alkatrész pótlása, már csak egy roncs álldogál az udvaron. A hiénázó szerelők 2-3 hónap alatt teljesen ki is belezik a donorokat.

Klikk!

A Hungária körúti villamosremízben a Combinok várják a sztrájk végét. Vezetőik hétfő reggel már a 13 órás üzemkezdésre készültek: írták a beosztást, hogyan lehet minél gyorsabban minél több villamost forgalomba helyezni.

A sztrájkolók szerint a tervezett járatritkítás megöli az egész BKV-t. A 30-as villamos példáján keresztül érzékeltették, hogy a ritkítás mekkora gondot okoz: egyre több járat kimaradt a kevés utas miatt, ezért még kevesebben használták a villamost, erre tovább ritkították, egészen addig, amíg odáig jutottak, hogy nagy ritkán szinte üres szerelvények közlekednek. Szerintük általános tanulság, hogy a ritkításra válaszul csökken az utasok száma, és így tovább csökken a cég bevétele.

A villamosvezetők szerint lehetetlen elképzelés, hogy nullszaldósra akarják kihozni a BKV-t. A jegybevételek csak a költségek 40 százalékát termelik ki, "muszáj hogy a maradék 60 százaléknak is legyen gazdája" - mondták. "Az utasoknak is meg kell érteniük, hogy a járatritkítás nem megoldás. 1-2 milliárdot lehetne vele spórolni, miközben a BKV adóssága 70 milliárd, az idei várható hiány pedig 15 milliárd forint, az adósságtörlesztés csak az idén 6 milliárdba kerül."

A villamosvezetők nem tartják kizártnak, hogy a sztrájk később tovább folytatódik. Hétfőn ötkor újabb tárgyalási forduló kezdődik a szakszervezetek és a cégvezetés között. A sztrájkolók azt akarják, hogy legyen végre valaki, aki vállalja, hogy a BKV gazdája lesz, hiszen a főváros jelenleg nem tartja el a vállalatot.