További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója az InfoRádiónak elmondta, hogy az egykori Népstadion állomást úgy építették, hogy később a gödöllői HÉV átszállási kapcsolatát ki lehessen alakítani a területén.
"Már 1960-ban felmerült a gondolat és úgy is építették a metrót, hogy a mostani Stadionok állomásnál egy peronos átszállással meg lehet majd oldani gyaloglás nélkül a HÉV-ről a metróra szállást. Azaz befut az egyik sínre a HÉV, az utas leszáll, és át kell mennie a peronon, mint ahogy egy vasútállomáson átszáll az egyik vonatról a másikra, és onnan megy metró."
Regőczi Miklós szerint azt az elgondolást nem lehet kivitelezni, hogy az Örs vezér téren összekötött közös metró-HÉV vonalon közös szerelvények közlekedjenek. Már csak azért sem, mert a jövőre érkező új metróvonatok nem felső vezetékesek, azaz a HÉV pályáján nem tudnak közlekedni.
Részletkérdésből elefántot
A BKV-szóvivő érvelése erősen vitatható: amikor a 2-es metró még nem épült meg, a HÉV a Keleti pályaudvarig járt. A metró végállomása eredetileg valóban a Stadionoknál lett volna, ám az időközben megépülő lakótelepek miatt az Örs vezér tere lett a végállomás (a metrót 1970-ben adták át).
Ekkor döntöttek úgy, hogy a HÉV-et visszavágják az Örs vezér teréig létrehozva a mai kényszerátszállásokkal terhes állapotot. Ha most a BKV ismét meghosszabbítaná a HÉV-vonalat nemcsak a 60-as évek Budapestjét idézné vissza, de két egymás mellett futó vasúti vonal megépítésével a költséghatékonyságnak fittyet hányva a párhuzamosságok számát is növelné a főváros közlekedésében.
Az, hogy a jelenlegi HÉV-szerelvények felsővezetekések, a metró pedig alulról kapja az áramot, csupán technikai részletkérdés, amire már számos megoldás van a világban, legutóbbi példa erre a 2004-es görögországi olimpiára elkészült athéni metró.
A BKV jelenleg költségszámítást végez, hogy kiderüljön, mennyibe kerülne, és milyen haszonnal járna a Hungária körúti összekötés. A számításokat Regőczi Miklós szerint néhány héten belül befejezik, és az eredményt a fővárosi önkormányzat elé tárják.
Demszky már megígérte
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület szóvivője, a BKV felügyelő bizottságának tagja elképesztőnek és aggasztónak tartja, hogy a BKV leragadt az 1960-as évek terveinél, holott ma már teljesen más a közlekedés Budapesten. Az egyesület továbbra is az Örs vezér téri összekötést tartaná megfelelőnek, mert ott egyáltalán nem lenne szükség átszállásra.
Vitézy Dávid szerint a közös vonalon képesek lennének közlekedni a jövőre érkező új metrókocsik is, hiszen gyártójuk vállalta, hogy igény esetén könnyen átalakítja a járműveket, hogy egyszerre alsó és felső áramszedővel is rendelkezzenek.
A BKV pálfordulása azért is meglepő, mert annak idején, mielőtt a 2-es metró és a 4-es metró járművei beszerezésére kiírták volna a tendert, az összekötéshez szükséges technikai módosításokat a tenderben a budapesti vezetés mellett a BKV támogatta.
Az egyébként immár 30 éves elképzelés Demszky városfejlesztési terveit és kampányígéreteit tartalmazó Podmaniczky-programban is szerepelt: "A [2-es metró] átépítése és a járműbeszerzés során szem előtt kell tartani a Gödöllői HÉV-vel való átjárhatóság biztosítását, ezzel is csökkentve az Örs vezér téri kényszerátszállások egy részét." Igaz, a projekt az uniós programok közé már nem került be.