Kapkodás miatt dőlhetett ki az oszlop a Margit hídon

2006.07.17. 16:26
Még napokig nem közlekedik a 4-6-os villamos a Jászai tér és a Moszkva tér között, mivel a Margit híd összes villanyoszlopát meg kell erősíteni, miután szombaton kettő az úttestre dőlt. Az oszlopokon szemtanúk szerint nem végeztek statikai vizsgálatot, "élesben" feszítették meg a felsővezetéket az egyébként egyszer már átadott nagykörúti vonalon. A BKV a "sajnálatos eset szenvedő alanyának" érzi magát, a Fidesz feljelentést tett.

Valójában nem fejeződött be a nagykörúti 4-6-os villamos vonalának felújítása, ennek tulajdonítható az átadás óta eltelt egy hónapban bekövetkezett 10-17 meghibásodás, illetve a Margit híd egyik villanyoszlopának kidőlése.


Tekintse meg képeinket! (Fotók: Nagy Attila)

Ahhoz, hogy a nagykörúton közlekedhessenek a jelenlegi Ganz villamosokat felváltó Siemens Combinók, a vonal több elemét is fel kellett újítani. Így ki kellett cserélni a felsővezeték-rendszert, meg kellett magasítani a peronokat, illetve a vezetékeket tartó sodronyokat és az azókat rögzítő kampókat.

Új vezeték régi kampókon

Demszky Gábor főpolgármester és Aba Botond vezérigazgató május 19-én jelentette be, hogy a felújítás első szakasza, 16 magasított peron megépítése befejeződött, a második szakasz (további 14 peron) befejezését június 9-re ígérték. Ám ez utóbbi sajtótájékoztató elmaradt, a nagykörúti villamosvonal felújítása ugyanis mégsem fejeződött be.

A Combinók nagyobb áraméhségét az eddiginél háromszor nehezebb felsővezeték elégíti ki. A nehezebb vezetékeket már a teljes vonalon lecserélték, miközben a régi kampók és keresztsodronyok cseréje még nem fejeződött be, a munkával megbízott alvállalkozó nem készült el időre.

Éjszakai műszakban fejezik be a felújítást

Mint azt hetekkel és tucatnyi üzemzavarral később a közlekedési cég bevallotta, a sodronyok cseréjét ezért éjszakai műszakban végzi az alvállalkozó cég, vagyis "menet közben" folynak a nagykörúti felújítás utolsó munkái, eddig a Moszkva tértől a Margit hídig cserélték le a szakmai berkekben pókhálónak nevezett sodronyokat.

Információink szerint ugyanakkor a munka nagy kapkodással folyik, aminek csak egyik következménye volt a Margit hídi oszlopok kidőlése, a múlt héten már anyaghiba miatt eltört egy felfüggesztőelem, ami eltörte az egyik villamos áramszedőjét. A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) szerint a rossz munkaszervezés okozta az egész felújítási projekt csúszását is, a gyakori malőrök pedig a sietség és az éjszakai munka számlájára írhatók, mondta el az Indexnek Vitézy Dávid szóvivő.

Bár a BKV közlése szerint az oszlop egy statikai vizsgálat közben dőlt ki, a VEKE szemtanúkra hivatkozva azt állítja, az oszlop akkor adta meg magát, amikor egy keresztsodronyt próbálták meg megfeszíteni: az évtizedek óta felújításra váró Margit híd elrozsdált oszlopa nem bírta a terhelést, kidőlt és magával rántott egy másik oszlopot.

A felsővezeték-mizéria
Az új Siemens villamosok a fékezésnél felszabaduló energiát képesek visszaadni a rendszerbe, vagyis amíg az egyik villamos fékez, addig a másikat gyorsítja. Ezt a mutatványt csak az egy tápászakaszban haladó villamosok tudják megcsinálni, ezért a vonalat a korábbinál kevesebb betáplálási ponttal újították fel, azaz kevesebb ponton kap áramot a rendszer. Ha egy tápszakaszban üzemzavar lép fel (leszakad a vezeték, megsérül a szigetelés) a két szomszédos szakaszt is le kell zárni, azaz a villamosvonal felén fel kell függeszteni a forgalmat. A helyzetet súlyosbítja, hogy a felújításkor több kitérőt, azaz váltót megszűntettek a pályán, a villamosok ritkábban tudnak "fordulni". Jelenleg az Oktogonnál és a Blaha Lujza téren lehet ideiglenes végállomást kialakítani, illetve vasárnap a Jászai Mari téren is felállítottak egy ideiglenes kitérőt. Az utóbbi hetek gyakori meghibásodásait pedig az okozza, hogy a vonal felújítása nem fejeződött be, és a régi sodronyok nem bírják el a nehezebb vezetékeket.

A Moszkva és a Jászai Mari tér közötti villamosforgalom napokig fog még állni, mivel a Margit hídon az összes villanyoszlopot meg kell erősíteni a Főmterv állásfoglalása szerint, közölte hétfőn a BKV. Ugyanakkor hétfőn délután már hatalmas dugók voltak a városban, a villamosokat pótló buszok pedig vesztegelnek az autósorban. Így információink szerint akár 7-8 percre is nőhetett a járatsűrűség a Moszkva tértől induló pótbuszokon. A BKV szerint a forgalmi helyzettől függenek a járatok, ők indítanának percenként is de, a dugókban nem tudnak haladni a buszok.

Bár a főpolgármester szombaton megígérte a felelősök felkutatását, a beruházó, a BKV is sértve érzi magát a történtek miatt, mint arról hétfői közleményük első mondata is árulkodik: "A BKV Zrt., mint a szombat hajnali sajnálatos esemény szenvedő alanya a nagykörúti villamosforgalom mielőbbi helyreállításában érdekelt." Székely Gábor, a BKV Rt. felügyelő-bizottságának elnöke az Indexnek elmondta, kéthetes határidőt szabtak a kivizsgálásra, esetleges felelősöket csak ennek a végén tudják megnevezni.

A Fidesz feljelentést tett

A nagykörúti villamos felújítása körüli botrányok egyre nagyobb presztízsveszteséget jelentenek mind a BKV-nak, mind a negyedik újraválasztására készülő Demszky Gábornak, miközben a város leglátványosabb projektjeinek befejezése - a metró- és villamosvonal-felújítás - éppen az októberi önkormányzati választásokra lettek időzítve.

Nemcsak Demszky Gábor, a Fidesz is a Margit hídi oszlopbaleset felelőseit keresi. Az ellenzéki párt, amely már többször szóvá tette a nagykörúti felújítást, "közúti forgalom gondatlan veszélyeztetése" miatt tett feljelentést - ahogy közleményben fogalmaztak - "látva Demszky Gábor érdektelenségét és cselekvésképtelenségét, a nagyobb baj megelőzése, valamint a budapestiek védelme érdekében."